לדלג לתוכן

משתמש:יונה פסל/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמונה של הספר
תמונה של הספר

"סעדים זמניים ומיידיים במשפט העסקי" הוא שמו של ספר מקצועי-משפטי אשר נכתב על ידי יואל פרייליך ויצא לאור במאי 2013, על ידי הוצאת רונן. הספר מציג את הסעדים הזמניים והמיידיים (צווי מניעה זמניים ואחרים) ככלים חשובים ורבי השפעה על הסכסוך העסקי והמסחרי. על פי המוצג בספר, לעיתים החלטה בבקשה לסעד זמני עשויה להכריע את הכף בסכסוך. דומה כי השראה לאמור בספר, ותמצית לאחד מהרעיונות המרכזיים שבו, ניתן למצוא בציטוט של שופט בית המשפט העליון, שלמה לוין, המופיע על גבי הכריכה האחורית של הספר:

"ההתייחסות המשפטית הראויה לבקשות למתן סעד זמני - כיצד? שאין הבקשה לסעד זמני בבחינת 'שביל צדדי' בלבד במערכת בירור הפלוגתאות שבין בעלי הדין...לעיתים, במישור המעשי, החלטה בבקשה לסעד זמני עשויה להכריע את הכף בתובענה לכאן או לכאן".[1]

בספר מוצגת תורת הסעדים הזמניים. הזכיה או ההפסד בבקשה לסעד הזמני, אינם מוכרעים בהכרח רק על פי כוחה וטיבה של עילת התביעה לכאורה של המבקש. עילת התביעה לכאורה מהווה אך שיקול אחד ממכלול השיקולים אשר ישפיעו על ההחלטה בבקשה לסעד זמני. יש ולזכות המבקש עומדת עילת תביעה טובה לכאורה, אך הוא יימצא כמי שאינו זכאי לקבל סעד זמני ויש שמבקש יזכה בסעד זמני אך אילו היתה מתבררת תביעתו עד תום, היה נמצא מפסיד בדין. אולם לעיתים מזומנות, ההכרעה בסעד הזמני תכריע את כף הסכסוך ותייתר את בירור התובענה. הספר מנתח את חשיבותם והשפעתם של סעדים אלו על הסכסוך העסקי ואת המבחנים הכלליים למתן סעדים אלו. לצד זאת קיימת בספר סקירה נרחבת של האופן שבו מיושמים הסעדים הזמניים והמיידיים אופייניים במשפט העסקי כגון: סכסוכי שליטה בחברות, זכויות בעלי מניות וניירות ערך; סכסוכים מסחריים וחוזיים; קניין רוחני וסודות מסחריים; ומכרזים. כמו כן עוסק הספר בהרחבה בסעדים זמניים ומיידיים בהליכי חדלות פירעון של חברות, לרבות מינוי בעלי תפקיד זמניים וצו הקפאת הליכים לפי סעיף 350 לחוק החברות.

הספר נכתב על ידי עו"ד יואל פרייליך, המשמש כשותף וראש מחלקת הליטגציה במשרד גיסין ושות'. תכניו של הספר מתבססים על שילוב של הניסיון המעשי אשר המחבר צבר בשנים של התדיינות בפני ערכאות בתי המשפט, ביחד עם מחקר משפטי.

  1. ^ רע"א 2508/98 מתן י.מערכות תקשורת ואיתור בע"מ נ' מילטל תקשורת בע"מ, פ"ד נג [3], 26.