משתמש:בר/פיליפ ד'אובניי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איור המצבה של פיליפ ד'אוביניי, בכנסיית הקבר, בירושלים, מציג את שלט ההרלדי שלו וכיתוב בליטינית: "כאן שוכב פיליפ ד'אוביני, שתנוח נפשו בשלום, אמן"
קברו של פיליפ ד'אוביניי, כנסיית הקבר, ירושלים, בתחילת הפעילות כדי להוריד אותה למצב בטוח מפני שחיקה.
אבן הפנקס של פיליפ ד'אוביניי, כנסיית הקבר, ירושלים, במקומה התחתון החדש, צולם ב-1925

פיליפ ד'אובינייצרפתית: Philip d'Aubigny; ‏1166 - 1236 בקירוב), אביר וצ'נסלור מלכותי, המחנך של הנרי השלישי, לימים מלך אנגליה, ואחד החותמים על המגנה קרטה ושומר איי התעלה[דרוש מקור].

חיים וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפ ד'אוביניי נולד לראלף ד'אוביניי וסיביל ואלוינס ולו ארבעה אחים. בית אבותיהם היה סנט אובין-ד'אובינה בבריטני. הוא היה אדון האחוזה של צ'וטון מנדיפ, דרום פטרטון, באמפטון, וולתם ואינגלבי. לאחר מות אביו במסע הצלב השלישי[1], אחיו הבכור של פיליפ, ראלף, ירש אחוזות בבלבואר, אינגלבי, סאקסילבי וברודהולם. עם זאת ראלף ערק לצרפת ב-1205. פיליפ ולפחות שניים מאחיו שירתו את רוברט דה ברטויל, רוזן לסטר, והוא זכה לאחוזה של וולתם.

פיליפ חתם על המגנה קרטה כחבר במפלגת המלך, ומוזכר בתוך המסמך. הוא השתתף במלחמת הברונים הראשונה והיה מנהיג הכוחות המלכותיים בקנט ובסאסקס. הוא השתתף בקרב לינקולן ב-1217, ופיקד על ספינה במהלך קרב סנדוויץ' מאוחר יותר באותה שנה.

בעקבות הניצחון הפרו-אנגוויני במלחמה הוא מונה למורהו של הנרי השלישי הצעיר. על תפקידו בחינוך המלך, קיבל ד'אוביני את האחוזה של צ'וטון מנדיפ ודרום פטרטון בסומרסט, ובמפטון באוקספורדשייר.

קבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1235 יצא ד'אובניי למסע צלב עם אחיו אוליבר. עם זאת, פיליפ מת בארץ הקודש שנה לאחר מכן ונקבר מול כנסיית הקבר בירושלים. אבן המצבה שלו, עליה נחרט השלט ההרלדי שלו, התגלתה ב-1925. היא הורדה מעט מתחת לגובה הרצפה כדי להגן עליה מפני בלאי עתידי של וכוסתה בסורג ברזל[2]. התיעוד הרשמי אומר[2]:

במשך תקופה ארוכה על המצבה הונח בסיס אבן לשימוש השומרים המוסלמים. בזכות כך היא נשארה מוגנת ונשמרה במצב טוב יחסית. בשנת 1925, במהלך המנדט הבריטי, חפירת הקבר למטרות שיקום חשפה את עצמותיו של סר פיליפ, וכן לוחות הכתובות בלטינית ומתארות את אילן היוחסין שלו. בהתבסס על חיפושים אלה, סר רונלד סטורס, מושל ירושלים, אימת את הקבר ואת השושלת של פיליפ במאמר ב"הטיימס" שפורסם ב-1925. האגודה למען ירושלים בראשות סטורס שיקמה את הקבר. באותה עת נקבעה המצבה מחדש, מעט מתחת למפלס ריצוף החצר, אך נותרה גלויה דרך סורג מתכת מגן. כיום הלוח מונח בדיוק באותו מקום, אך מוסתר מהעין על ידי קורות עץ.

ירושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שפיליפ לא הותיר ילדים לגיטימיים, את אחוזתו בדרום פטרטון ורוב אדמותיו בלינקולנשייר ירש אחיינו, ראלף ד'אוביניי, אחיו של פיליפ הצעיר[3].

מִשׁפָּחָה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיליפ ד'אוביניי היה בנם של ראלף ד'אוביניי וסיביל ואלוינס, ונכדו של ויליאם ד'אוביניי. הוא היה לאח של אוליבר ד'אוביניי, אליס ד'אוביניי, ג'ון ד'אוביניי, גונורה דה גונט, ויליאם דה סטוטוויל, מתילדה ד'אוביניי, ראלף ד'אובניי ואליאס ד'אובניי.

אוליבר ד'אוביניי נישא לאלמנתו של המלוכה המוביל פיליפ מאוולדקואטס בשנת 1221, ולאחר מכן הוריש אדמות באנדרבי בלסטרשייר עם מותו לקנונים של מנזר קרוקסטון, שם נקבר.

פיליפ ד'אוביני היה בן דודו של ויליאם ד'אלביני, אחד מעשרים וחמישה המוציאים לפועל של מגנה קרטה ב-1215.

אדמות ד'אוביני של אינגלבי ודרום פטרטון נשארו בבעלות משפחותיהם עד 1554, אז הוענקו לג'ון בורצ'יר, רוזן באת'.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:נפטרים ב-1236]]

  1. ^ Margaret Wade Labarge, A Medieval Miscellany, McGill-Queen's University Press (2000) Page 66
  2. ^ 1 2 T. Bolen and T. Powers, 2009 and Raymond Cohen, Saving the Holy Sepulchre, 2008, p. 25
  3. ^ 1 2 "Philip d Aubigny". www.oxforddnb.com. נבדק ב-2016-02-13. שגיאת ציטוט: תג <ref> בלתי־תקין; השם ":1" הוגדר כמה פעמים עם תוכן שונה