לדלג לתוכן

משתמש:זיו רז/טינקרינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של זיו רז.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של זיו רז.

טינקרינגאנגלית: Tinkering) הינו זרם חינוכי ואומנותי (Bricolage) בינלאומי אשר משלב מדע אומנות וטכלוגיה. טינקרינג מדגישה נגישות ומניפולציה פיזית של חומרים וחפצים קיימים במטרה לתקן, לשפר או/ו לשנות את תפקודם תוך משחק בדגש על התהליך שכולל אלתור וניסוי וטעייה, אשר מפתח את החשיבה היצירתית וביקורתית. תנועת טינקרינג התפתחה במקביל ובעלת קשרים הדוקים לתנועת היוצרים "maker movement" ולזרם החדש בחינוך בארצות הברית STEAM. "המטנקר" הוא מעיין חוקר\יוצר\אומן\מהנדס חובב במרכב של מעבדת משחק יצירתי שבו הוא מרכיב יצירה הבנויה מאוסף ארכאי של אובייקטים שזהותם הקודמת לא טושטשה. אלא תורמת להבלטת הזיכרון של שימושם הקודם.
האובייקט החדש שנוצר יכול לטמון בחובו מספר אלמנטים שונים מעולמות המכניקה, קונסטרוקציה, כימיה, עיצוב, אומנות ועוד.
המונח טינקרינג מתאר טכניקה למחזר באופן יצירתי דברים, משאריות ומעודפים. "טינקרינג" משמש כיום כמונח המתאר עשייה חובבנית שנעשית מתוך אלתור, משחק בחומר, ניסוי ותהייה על מנת לייעל, לתקן, לתחזק אובייקטים או מוצרים שונים או עשייה לשם העשיה והיצירה.

מקור המילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור המילה "Tinkering" מגיע מהמילה "Tinker" ולו מספר פירושים וגלגולים:

  1. כינוי מהמאה ה-13 באנגליה לנוודים אנגלים ואירים שאימצו אורח חיים של תיקון סירים ומחבתות במהלך הנדודים, הנקישה על המתכת הפיקה צליל (טינק) ומכאן הכינוי.
  2. כינוי לעובד מגושם או עבודה "חאפרית" כינוי שנולד מעבודתם של הנוודים שתיקנו סירים ומחבתות.
  3. כינוי לאדם שאוהב להתנסות וללמוד תוך כדי ניסוי ותהייה, ולתקן חלקי מכונות.

טינקרינג כדרך לימוד לילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לימוד באמצעות טינקרינג מציע לילדים דרך טבעית ללימוד בסביבה של מעבדת משחק. זה יכול להתבטא בפירוק צעצועים או מכשירים תקולים ויצירה של אובייקטים חדשים מתוך דמיונו של הילד מהחלקים שפורקו. במהלך המשחק הילד נחשף לאופן בו מוצרים אמיתיים עובדים, לתכונות חומרים ומיישם את הנלמד בהמצאה והרכבה של האובייקטים וחומרים חדשים.
אופן ההתפתחות והלמידה של הילד מתפתח ע"פ סקרנותו האישית- הוא יכול לתמקד במכניקה, באלקטרוניקה, בעיצוב המוצר או בכולם גם יחד. כחלק מהלימוד בטינקרינג מעניקים לילד את האחריות ומלמדים אותו לעבוד עם כלי עבודה אמיתיים, הוא נחשף לחומרים מגוונים ומפתח יכולות רבות כמו פתרון בעיות באמצעות אלתור, יכולות טכניות, ריכוז גבוה ועוד. דרך החינוך באמצעות טינקרינג מתפתחת במוקדים רבים בעולם ואף נפתחו בתי ספר בהם כל החומר הנלמד נעשה באמצעות טינקרינג[דרוש מקור].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Karen Wilkinson, The Art of Tinkering, February 4, 2014
  • Curt Gabrielson, Tinkering: Kids Learn by Making Stuff, September 30, 2013
  • Sylvia Libow Martinez, Invent To Learn: Making, Tinkering, and Engineering in the Classroom, May 7, 2013

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]