משתמש:דוד שי/הרהורים על ויקיפדיה/בין העדפה מתקנת להעדפה מקלקלת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

העדפה מתקנת, שהיא מתן עדיפות לאנשים על סמך השתייכותם לקבוצה מוחלשת באוכלוסייה, מקובלת על רבים כדרך לתיקון חטאי העבר ולהבטחת עתיד טוב יותר. גישה זו מצאה מקומה גם באחדים מחוקי מדינת ישראל. חוק החברות הממשלתיות, למשל, דורש להעדיף נשים על פני גברים באיוש תפקידי דירקטורים בחברות הממשלתיות, עד להשגת ביטוי הולם לייצוגם של בני שני המינים.

האם יש מקום להעדפה מתקנת גם בכתיבתה של אנציקלופדיה? בתחומים רבים במהלך ההיסטוריה חלקן של הנשים היה משני. בכנסת הנוכחית מכהנות 33 נשים, יותר מאשר בכל כנסת אחרת, ועדיין מדובר רק במעט יותר מאשר רבע מחברי הכנסת. אנציקלופדיה סבירה תקדיש ערך לכל אחד מחברי הכנסת, אך האם ראוי לצפות שבוויקיפדיה העברית נכתוב ערכים גם על עוזרות פרלמנטריות, כדי להגיע לייצוג הולם של נשים בערכי האנציקלופדיה העוסקים בכנסת? השאלה בוודאי נראית מוזרה, כזו שאפילו אין טעם לטרוח להשיב עליה בשלילה, אך למקרא מאמרו של עופר אדרת, "בוויקיפדיה מוחקים את ההיסטוריה", עולה שלדעתו התשובה חיובית – יש לכתוב ערכים על נשים שבשולי ההיסטוריה רק מפני שהן נשים. במאמרו מתלונן אדרת (בסגנון מתלהם שאינו אופייני ל"הארץ") על מחיקת הערך "חנה קפרא" מוויקיפדיה העברית.

אל תחפשו את הערך "חנה קפרא" באנציקלופדיה העברית; אל תצפו למצוא אותו במהדורה הבאה של האנציקלופדיה העברית, אם זו תראה אור ברבות הימים. גם גוגל, שבו חיפוש "חנה קפרא" נותן רק כשלושים תוצאות, לא יספק מידע רב. נגלה את הסוד: חנה קפרא נמנתה, יחד עם עוד מאות אנשים, עם ראשוני המערך הטכני בחיל האוויר, ולאחר שהשתחררה מצה"ל בדרגת רב-סמל המשיכה לעבוד בחיל האוויר במשך כשלושים שנה כאזרחית עובדת צה"ל. ויקיפדיה העברית מכילה יותר מ-195,000 ערכים, פי שישה ויותר מאשר האנציקלופדיה העברית. אף שגבולותיה של ויקיפדיה העברית רחבים במידה ניכרת מאלה של האנציקלופדיה העברית, רוב כותבי ויקיפדיה, שדנו בערך "חנה קפרא" ביסודיות במשך שבועיים, החליטו שאין לו זכות קיום, ולפיכך נמחק. על מחיקה זו יצא קצפו של עופר אדרת, שאינו בורר במילים, ואת כותבי ויקיפדיה, אותם אלה שהביאו לקורא העברי יותר מ-195,000 ערכים, הוא מתאר כ"קליקה של עכברי מחשבים וביריוני מקלדת". העובדה שמתוך 22 מפקדי הבסיס שבו שירתה קפרא, קצינים בדרגת אלוף משנה, רק אחד זכה לערך (בזכות קידומו לדרגת תת אלוף) אינה מטרידה כלל את אדרת, שהרי בקידום ערכי נשים עסקינן, לגברים ידאג מישהו אחר.

במסגרת הדיון בהעדפה מתקנת מבחינים בין "העדפה בין שווים" לבין "העדפה בין כמעט שווים". המיזם של ד"ר שרון גבע, שבמסגרתו נכתב הערך על חנה קפרא, הניב כ-85 ערכים על נשים. רבות מנשים אלה, כחייקה גרוסמן ואסתר וילנסקה, כלל לא נזקקו להעדפה מתקנת – ללא כל ספק הן ראויות לערכים העוסקים בהן. בוודאי לא אבוא בטענות כאשר המיזם נוקט במדיניות של "העדפה בין שווים", כלומר מעדיף להתמקד בערכי נשים הראויות לערך. גם "העדפה בין כמעט שווים", המתבטאת בכתיבת ערכים על נשים הרחוקות רק מעט מהקריטריון שמזכה גברים בערך, ניתן לקבל. לפיכך סביר שערך על קצינת מטה בדרגת אלוף משנה יתקבל בברכה, אף שסביר שערך על קצין בתפקיד דומה יימחק.

הערך "חנה קפרא", שעסק באישה בתפקיד זוטר יחסית, שם לצחוק את המושג העדפה מתקנת. למרבה הצער הוא עלול לשים ללעג נשים שזכו בערך ללא כל העדפה, שהרי לאחר קריאת ערך כזה, כל ערך על אישה הופך לחשוד כערך שאינו ראוי להופעה באנציקלופדיה. לפיכך מחיקתו של ערך זה הייתה צעד ראוי ביותר. להעדפה מתקנת יש מקום, אך יש להיזהר מהעדפה מקלקלת.

הערה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמר זה נשלח למערכת "הארץ" בעקבות מאמרו של עופר אדרת, "בוויקיפדיה מוחקים את ההיסטוריה", שבו השתלח בוויקיפדיה ("קליקה של עכברי מחשבים וביריוני מקלדת", כלשונו) על דיוני המחיקה בערכים צפורה נריה וחנה קפרא. למאמרו של אדרת קדם באותו עיתון מאמר של שרון גבע, למה מי את בכלל, שעסק באותו נושא. למרבה הצער, מערכת "הארץ" החליטה שלא לפרסם את מאמר התגובה שלי, ופרסמה מאמר נוסף באותו נושא מאת עופר אדרת, ""זוטרה" ו"לא ראויה לערך": העורכים בוויקיפדיה מדירים את הנשים מהאנציקלופדיה". מהשתלשלות עניינים זו קל לעמוד על מידת הפתיחות של "הארץ" לדעה שונה.