משתמש:דוד25/דולריזציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דולריזציה היא מצב שבו אומה מאמצת את הדולר האמריקאי כמטבע רשמי או מרכזי ולעיתים אף במקביל לנטישת המטבע הלאומי שלה.

הדולרזציה יכולה להיות פעולה ממשלתית מכוונת המבקשת לייצר יציבות כלכלית על ידי הסתמכות על הדולר היציב יחסית, או התנהגות שוק מעשית של אזרחי המדינה הנובעת מחוסר האמון של האזרחים במטבע.

כאשר מדינה עושה שימוש באירו כמטבע רשמי או מרכזי התופעה נקראת אירוזציה.

ראש ממשלת ארגנטינה חאבייר מיליי שנבחר בשנת 2023 הצהיר כי יקדם דולריזציה רשמית בארגנטינה.

סוגי דלוריציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדולריזציה לובשת שתי צורות: האחת היא דולריזציה מלאה שבה הדולר מחליף לחלוטין את המטבע הלאומי, והשניה היא דולריזציה חלקית, שבה הדולר שומר על שוויון קבוע עם המטבע הלאומי.


לאחר מכן נלמד מטבע כמרכיב של השפעה בהשפעה התרבותית של ארצות הברית בעולם.


זה נהוג לעתים קרובות על ידי מדינות קטנות.

Concept דולריזציה היא, במובן המוחלט, נטישת מטבע מקומי לטובת הדולר האמריקאי 1 .

באנלוגיה וכדי למנוע אי בהירות טרמינולוגית בצרפתית 2 , המונח "קסנומוניזציה" הוצע ב-2005. המונח אירוריזציה הוכנס מאז שנות ה-2000, ומציין את השימוש באירו מחוץ לגוש האירו בלבד . אנו יכולים גם לדבר, בהתאם למקרה, על דולריזציה או אירוריזציה חלקית כאשר שני מטבעות או יותר משמשים במשותף באותה טריטוריה: רוסיה עם הדולר, מגרב עם האירו, או אזורי גבול הממוקמים באירופה, למשל. ז'נבה , חלקים מצפון אירלנד או גיברלטר .

ההתייחסות לכך שכלכלה היא דולריזית אינה מספקת כל הבהרה לגבי מידת ההספגה של מטבע החוץ בשיטות המוניטריות של כלכלה. ישנם מספר רב של משטרי דולריזציה 3 . הדולריזציה נוגעת הן לכלכלות שבהן מטבע זר מסתובב במקביל למטבע המקומי, והן לכלכלות ללא מטבע משלהן ובהן הדולר מנצח כסימן המוניטרי הבלעדי. במקרה הראשון, אנו מדברים על דולריזציה חלקית. במצבים אלו, הריבונות כבר נשחקת מכיוון שהמטבע הלאומי מתמודד עם תחרות ממטבע זר. הלגיטימיות של יחידת החשבון הלאומית כהילך חוקי שנויה במחלוקת. במקרה השני, הדולריזציה מציינת תופעה של בלעדיות כספית; נקרא לזה דולריזציה מלאה, אין עוד מטבע לאומי במחזור.

נותר לראות אם חדירת מטבע זו מתקבלת, נסבלת או אפילו הופכת לרשמית על ידי המדינה הריבונית. זו הסיבה שראוי לבחון רמה שנייה של הבחנה בין, מחד גיסא, מקרים בהם מט"ח משמש סוכנים כלכליים חרף איסורו או היעדר הילך חוקי, ומאידך גיסא מקרים בהם השימוש במטבע חוץ זה. המטבע מוכר רשמית על ידי הרשויות לשימושים מסוימים, או אפילו חוקי לחלוטין. במקרה הראשון, נדבר על דולריזציה דה פקטו או על דולריזציה לא רשמית. במקרה השני, נדבר על דולריזציה דה יורה או על דולריזציה רשמית; כאן, הדולריזציה ממוסדת ומשקפת בחירה של רשויות ציבוריות.

מכיוון שהדולריזציה שוללת מהמדינה כל ריבונות מוניטרית, היא אומצה לעתים קרובות כאמצעי למוצא אחרון על ידי מדינות המשוכנעות שאינן יכולות לנהל את המטבעות שלהן 4 .

Effets להתפתחות זו השלכות עמוקות על כלכלת המדינה הנוקטת מדיניות זו, שכן המדינה מוותרת על ריבונותה המוניטרית, כולה או חלק ממנה, ועל כן יכולתה להתאים את התנודות במשק באמצעות מדיניותה המוניטרית ושערי החליפין . היא לא יכולה עוד ליצור כסף כדי להסדיר את החוב שלה באמצעות מנגנוני אינפלציה ודפלציה  ; היא מאבדת את היכולת לפחות או להעריך מחדש את המטבע שלה; וזהו גם הפסד כלכלי לתפיסה של זכויות מקרקעין הגלומות ביצירת כסף על ידי בנק מרכזי .

היציבות והחוזק השוויוני של מטבע הייחוס בין המטבעות הבינלאומיים הרבים, עם סיכון מוגבל מאוד למשבר חליפין, מניעים בחירה זו. באופן כללי, ברגע שמדינה עוברת לדולריזציה, התופעה מוצגת כקשה לביטול, אלא במחיר של שינוי קיצוני במדיניות.

תופעת הדולריזציה נדחתת על ידי תנועת האלטר-גלובליזציה משום שהיא מערערת את ריבונותן של מדינות חלשות מבחינה כלכלית, אך גם מציגה יתרונות כלכליים מסוימים (אמינות בינלאומית, קלות סחר).

מספר המטבעות המהווים עתודת מטבע חוץ בינלאומית מוגבל: הדולר האמריקאי, האירו, הלירה שטרלינג , הין , הפרנק השוויצרי והרובל הם ביניהם. רק הין אינו משמש כאסמכתא עבור מטבעות אחרים והוא מקובל רק ביפן. חמשת המטבעות הללו כפופים לשימוש מסחרי בכל המדינות בהן הדבר אינו אסור על פי חוק: מדובר במתקן ולא בחובה לטובת תיירים וגופים מסחריים.

יש "דולריזציה זוחלת" כאשר, במדינה, אחוז הפיקדונות הבנקאיים בדולר ארה"ב מתקרב או עולה על השיעור של 50% 5 .

Histoire אחת המדינות הראשונות ש"הוציאו לדולר" את הכלכלה המוניטרית שלה הייתה פנמה ב-1904 6 . ליבריה , מסיבות היסטוריות, חיה עד 1994 תחת משטר הדולריזציה בשוויון קבוע .

רשימת כלכלות רשמית ב"דולר" עם מטבע אחר

מפה של השימוש העולמי בדולר ובאירו : ארצות הברית משתמשים חיצוניים של הדולר האמריקאי מטבעות צמודים לדולר מטבעות צמודים לדולר עם מרווח תנודות גוש האירו משתמשים חיצוניים של האירו מטבעות המקושרים לאירו מטבעות צמודים לאירו עם מרווח תנודות Dollar américain מדינות ואזורים המשתמשים בדולר האמריקאי כמטבע הרשמי שלהם

דגל ארצות הברית ארצות הברית (המדינה המנפיקה) דגל אקוודור אקוודור מאז שנת 2000 דגל המדינות הפדרציות של מיקרונזיה המדינות הפדרציות של מיקרונזיה דגל איי הבתולה הבריטיים איי בתולה בריטיים דגל איי מרשל איי מרשל דגל איי טורקס וקייקוס איי טורקס וקאיקוס דגל פלאו פאלאוס דגל פנמה פנמה דגל הולנד הקאריביים הולנד הקאריבית דגל אל סלבדור סלבדור מאז 2001 דגל מזרח טימור מזרח טימור מאז שנת 2000 מדינות ואזורים המשתמשים במטבע צמוד לדולר בשווי קבוע

דגל אנגווילה אנגווילה ומונטסראט ( דולר מזרח קריבי)דגל מונטסראט דגל אנטיגואה וברבודה אנטיגואה וברבודה (דולר מזרח קריבי) דגל ארובה ארובה (Florin arubais) דגל איי בהאמה בהאמה (דולר בהאמי) דגל בחריין בחריין (דינר בחרייני) דגל ברבדוס ברבדוס (דולר ברבדי) דגל בליז בליז (דולר בליצין) דגל ברמודה ברמודס (ברמודין דולר) דגל הונג קונג הונג קונג (דולר דה הונג קונג) דגל מקאו מקאו (פטקה, שוויון קבוע לדולר הונג קונגי) דגל ג'יבוטי ג'יבוטי (פרנק ג'יבוטי) דגל דומיניקה דומיניקה (דולר מזרח קריבי) דגל איחוד האמירויות הערביות איחוד האמירויות הערביות (דירהם האמירית) דגל גרנדה גרנדה (דולר מזרח קריבי) דגל גיאנה גיאנה (דולר גיאנה) דגל איי קיימן איי קיימן (דולר איי קיימן) דגל עומאן עומאן (ריאל) דגל סנט קיטס ונוויס סנט קיטס ונוויס (דולר מזרח קריבי) דגל סנט מרטין (ממלכת הולנד) סנט מרטין וקורסאו(הגילדן האנטיליאני ההולנדי )דגל קוראסאו דגל סנט וינסנט והגרנדינים סנט וינסנט והגרנדינים (דולר מזרח קריבי) דגל סנט לוסיה סנט לוסיה (דולר מזרח קריבי) Cas de l'Euro מאמר ראשי: אירוריזציה . סעיף זה ריק, לא מפורט מספיק או לא שלם. עזרתכם תתקבל בברכה! איך לעשות ? איגודים מוניטריים אחרים ואזורים בעלי קהילה של אינטרסים כספיים ניו זילנד (דולר ניו זילנדי)

דגל ניו זילנד ניו זילנד דגל איי קוק איי קוק דגל ניואה ניואה דגל טוקלאו טוקלאו דגל איי פיטקרן איי פיטקרן אוסטרליה (דולר אוסטרלי)

דגל אוסטרליה אוֹסטְרַלִיָה דגל קיריבטי קיריבטי דגל נאורו נאורו דגל טובאלו טובאלו דרום אפריקה (רנד)

דגל דרום אפריקה דרום אפריקה דגל אסווטיני בסוואט דגל נמיביה נמיביה דגל לסוטו לסוטו דגל זימבבואה זימבבואה רוסיה (רובל)

דגל רוסיה רוּסִיָה דגל אבחזיה אבחזיה (לא מוכרת בינלאומית) דגל דרום אוסטיה-אלניה דרום אוסטיה-אלניה (לא מוכר בינלאומי) דגל טרנסניסטריה טרנסניסטריה (לא מוכרת בינלאומית) שוויץ (פרנק שוויצרי)

דגל שוויץ סוויס דגל ליכטנשטיין ליכטנשטיין Büsingen am Hochrhein (Allemagne) אלופת איטליה (איטליה) סינגפור

דגל סינגפור סינגפור דגל ברוניי ברוניי בריטניה הגדולה (פאונד שטרלינג)

דגל בריטניה בריטניה (אנגליה, וויילס, סקוטלנד, צפון אירלנד) דגל גיברלטר גיברלטר דגל האי מאן האי מאן דגל גרנזי גרנזי דגל ג'רזי ג'רזי דגל הטריטוריה הבריטית האנטארקטית טריטוריית אנטארקטיקה הבריטית דגל הטריטוריה הבריטית באוקיינוס ​​ההודי טריטוריית האוקיינוס ​​ההודי הבריטי דגל סנט הלנה, אסנסנס וטריסטן דה קוניה סנט הלנה, התעלות וטריסטן דה קוניה דגל דרום ג'ורג'יה ואיי סנדוויץ' הדרומיים דרום ג'ורג'יה ואיי סנדוויץ' הדרומיים דגל איי פוקלנד פוקלנד הודו (רופי)

דגל הודו בְּתוֹך דגל בהוטן בהוטן דגל נפאל נפאל Unions monétaires internationales existantes יוֹרוֹ הקהילה הכלכלית והמוניטרית של מרכז אפריקה  : פרנק CFA (CEMAC) צמוד לאירו; האיחוד הכלכלי והמוניטרי של מערב אפריקה  : פרנק CFA (UEMOA) קשור לאירו ולמעבר לאקו (2020) ארגון מדינות מזרח הקריביים  : דולר מזרח קריבי צמוד לדולר האמריקאי. Notes et références פייר סלמה, דולריזציה: מסה על מטבע, תיעוש והחוב של מדינות לא מפותחות , La Découverte, 1989, עמ'. 8. "דולריזציה מלאה: אפשרות כספית למוצא אחרון עבור אמריקה הלטינית? » [ ארכיון ] מאת אלכסנדר מינדה, בתוך: עולמות מתפתחים , 2005/2 ( מס ' 130), עמ'. 16 - באתר Cairn.info . ז'אן-פרנסואה פונסו , " כלכלה פוליטית של דולריזציה: ", עולמות מתפתחים , כרך. מס' 188, מס' 4 ,16 בדצמבר 2019, עמ' . 51–68 ( ISSN 0302-3052 , DOI 10.3917/med.188.0051 , קרא באינטרנט [ ארכיון ] , עיין ב4 באפריל, 2023) Henri Bourguinat and Larbi Dohni , " דולריזציה כפתרון של מוצא אחרון ", French Revue d'Economie , vol. 17, מס ' 1,2002, עמ' . 57–96 ( DOI 10.3406/rfeco.2002.1455 , קרא באינטרנט [ ארכיון ] , עיין ב25 במרץ 2023) מינדה (2005), עמ'. 27. מינדה (2005), עמ'. 16-17.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטנלי פישר, דלוריזציה, אתר בנק ישראל, 2006