לדלג לתוכן

משתמש:לביאידידיה/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמונה:
לידה: 12 באוג', 1833
פטירה: 30 בדצ', 1913
לאום: אמריקאי
עיסוק: ססופרת, רפורמיסטית, סופרגג'יסטית, כתבת מלחמה
שם עט: טייגר לילי (Tiger Lily)
סוגה: מתח, ספרות בדיונית
נושאי כתיבה: פמניזם, הגבלות חברתיות
שפת כתיבה: אנגלית
יצירות בולטות:
"Fettered for Life",

"A Lonely House",  Southwold"", "Rockford"

שנות פעילות: 1857-1907
בן או בת זוג: פרנק ג'פרי קווי אומסטד (נישאו ב1855, מת ב1859)
ילדים: קתרין דברו בלייק, אליזבת דברו בלייק

מבוא:[עריכת קוד מקור | עריכה]

לילי דברו בלייק (באנגלית: Lillie Devereux Blake; נולדה ב12 באוגוסט, 1833 ונפטרה ב30 בדצמבר, 1913), הייתה סופרת מתח, סופרג'יסטית ורפורמיסטית אמריקאית, וכן כתבת מלחמה בזמן מלחמת האזרחים האמריקאית.

ראשית חייה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלייק נולדה בשם אליזבת ג'ונסון דברו בראלי שבצפון קרוליינה, להורים ג'ורג' פולוק דוורו, בעל אדמות, ולשרה אליזבת ג'ונסון דברו, שניהלה את משק הבית. למרות שנולדה בראלי, בילתה בלייק את רוב שנותיה הראשונות ברואנוק שבווירג'יניה. אביה כינה אותה לילי בגלל יושר ליבה וכנותה (לשושן הצחור, באנגלית: ""White Lilium, מיוחסות תכונות של טוהר וצניעות) וכך, המשיכה את חייה בתור לילי. בשנת 1837, לאחר מותו של אביה, החליטה אמה לעזוב את רואנוק ולחזור עם בנותיה לבית משפחתה בניו הייבן, קונטיקט, שם למדה והתחנכה. בלייק למדה בבית ספר לבנות בשם "Miss Apthorp's School"("בית הספר של מיס' אפטרופו") בניו הייבן עד גיל חמש עשרה, שם למדה מוזיקה, ריקוד וציור. לאחר מכן המשיכה את השכלתה מחוץ למסגרת המקובלת ולמדה מתמטיקה ופילוסופיה על-ידי מורה פרטי מאוניברסיטת ייל.

חייה הבוגרים וראשית כתיבתה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1855 נישאה בלייק לפרנק ג'פרי קווי אומסטד, עורך דין מפילדלפיה. שנתיים לאחר מכן, היא פרסמה את סיפורה הראשון במגזין הפוליטי "הרפרס וויקלי" Harper's Weekly")") וכן, ילדה את בתה הראשונה, אליזבת. שנה לאחר מכן ילדה את בתה השנייה, קתרין, ובפברואר 1859 הוציאה לאור את הרומן הראשון שלה, "סאות'וולד". חודשים ספורים לאחר פרסומו של ספרה התאבד בן זוגה ובלייק נקלעה לקשיים כלכליים אך סירבה להינשא בשנית, והחלה לפרנס את עצמה ואת שתי בנותיה באמצעות כתיבתה. היא התחילה לכתוב בעיקר סיפורים לעיתונים ושלחה אותם תחת שמות בדויים. סיפוריה התפרסמו בשלל עיתונים ועלונים והיא הצליחה להתפרנס ללא עזרתו של איש.

פריצתה לתודעה האמריקאית ועבודתה ככתבת מלחמה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1862 פרסמה בלייק את רומנה השני, "רוקפורד", אולם התפרסמה דווקא בזכות עבודתה ככתבת בוושינגטון בתקופת מלחמת האזרחים האמריקאית. היא החלה לעבוד ככתבת מלחמה בשלל עיתונים (ביניהם "Ney York Post", "New York World", "Philadelphia Prost" וב " ("War Pressהיא ביקרה בבית הלבן וראיינה את הנשיא אברהם לינקולן ואת הגנרל יוליסס ס. גרנט. בלייק החלה לפרסם סיפורים בשמה שלה ובסיפוריה ביקרה את התפקידים ה"נשיים" שהחברה רצתה שתמלא וכתבה רבות על גיבורות נשים חזקות, כמוה עצמה. בשנת 1873 פירסמה את רומנה המפורסם ביותר "מרותקת לחיים" Fettered") for Life") העוסק בשאלת נתינת זכות ההצבעה גם לנשים, ובשנים שלאחר מכן כתבה ספרי מתח וסיפורת בדיונית שפרצו אל תודעת הציבור שוב ושוב וחלקם אף מוכרים היום כחלק מהפולקלור האמריקאי.

פעילותה הפמניסטית:[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1869 הצטרפה בלייק לתנועת זכויות הנשים והחלה לדבר בכל ארצות הברית בעד הצהרת זכויות. בשנת 1876 חתמה בלייק יחד עם רבות אחרות על "הצהרת זכויות האישה". בשנים 1873 עד 1876 ניסתה בלייק שוב ושוב לפתוח את שערי קולג' קולומביה בפני נשים, אך הקולג', בתמיכתו של הכומר דיקס, דחה את בקשותיה זו אחר זו. מלחמותיה בעד שוויון בחינוך לא הפסיקו. לאחר שבשנת 1883 פירסם הכומר דיקס סדרה של דרשות בה הזהיר את הציבור שחינוך נשים וגברים יחד יוביל למהפכה, תקפה אותו בלייק בציבור והתעמתה עם טענותיו שנחיתותה של האישה נתמכת על ידי המקרא. בהרצאותיה טענה בלייק “If Eve was inferior to Adam because she was created after him, then Adam was inferior to the fishes, because they preceded him.”

(בתרגום חופשי: "אם חווה הייתה נחותה מאדם מפני שנוצרה אחריו, אז אדם היה נחות מהדגים, מפני שהם קדמו לו.") 

לאחר מאבקים רבים ולחץ ציבורי הולך וגדל, נכנע חבר המנהלים של קולג' קולומביה והוכרז כי נשים יוכלו ללמוד לתואר בקולג', בתנאי שילמדו בעצמן ויעברו את הבחינות הנדרשות.

סוף חייה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת סוף תקופת פעילותה כיהנה בלייק כנשיאת האגודה לזכות הבחירה של מדינת ניו יורק (1879-1890), כנשיאת ליגת זכות הבחירה של עיריית ניו יורק (1886-1900) וכראש איגוד השוויון האזרחי והפוליטי בעיר ני יורק (1898-1900). לילי דברו בלייק נפטרה בשלושים בדצמבר, 1913, ונקברה בניו ג'רזי. בתה, קתרין דברו בלייק המשיכה את מורשתה כסופרת וכפעילה לזכויות נשים.

קישורים חיצוניים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

(https://www.arcgis.com/apps/Cascade/index.html?appid=6bd7801af0c64191b8e6376516'f781e, פעולות של נשים שקידמו את השוויון המגדרי באמריקה במאה התשע עשרה-המאה העשרים, " ."NYC Landmarks and the Vote at 100)

https://www.womenhistoryblog.com/2013/05/lillie-devereux-blake.html), ביוגרפיה קצרה של לילי דברו בלייק, " HISTORY OF AMERICAN WOMEN COLONIAL WOMEN | 18TH-19TH CENTURY WOMEN | CIVIL WAR WOMEN".)

https://www.ncpedia.org/biography/blake-lillie-devereux), תקציר של חיה המקצועיים (פעילותה כסופרת וכסופרג'יסטית) של לילי דברו בלייק, " NCpedia", בת' קרבטרי.)

https://www.britannica.com/biography/Lillie-Devereux-Blake), ביוגרפיה קצרה של לילי דברו בלייק ותקציר של פעילותיה של קתרין דברו בלייק, " Britannica".)

https://awpc.cattcenter.iastate.edu/directory/lillie-devereux-blake)/, תקציר של חיה של לילי דברו בלייק, "Archives of Women's Political Communication".)

Review of Lillie Devereux Blake":Retracing a Life Erased",  גרייס פרל, "American Studies", 1 ביוני, 2006,  עמודים 1-6.

https://muse.jhu.edu/article/708970), סיכום של חיה האישיים והמקצועיים של לילי דברו בלייק, Legacy: A Journal of American Women Writers"", ורה ר. 'פולי. )

הערות שוליים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

https://muse.jhu.edu/article/708970), סיכום של חיה האישיים והמקצועיים של לילי דברו בלייק, Legacy: A Journal of American Women Writers"", ורה ר. 'פולי. ) https://awpc.cattcenter.iastate.edu/directory/lillie-devereux-blake)/, תקציר של חיה של לילי דברו בלייק, "Archives of Women's Political Communication".) Review of Lillie Devereux Blake":Retracing a Life Erased", גרייס פרל, "American Studies", 1 ביוני, 2006, עמודים 1-6. https://muse.jhu.edu/article/708970), סיכום של חיה האישיים והמקצועיים של לילי דברו בלייק, Legacy: A Journal of American Women Writers"", ורה ר. 'פולי. ) (https://www.goodreads.com/author/quotes/1292955.Lillie_Devereux_Blake), ציטוטים של לילי דברו בלייק, "goodreads". Review of Lillie Devereux Blake":Retracing a Life Erased", גרייס פרל, "American Studies", 1 ביוני, 2006, עמודים 1-6. https://www.ncpedia.org/biography/blake-lillie-devereux), תקציר של חיה המקצועיים (פעילותה כסופרת וכסופרג'יסטית) של לילי דברו בלייק, " NCpedia", בת' קרבטרי.) https://www.womenhistoryblog.com/2013/05/lillie-devereux-blake.html), ביוגרפיה קצרה של לילי דברו בלייק, " HISTORY OF AMERICAN WOMEN COLONIAL WOMEN | 18TH-19TH CENTURY WOMEN | CIVIL WAR WOMEN".)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שגיאת ציטוט: תג <ref> לא תקין; להערות שוליים ללא שם חייב להיות תוכן