משתמש:דתיה בן דור/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של דתיה בן דור.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של דתיה בן דור.

שלישיית עתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלישיית הפסנתר "עתר" נוסדה בירושלים ב-1996 על ידי הפסנתרן עפר שלי ונמנית כיום על ההרכבים הקאמריים הפעילים בארץ.
השלישייה מרבה להופיע בקונצרטים, בסדרות מוזיקה קאמרית, בהפקות שונות ובפרויקטים מוזיקליים מיוחדים. ההרכב זכה להדרכתם של מוזיקאים מן השורה הראשונה כבנימין אורן, דוד חן וג'רום לבנטל, וכן השתלם באוסטריה אצל שלישיית אלטנברג מווינה.
השלישיה הציבה לה למטרה לקרב קהל מגוון אל חוויית ההאזנה למוזיקה קאמרית, בהפקת תוכניות מגוונות לקונצרטים בחוגי האזנה פרטיים וסדרות מוזיקה קאמרית ברחבי הארץ, כמו גם בקונצרטים מודרכים לילדים ולסטודנטים. ומגישה מדי שנה למעלה מ-80 קונצרטים ברחבי הארץ ומחוצה לה, ברפרטואר רחב ומגוון. בין השאר הופיעה השלישייה במוזיאון ישראל, בית גבריאל, אולם ויקס במכון ויצמן ברחובות, מרכז עינב בתל אביב, המרכז למוזיקה ירושלים במשכנות שאננים ועוד.

השלישיה אף עוסקת בפיתוח תכניות נושאיות הכוללות מחקר, עיבוד, איתור חומרים נדירים וביצוע של מוזיקה קאמרית סביב נושא מסויים. חלק מהפרוייקטים יצאו לאור על גבי אלבומים.
ההרכב מוזמן באופן קבוע להופיע בטקסים ממלכתיים מטעם יד ושם, האוניברסיטה העברית ומשרד החוץ.
בתחום החינוך המוזיקלי, מופיעה השלישייה דרך קבע בפני קבוצות מחו"ל מטעם האוניברסיטה העברית והסוכנות היהודית, בקונצרטים המציגים תרבות ויצירה ישראלית. השלישייה מצרפת נגנים נוספים לביצועי יצירות שונות ומשתפת פעולה עם מלחינים ישראלים בולטים בני זמננו.

מוסיקה ישראלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכורות ישראליות - מוזיקה ישראלית בביצוע שלישיית עתר [1].

פעילות בינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השלישייה הופיעה במספר הופעות בחו"ל, בהן פסטיבל בינלאומי למוזיקה קאמרית הרטברג באוסטריה, פסטיבל בברדונקיה שבאיטליה, סיור קונצרטים בצפון איטליה ברסיטלים לכינור ופסנתר, סיור בהונגריה ובסלובקיה עם המופע "כשאור דולק בחלונך", בטורינו שבאיטליה עם המופע "אהבה ושנאה" ועוד.

פרויקטים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המופע "קאמרי ארץ ישראלי – לאורו של שוסטקוביץ'", פרי שיתוף פעולה עם המלחינים מיכאל וולפה וערן אל-בר. הפרויקט, שהתמקד בביצוע מוזיקה ישראלית לצד קלאסיקה של דמיטרי שוסטקוביץ', הועלה במרכז עינב ובירושלים בשנת 2003. המופע "כשאור דולק בחלונך", פרי שיתוף פעולה עם זמרת הסופרן יעלה אביטל, מוקדש לעיבודים מקוריים לשירים, שהיו לקלאסיקה ישראלית, לצד שירים שנכתבו במיוחד עבורו. המופע מועלה מזה שלוש שנים ברחבי הארץ ובחו"ל וחלקים ממנו שודרו ברדיו והוקלטו לתקליטור. הפרויקט "אהבה ושנאה" מוקדש למוזיקה ספרדית בשיתוף עם הסופרן ולריה ונטורה וכולל עיבודים מקוריים לשירים של דה פאיה, גרנדוס, אלבניס, לורקה ואחרים. התוכנית "הקברט היהודי" מציגה מוזיקה קאמרית ושירי קברט מאירופה של ראשית המאה ה-20, מיצירותיהם של קורט וייל, ארנולד שנברג, רוברט קאן, יוסף אחרון ואחרים, בעיבודים מקוריים, עם הזמרות יעלה אביטל, ולריה ונטורה ומיכל אוקון. הקברט היהודי מוסיקה יהודית, שירי יידיש, שירי קברט, מופעים המשלבים פרוזה ומוזיקה קאמרית: "צריך להשתיק את המוזות" "סיפור פשוט" ועוד.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כשאור דולק בחלונך, 2007
  • נופי ילדות
  • הקברט היהודי
  • קמרי ג'אז
  • המאה העשרים בארגנטינה
  • פנטזיה סקוטית
  • טיול בסביבות הכפר
  • מראות מהר נבו
  • תקליטור מיצירות היידן ושוסטקוביץ', הוקלטב במרכז טארג למוזיקה בירושלים, 2001

חברי השלישייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏‏עפר שלי, פסנתר

פסנתרן, מעבד ועורך מוזיקלי. יליד ישראל, בוגר האקדמיה למוזיקה ע"ש רובין בירושלים, תלמידם של הגב' פולי אסא, פרופ ברכה עדן ז"ל והפרופ בנימין אורן. המשיך את לימודיו לתואר השני בחוג למוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, באוניברסיטת בר אילן ובסמינרים בינלאומיים למוזיקה קמרית בקיבוץ מזרע, באוסטריה ובאיטליה, בהדרכת שלישיית אלטנברג. ניגן בהרכבים קמריים רבים כסולן וכפסנתרן מלווה לזמרים.

בשנת 1996 ייסד את שלישיית הפסנתר "עתר" בשיתוף עם הכנרת טניה בלצר, מאחוריו שנים רבות של פעילות ענפה על בימות הקונצרטים בארץ ובחו"ל, הקלטות, שיתופי פעולה עם מוזיקאים מובילים ופרויקטים מוזיקליים מקוריים שזכו לשבחים והצלחה על הבמות ומשודרים ברדיו ובטלויזיה. כמעבד, חיבר עשרות רבות של עיבודים ליצירות קמריות, לשירים ולמוזיקה עממית. בין הפרויקטים אנתולוגיה הכוללת עיבודים לשירים עבריים להרכב קמרי וזמרת סופרן, שירי יידיש ולדינו, עיבוד קמרי למחזור השירים הנודע של דה פאיה, שירי עם מסקוטלנד ואירלנד ומוזיקה לתיאטרון. רובם הוקלטו ויצאו לאור בתקליטורים. כמורה לפסנתר ולמוזיקה קמרית שימש בסגל ההוראה של בית הספר "מגניפיקט" וקונסרבטוריון "הסדנה", שימש כאסיסטנט למלחין מיכאל וולפה בתקופת לימודיו באקדמיה, העמיד תלמידי פסנתר רבים וכיום הוא מקדם פרויקטים בתחום החינוך המוזיקלי בבתי ספר תיכוניים בירושלים, מדריך הרכבי ביצוע לבני נוער ומנחה קונצרטים מוסברים.

טניה בלצר, כינור

ילידת אוקראינה, עלתה לארץ ב1994. החלה בלימודי הכינור בגיל 5. בגיל 7 זכתה בתחרות האומן הצעיר.בגיל 14 זכתה בתחרות ארצית באוקראינה. סיימה תואר ראשון בהדרכת פרופ' גליזרובה ותואר אומן בהדרכת הגב' אורה שירן באקדמיה ע"ש רובין בירושלים. במשך לימודיה ניגנה בתזמורת הפילהרמונית הצעירה ובהרכבים קאמרים רבים וזכתה בתחרות מוסיקה קאמרית של האקדמיה. סיימה קורס למוסיקה קאמרית באונ' בר אילן בהדרכת המלחינים גדעון לוינסון ובטי אוליברו. משנת 1997 מנגנת בשלישיית עתר, ובמקביל היא מנגנת ברסיטלים רבים בארץ ובחו"ל: בשנת 2006 הוזמנה לתת סידרת רסיטלים באיטליה לזכר הכנר הנודע צ'יקרולה. בשנים האחרונות ביצעה יצירות בביצוע בכורה, כולל יצירה לעוגב, כינור סולו ומקהלה, שניכתבה עבורה ע"י א. פרוצ'י ושודרה ברחבי העולם. היא מרבה לבצע מוסיקה של מלחינים ישראלים עכשווית ומשתתפת בפסטיבלים של מוסיקה ישראלית כמו "סדנה ישראלית" ו"חג למוסיקה הישראלית". היא אף עוסקת בהוראת כינור וחברה בסגלי ההוראה של קונסרבטוריון הסדנה ו- Magnificat Institute בירושלים.

מרינה כץ, צ'לו

נולדה בריגה, (לטביה) . החלה את לימודי הצ'לו בגיל 6 בבית הספר המיוחד למוסיקה על שם אמיל דארזינש. בהדרכתה של פרופ' אלאונורה טסטלץ וכצ'לנית צעירה השתתפה בפסטיבלים בינלאומיים רבים ותחרויות רבות. עלתה ארצה בספטמבר 1994. בארץ סיימה בהצטיינות את לימודי הצ'לו לקראת תואר ראשון באקדמיה למוסיקה עש רובין בתל-אביב והמשיכה לתואר שני באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים בהדרכתו של פרופ' עמנואל גרובר. זכתה בפרסים בתחרויות רבות, כגון: התחרות הבינלאומית הראשונה עש צ'ייקובסקי לנגנים צעירים במוסקבה (1992), תחרות בראון-רוג'ר-סיגל לנגני כלי קשת ישראליים בירושלים (1996) ובתחרות למוסיקה ישראלית עש פאול בן-חיים (1999). בין השנים 1995-2003 זכתה בקביעות במבחני קרן התרבות אמריקה-ישראל. בין השנים 1998-2000 הובילה את קבוצת הצ'לי בתזמורת הפלהרמונית הצעירה תחת ניצוחו של זאב דורמן וביולי 1999 הוזמנה להוביל את קבוצת הצ'לי ב- West-Eastern-Divan Orchestra תחת ניצוחו של דניאל ברנבוים. בשנת 2001 הוזמנה להשתתף בפסטיבל בינלאומי לצ'לנים בחסותו של מסטיסלב רוסטרופוביץ', בריגה, לטביה. בין השנים 2002-2010 הובילה את קבוצת הצ'לי בתזמורת הקאמרית הקיבוצית. הופיעה כסולנית עם תזמורות: תזמורת קאמרית לטבית, תזמורת פלהרמונית לטבית, תזמורת של טלויזיה ורדיו "אוסטנקינו" שבמוסקבה והתזמורת הקאמרית הקיבוצית. ביולי 2010 הוזמנה להקליט את הקונצ'רטו לצ'לו ותזמורת של תמיר אקטה עם 42 נגנים מתוך התזמורת הפלהרמונית ישראלית בניצוחו של בנימין יוסופוב. כיום היא צ'לנית פעילה בשלישיית "עתר" וצ'לנית ראשונה בקאמרטה ירושלים.


עידו גל - צ'לו

הדס קליינמן - צ'לו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]