לדלג לתוכן

משתמש:זאב ארליך/יעל גוראון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יעל גוראון היא אשת חינוך, מנהלת ופעילה חברתית- מקדמת פוליטיקה ופדגוגיה רב-קולית במרחב הציבורי. כמפקחת ארצית של לימודי אזרחות בישראל עמדה בלב הדיונים שעסקו בסוגיית האזרחות המשותפת בישראל של כלל הקבוצות והמגזרים.

גוראון נולדה (19 במרץ 1974) וגדלה בעיר רחובות, בת לנעמי ויאיר גוראון אחות לרן גוראון ולתאומים אורי וטל. בצבא שירתה כמדריכת חי"ר בעורב בבסיס צאלים.

גוראון בעלת תואר ראשון בספרות עברית ותולדות האומנות (1995-1998), ותואר שני במדע המדינה (2003-2006), שניהם מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים.

בעלת תעודת הוראה בתחומים; ספרות, מקרא, תרבות ישראל, ואזרחות- מטעם מכון כרם (1999-2002), ומטעם התוכנית ללימודי דמוקרטיה ואזרחות של מרכז גילה באוניברסיטה העברית.

בוגרת תכנית הכשרת מנהלים של אבני ראשה במכללה לחינוך ע"ש דויד ילין (2008-2010).

החל משנת 2002 מנחת קבוצות מוסמכת מטעם התוכנית להנחיית קבוצות במרכז ציפורי.

בוגרת מחזור כ"ב של התוכנית למנהיגות חינוכית של מכון מנדל. מ- 2012, החל מהקמתה, חברה בוועדת ההיגוי של המועצה לרוח האדם בחינוך. מ- 2013, החל מהקמתו, חברה בוועד החינוך שהקים השר שי פירון.

פעילות חינוכית חברתית

גוראון גיבשה את תפיסת האקטיביזם החברתי שלה במסגרות הדרכה והנחייה מגוונות: החל מפעילותה כמדריכה וראש גדוד בתנועת הצופים בשבט שני"ר, המשך בעבודתה כרכזת אזור ברנר בתנועת המושבים, וכמנחה בעמותת גשר לדיאלוג בין דתיים וחילוניים. גוראון הובילה קבוצות עבודה ופעולה במאבקים חברתיים בתחום החינוך והקהילה. הייתה שותפה מרכזית בהנהגת שביתת המורים הגדולה בשנת 2007. הייתה בין מי שהקימו והובילו את קבוצת מורים דרך, ולאחריה בזמן המחאה החברתית בשנת 2011 את תנועת המורים, ששמה לה למטרה להשמיע את קולם של מורים כמשתתפים משמעותיים בקבלת החלטות מדיניות בתחום החינוך.

במרחב העירוני ברחובות יעל גוראון הייתה שותפה מרכזית בחיבור בין מנהיגים פוליטיים חברתיים של הקהילה האתיופית (סיעת עוז), קבוצת פעילים עירוניים בנושא איכות הסביבה, ופעילים בתחום שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (כיכר העיר). הובילה הקמת תנועה בשם כיכר העיר- עוז אשר הפכה בתוך שלושה חודשים, עם זכייתה בבחירות המוניציפאליות בשנת 2014, לסיעה בת שני מושבים במועצת העיר.

גוראון שימשה בתפקידי מפתח בשדרה החינוכית של בית הספר ובמערכת החינוך כמורה, מחנכת, רכזת מקצוע, רכזת שכבה, מפתחת ומנחה של השתלמויות וקורסים למורים.

בין השנים 2009-2012 שימשה כסגנית ומנהלת בפועל של חטיבה עליונה בבי"ס הרטוב צרעה. בין השנים 2014- 2018 מילאה בשירות המדינה את התפקיד הבכיר של מפמ"ר- מנהלת תחום דעת אזרחות במשרד החינוך.

כמפמ"ר (מפקחת מקצוע ראשית) אזרחות במשרד החינוך

ערכה שינויים מערכתיים רחבי היקף, ושנויים במחלוקת, הנוגעים לאופן הערכת בחינת הבגרות; פרסמה באופן שקוף לציבור המורים והתלמידים את מחוון המושגים שעל פיו נבדקת הבחינה. יצרה סטנדרטים מקצועיים והגדרת תפקידים מחודשת בתוך מנגנון הערכת הבחינות. הובילה מדיניות מחמירה של הקפדה על מנהל תקין בכל הנוגע להערכת בחינות באזרחות במשרד החינוך. שינויים אלה עוררו סערה רבה והובילו לגל פרסומים שליליים נגד גוראון אשר הוכחשו על ידי גורמים בכירים במשרד החינוך.

גוראון יצרה שיתופי פעולה מגוונים עם ארגוני חינוך אזרחיים מגוונים שלא עבדו בעבר עם משרד החינוך, הרחיבה את מערך ההדרכה במקצוע, וקידמה פיתוח פרופסיונאלי איכותי של מורים לאזרחות ברוח מיומנויות המאה ה-21, בהתאם לרפורמת הלמידה המשמעותית ושאלות העמ"ר (ערך מעורבות רלוונטיות). קידמה והרחיבה תכניות חממה להערכה חלופית באזרחות; למידת חקר, ולמידה מבוססת פרויקטים. הוסיפה את שאלת העמדה המורכבת כשאלת חובה בבחינת הבגרות והציבה את מקצוע האזרחות כמוביל במזכירות הפדגוגית בתחומי החקר והחשיבה. גוראון יצרה מסגרות של שיתוף ציבור המורים בשיח פדגוגי בימי עיון, השתלמויות, פרסומים באתר מפמ"ר, בנתה קבוצה ארצית ברשת החברתית שבה משתתפים מעל 2000 מורים מכל המגזרים. לשיח פדגוגי בנושאים שנויים במחלוקת. גוראון הובילה לסיום תהליך כתיבתו של ספר האזרחות השנוי במחלוקת "להיות אזרחים בישראל במדינה יהודית ודמוקרטית" שנכתב ונערך במשך למעלה משמונה שנים. העניקה יציבות למקצוע ואף הייתה המפמ"ר הראשונה שקיבלה קביעות בתפקיד מטעם משרד החינוך.

חיים אישיים:

יעל גוראון נשואה לעו"ד ערן טמיר היועץ המשפטי של נציבות שוויון אנשים עם מוגבלות, אם לשלושה בנים ומתגוררת בעיר רחובות. ב- 2018 הגשימה גוראון חלום אישי והשתתפה בטריאתלון עממי לנשים בהרצליה שכותרתו כל אחת מנצחת.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תפקיד המורה בתחילת המאה ה-21, נייר עבודה, מכון ון ליר ירושלים

http://www.vanleer.org.il/Data/UploadedFiles/ITEC_SitePages/23-sFileRedir.pdf

  • תפיסת תפקידו של מנהל בית ספר במדינת ישראל דו“ח ועדה מקצועית לגיבוש המלצות למדיניות משרד החינוך אבני ראשה

http://www.avneyrosha.org.il/Role/Documents/Principal_role.pdf

https://www.haaretz.co.il/news/education/1.2245762

  • רפורמות בהוראת האזרחות בראי השינויים הפוליטיים החברתיים והכלכליים בישראל (על שיתוף מורים ועל תנועת המורים)

http://aranne5.bgu.ac.il/others/RosenNava.pdf

  • יעל גוראון תנועת המורים- הציבור רוצה אותנו מיקרו ולא מקרו
http://cdn-cms.f-static.com/uploads/264589/normal_59ae52e288f9c.pdf