משתמש:כותבערכים/תא (תרגום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תאי שום בצורות שונות של מחזור התא
תא פרוקריוטי (מימין) ותא איקריוטי (משמאל)

התאאנגלית: cell, מהמילה הלטינית cella - "חדר קטן") הוא היחידה הביולוגית, הפונקציונלית והמבנית הבסיסית של כל האורגניזמים החיים. תא הוא היחידה הקטנה ביותר שיכולה להשתכפל באופן עצמאי, והוא נקרא לרוב "אבן הבניין של החיים". חקר התאים נקרא הביולוגיה של התא.

תאים מורכבים מציטופלזמה המוקפת בקרום התא, שמכילה הרבה ביומולוקולות כמו חלבונים וחומצות גרעין. אורגניזמים יכולים להיות ממויינים כחד תאיים (כאשר הם מורכבים מתא אחד בלבד, כמו חיידקים), או כרב-תאיים (כמו צמחים ובעלי חיים). בעוד שמספר התאים בצמחים ובחיות משתנה ממין למין, מכילים בני אדם יותר מ-10 מיליון תאים. רובם של התאים בצמחים ובבעלי חיים נראים רק תחת עין מיקרוסקופ. תווכי הגודל שלהם הוא בין 1 ל-100 מיקרומטרים.

התא התגלה על ידי רוברט הוק ב-1665, שקרא ליחידה הביולוגית בשמה בשל דימיונה לתאי הנזירים החצובים בקיר במנזר. תאוריית התא, שפותחה לראשונה ב-1839 על ידי מתיאס שליידן ותאודור שוואן, קובעת כי כל האורגניזמים מורכבים מתא אחד או יותר, שתאים הם היחידה הפונקציונלית והבסיסית של כל היצורים החיים, שתאים נוצרים מתאים אחרים שקיימים קודם לכן, ושכל התאים מכילים את המידע התורשתי נחוץ לוויסות תפקוד התא ולהעברת מידע לדור הבא של התאים.