לדלג לתוכן

משתמש:דן העורך/ניצוצות (עמותה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ניצוצות – לעוף רחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

"ניצוצות" היא עמותה ישראלית הפועלת כדי לעודד בני נוער לחפש ולמצוא את ה"ניצוץ" שלהם. במסגרת התכנית העמותה מפגישה בני נוער עם אנשים שיש להם ניצוץ בעיניים, הניצוץ יכול להיות תחביב, מקצוע או תשוקה לתחום תוכן מסוים.

המנחים משתפים את התלמידים בניסיונם במטרה לסייע לתלמידים לגלות מה מלהיב אותם. במהלך השנה בוחרים התלמידים מתוך עשרות ניצוצות את הנושאים המעניינים אותם ונחשפים למגוון תחומים שאינם חלק מתכנית הלימודים הקונבנציונלית. לצד החשיפה לתחום התוכן, התלמידים זוכים להכיר אנשים אנשים מעוררי השראה, בעלי ידע ותשוקה אשר מוכנים להקדיש מזמנם ומרצם.

המודל החינוכי[עריכת קוד מקור | עריכה]

- יצירת מודל חיקוי - חשיפה לאנשים בעלי ניצוץ (מעוררי השראה), לסיפור החיים שלהם, להצלחות ולכישלונות שעברו ובעיקר לתשוקה שלהם. כך אנו מגדילים את הסיכוי שהתלמיד ישאל את עצמו "מה מדליק אותי?" במקום -"מה אהיה כשאהיה גדול?".

- חינוך לסקרנות, יזמות, יצירתיות – מודל חינוכי המשלב חופש בחירה ואיתור פעילויות משמעותיות עבור כל משתתף יחד עם "שבירת" המרחב הקלאסי של הלמידה בדגש על קבוצה קטנה העוסקת בתחום עניין.

- אחריות קהילתית והתנדבות- הקפדה כי בעלי הניצוץ יגיעו בעיקר מהקהילה המקיפה את התלמידים. לניצוצות מאגר של למעלה מ- 3,000 מתנדבים.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלל המנחים המתנדבים בתוכנית עברו הכשרה הכוללת מידע על התפיסה החינוכית של התכנית, המלצות לבניית הניצוץ וסיוע בגיבושו. כל מנחה מלווה על ידי צוות ניצוצות ככל שנדרש על מנת לגבש ולתכנן את הניצוץ שלו. הניצוצות מועברים בקבוצות קטנות (ממוצע 14 תלמידים), רב-גיליות בימי שישי, לאורך כל השנה.

השנה מחולקת לחמישה מחזורים בני חודש כל אחד (ארבעה מפגשים). בתחילת כל מחזור מתקיים תהליך בחירת הניצוץ על ידי התלמידים מתוך רשימת הניצוצות באותו מחזור בבית הספר. מבנה ניצוץ אופייני כולל ארבעה מפגשים: שני המפגשים הראשונים – מתמקדים בהכרות עם המנחה ועולם התוכן של הניצוץ שלו, המפגש השלישי (יום מלא) – ניצוץ בשטח, מפגש חווייתי מעשי בנושא הניצוץ, בדרך כלל במקום בו מתרחש הניצוץ (רפואה בבית חולים, אילוף כלבים – בכלביה וכדומה), המפגש הרביעי, כולל מפגש סיכום של המנחה עם הקבוצה שלו, יריד ניצוצות, בו מוצג הניצוץ על ידי התלמידים לשאר בית הספר וניצוץ-אורח, בו מוצג ניצוץ אחד לכלל בית הספר.

ניצוצות 2018-2017[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת הלימודים תשע"ח התוכנית מיושמת ב-24 בתי ספר ברחבי הארץ, ומשתתפים בה כ-5,000 תלמידים מכיתות ז' עד י"א, מהערים נתניה, טייבה, כפר סבא, גבעתיים, רמת גן, יפו, יהוד, גני תקווה, חולון, רמלה, רחובות, נס ציונה, בית שמש, מודיעין, ירושלים, גדרות, גדרה ואשדוד.

דירקטוריון העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורי שנער - מימייסדי ניצוצות, עוסק 30 שנה בטלוויזיה, מנהל התכניות של ערוץ 2 הניסיוני, מנכ"ל ונשיא קשת, דירקטור ויועץ ברשת, יזם אינטרנט.

ד"ר יואב ארמוני - ממייסדי ניצוצות, לשעבר מנהל בתחום ההיטק, חוקר במרכז לעתידנות בחינוך באוניברסיטת באר שבע.

פרופ' ארנון צוקרמן - ממקימי הטלוויזיה הישראלית ומנהלה. היה פרופסור חבר בחוג לקולנוע וטלוויזיה של אוניברסיטת תל אביב וכיהן כנשיא בצלאל עד שנת 2012.

גל גבאי - עיתונאית, מגישת חדשות וקריינית. זוכת פרס סוקולוב לשנת 2013 על "תחקיריה שחשפו עוולות חברתיות הנוגעות לאוכלוסיות מוחלשות".

זאבי ברגמן – לשעבר מנכ"ל חברת קונברס וחברת נייס.

עו"ד ד"ר זהר קדמון - עורכת דין עצמאית שמתמחה בעסקי הטלוויזיה, הקולנוע והיצירה, ודוקטור לתקשורת מאוניברסיטת קולומביה.

עופר אריאלי - פסיכולוג קליני כיהן כיועץ ארגוני לחברות הייטק. סטארטאפיסט בתחום הרפואה.

ראובן אדלר - פרסומאי ויועץ אסטרטגי-תקשורתי.

פרופ' רוני אבירם - ראש המרכז לעתידנות בחינוך באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

פרופ' יערה בר און – נשיאת המכללה האקדמית לחינוך אורנים שבטבעון.

פרופ' מיכל בלר - נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך.

עו"ד אורית סון –כיהנה עד לאחרונה במשך 8 שנים כמשנה לפרקליט המדינה, ובתפקידה זה הייתה לה אחריות ומעורבות אינטנסיבית בעניינים מרכזיים

המצויים על סדר היום הציבורי. על פועלה קיבלה בשנת 2015 אות הוקרה והערכה כ"יקיר שירות המדינה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

- אתר ניצוצות

- עמוד בגיידסטאר

- התוכנית פועלת באישור ובהכרת משרד החינוך ונכללת במאגר התכניות החינוכיות החיצוניות של משרד החינוך.