משתמש:ישי צורף/וולטר וויט (שובר שורות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

וולטר הרטוול "וולט" ווייט האב, הידוע גם בכינויו הייזנברג, הוא דמות בדיונית וגיבור סדרת הטלוויזיה של דרמת הפשע האמריקאית Breaking Bad. את הדמות מגלם בריאן קרנסטון.

וולטר, כימאי ובוגר המכון הטכנולוגי של קליפורניה, ייסד את החברה Gray Matter Technologies. הוא עזב את גריי מטר בפתאומיות, ומכר את מניותיו תמורת 5,000 דולר. זמן קצר לאחר מכן, החברה הרוויחה הון, רובו ממחקריו של וולט. וולט עבר לאחר מכן לאלבוקרקי, ניו מקסיקו, שם הפך למורה לכימיה בתיכון. ביום הולדתו ה-50, הוא מאובחן עם סרטן ריאות שלב IIIA. לאחר הגילוי הזה, וולט פונה לייצור ולמכור מתאמפטמינים עם סטודנט לשעבר, ג'סי פינקמן (אהרון פול), כדי להבטיח את הביטחון הכלכלי של משפחתו לאחר מותו. הוא נמשך עמוק יותר לתוך הסחר הבלתי חוקי בסמים, הופך יותר ויותר אכזרי ככל שהסדרה מתקדמת, ומאוחר יותר מאמץ את הכינוי "הייזנברג", שהופך להיות מוכר כדמות מרכזית בסחר בסמים בדרום-מערב המדינה. וולט הופך פחות סימפטי לאורך התוכנית, מכיוון שיוצר הסדרה וינס גיליגן רצה שיהפוך מ"מר צ'יפס לצלקת".

למרות שגורמים רשמיים ב-AMC היססו בתחילה ללהק את קרנסטון בשל תפקידו הקומי הקודם ב-Malcolm in the Middle, גיליגן ליהק אותו על סמך הופעת העבר של השחקן בפרק ה-X-Files "Drive", שגיליגן כתב. קרנסטון תרם רבות ליצירת דמותו, כולל סיפור הרקע של וולט, אישיותו והופעתו הפיזית.

גם הדמות וגם ההופעה של קרנסטון זכו לשבחי המבקרים, כאשר ווייט מוזכר לעתים קרובות כאחת מדמויות הטלוויזיה הגדולות והאייקוניות בכל הזמנים. קרנסטון זכה בארבעה פרסי אמי בפריים טיים לשחקן ראשי מצטיין בסדרת דרמה, שלושה מהם ברציפות, והפך לשחקן השני שעושה זאת, אחרי ביל קוסבי עבור I Spy בשנות ה-60. לאחר זכייתו הרביעית, קרנסטון השווה את דניס פרנץ במספר הזכיות הרבות בהיסטוריה של הקטגוריה. הוא האיש הראשון שזכה בפרס בחירת המבקרים, גלובוס הזהב, האמי בפריים טיים ופרס גילדת שחקני המסך על הופעתו.

ביוגרפיה של דמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן יחיד [נדרש הבהרה], אביו של וולטר ווייט נפטר ממחלת הנטינגטון כשהיה בן שש. הוא למד כימיה במכון הטכנולוגי של קליפורניה ולאחר לימודי התואר השני עבד כחוקר במעבדה הלאומית של לוס אלמוס. שם הוא ערך מחקר על רדיוגרפיה של פרוטונים, שעזר לצוות לזכות בפרס נובל בכימיה ב-1985.[14][15] לאחר מכן הקים וולט את המשרד Gray Matter Technologies עם אליוט שוורץ (אדם גודלי), חברו לכיתה לשעבר וחברו הקרוב.[16] בערך בזמן הזה, וולט יצא עם עוזרת המעבדה שלו, גרטשן שוורץ (ג'סיקה הכט). הוא עזב גם את גרטשן וגם את גריי מטר טכנולוגיות, ומכר את האינטרס הפיננסי שלו בחברה תמורת 5,000 דולר. [15] [17] גרטשן ואליוט נישאו מאוחר יותר והרוויחו הון, חלק ניכר מהמחקר של וולט.[17][18] למרות שהם נשארים ידידותיים, וולט מתרעם בסתר גם על גרטשן וגם אליוט על שהרוויחו מעבודתו.[18][19]

בגיל 50, וולט עובד כמורה לכימיה בתיכון באלבקרקי, ניו מקסיקו, ומספק הדרכה לתלמידים חסרי עניין וחסרי כבוד [14] [20] לוולט יש גם עבודה נוספת בשטיפת מכוניות מקומית כדי להשלים את הכנסתו, מה שמתגלה כמשפיל במיוחד כשהוא צריך לנקות את המכוניות של תלמידיו שלו.[21] לוולט ולאשתו סקיילר (אנה גאן) יש בן מתבגר בשם וולטר ג'וניור (RJ Mitte), שיש לו שיתוק מוחין. סקיילר גם בהריון עם בנם השני, הולי, שנולדה בסוף העונה השנייה.[22] משפחתו האחרת של וולט כוללת את אחותו של סקיילר, מארי שרדר (בטסי ברנדט); בעלה, האנק (דין נוריס), שהוא סוכן DEA; ואמו, שאינה נראית לעולם [23] .