לדלג לתוכן

משתמש:זה בסדר להיות שניצל/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

החתול השחור האחרון הוא ספר לילדים ולנוער מאת המחבר היווני אווגניוס טריוויזאס יליד אתונה (1946). הספר תורגם לעברית ע"י יחיאל קמחי ויצא לאור ב 2010 ע"י הקיבוץ המאוחד – ספריית הפועלים. זהו ספר אלגורי המציג מנקודת מבטו של חתול רחוב את תוצאותיו הרות האסון של תהליך המלבה דעות קדומות ואמונות טפלות ומוביל לרדיפה של מיעוטים או של אחרים.

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של זה בסדר להיות שניצל.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של זה בסדר להיות שניצל.


אווגניוס טריוויזאס יליד אתונה (1946). הוא יוצר פורה של ספרי ילדים ונוער, וכתב יותר ממאה ספרים. כתיבתו מצטיינת בדמיון, במקוריות ובחוש הומור. ספריו עובדו למחזות ולקולנוע., תורגמו ל 17 שפות וזכו לפרסים רבים.

תקציר העלילה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

חתול שחור זה ובני מינו חיים בשלווה באי עלום שם, עד שממשלת האי מאשימה אותם בכישלונותיה ובכל הצרות המתרגשות על אוכלוסיית בני האדם באי. לאחר הסתה פרועה מוצג הפתרון, והוא השמדת החתולים השחורים. במציאות בה נכחדו כל החתולים השחורים, נותר רק אחד, הגיבור שלנו, החתול השחור, שבימים שבשגרה נהג לגנוב דגים ולחזר אחר החתולה שאהב [1]. כך היה עד הלילה הגורלי שבו היה עד לכך שנחטפים חתולים ברחובות האי כולו על ידי אנשים בלתי מזוהים. גל חטיפות עצום של חתולים התרחש תחילה רק כלפי חתולים שחורים, ובהמשך של כל חתולי האי. חברה נתבעת השחיתה את הממשלה ומתכננת לעשות הון על ידי מכירת מלכודות עכברים לאחר שכל החתולים נעלמו. נראה כי החברה קרובה להצלחה וידוע כי נשאר רק חתול שחור אחד בכל האי. אך החתול השחור האחרון אינו עומר להיכנע בקלות, ובעזרת חבריו מצליח לרקום תכנית להצלת החתולים החטופים.[2]

בלקי – החתול השחור הוא גיבור העלילה והמספר אותה. זהו חתול עם תכונות מנהיגות, כזה שלוקח את החיים בקלילות ובחוצפה של חתולי רחוב, וידוע בחיבתו לחתולת אנגורה לבנה שטיבעה האמיתי מתגלה לו די מהר. כבלש חובב הוא לוקח חלק בשרשרת אירועים, בהם משעשעים, בהם קשים, בניסיון להתחקות אחר היעלמותם המסתורית של חבריו. ככל שהמצב מידרדר הוא נחשף לאמיתות מכאיבות על טיבם של בני האדם ושל אחיו החתולים. אבל גם לומד משהו על חברות, נאמנות ואהבת אמת. נחישותו עזרה לו להישמר על נפשו, וכך שרד החתול השחור האחרון.

האם רנה - נחשבת ״נביאת החתולים״ משום שתמיד הייתה מאכילה חתולים תועים. היא נתפסה בתחילה על ידי תושבי המקום כחתולה משוגעת, אך הוכיחה את שפיותה בכך שהצילה את בלקי. אילולי מוחה המבריק, לא הייתה מצליחה להציל את חבריה מסוף טרגי.

צ׳ופטייל- חתול תועה שחור נוסף, חבר אמיתי לבלקי. תחילה הוא היה פחדן וסירב לעזור לבלקי לפתור את מצוקת ״שומרי המזל הטוב״ אבל לאחר שעבר חוויה מטלטלת חושים, שינה את גישתו לנושא והוביל את החתולים לניצחון.

צ׳יפסקייט- חבר יוצא דופן של בלקי. הוא מהווה חלק משמעותי ממסירת המידע על תכנית ״תוכנית שומרי המזל הטוב״ לבלקי והיווה נכס עצום וחשוב עבורו. בתחילה הוא לא התנגד לעזרתו של בלקי ונחשב ״חתול פחדן ולא מסודר״, אך הוא נעשה אמיץ יותר עם התקדמות העלילה.

ערכים ופרשנויות

[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור זה הוא ייצוג של השוואה במונחים הפשוטים ביותר. זהו סיפור על אפלייה, גזענות ודעות קדומות. הממשלה מכוונת לגזע חתולים אחד ומחסלת אותם רק בגלל צבעם. התירוץ של הממשלה לחיסולם של החתולים השחורים הוא בגלל מזל רע שהם מביאים עמם, אבל הסיבה האמתית לכך היא, למעשה, תאוות בצע.[2]

הסיפור מכיל לקחי מוסר רבים. הוא מציג צדק ואי-שיוויון. המספר מלמד אותנו את הדרך שבה אנשים מסוימים עשויים להגיב להבדלים בין יצורים שונים, וכיצד כסף עלול להוביל לשחיתות ולהתעללות באחר. כמו כן, בולט כוחם של התקשורת ושל הממשלה. ספר זה מציג בעיות חברתיות איתן מתמודדת החברה ומראה מהו צדק חברתי בסופו של דבר. הספר האלגורי מעורר את הקורא – צעיר ומבוגר כאחד – להשוות בין עולם החתולים הנרדפים לבין המציאות האנושית. ‏[2]

ביקורת הספר קיבל ביקורת טובה מאוד בקרב מבקרי ספרות, ואף הוכתר ב goodreads כאחד הספרים הטובים לילדים. בנוסף לכך, דורג במיקום גבוהו קיבל ציון גבוה של 4.4 מתוך 5 מהאתר המפורסם לביקורות ספרים google books וקיבל ציון של 95. [3]