משתמש:ליאורכ/ספרות ימי הביניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בס"ד.

ספרות ימי הביניים

ספרות זו התפתחה מהמאה ה4 לספירה ועד למאה ה15 לספירה.

משוררים יהודים מתקופה זו הינם לדוג': שלמה אבן גבירול, יצחק אבן גיאת, אברהם אבן עזרא, שמואל הנגיד, שלמה אבן גבירול ויהודה הלוי. משוררים לא יהודים מתקופה זו הינם לדוגמה: בדיע א-זמאן אל-המד'אני, זיסקינד מטרימברג ועוד.

בימי הביניים היה הפיזור הגאוגרפי של מרכזי התרבות היהודית נרחב, וספרות התקופה רחבת היקף ומגוונת.

פרוזה היא הסוגה המחזיקה את עיקר הכתיבה העברית של התקופה, והשפעתה על לשון הדורות הבאים מכרעת. בחיבורים אלו ייכללו ספרי הלכה, פרשנות ודרוש ממסורות שונות ומתקופות שונות.

שירת ימי הביניים נחלקת לשני סוגים עיקריים: שירת חול וכן שירת קודש. המוסכמות של שירת ימי הביניים שונות לחלוטין מאלו של השירה המודרנית. שירת החול בשירת ימי הביניים כשמה כן היא עוסקת בעיקר בענייני חול, כלומר נושאים של היום-יום שאינם קשורים באמונה דתית או נושאים דתיים. במסגרת שירת החול ניתן למצוא שירים בנושאים של אהבה המתארים ענייני בינו לבינה, “שירי יין" המתארים על פי רוב משתאות הנערכים בחיק הטבע והם מצטיינים בנהנתנות גבוהה ואהבת החיים הטובים. כמו כן נמצא “שירי טבע” הדומים במקצת לסוג של שירי יין שכן גם הם מביעים התפעלות והנאה ממעשה הבריאה והחיים והם מוקדשים לתיאורים מפורטים ומלאי פאר אודות הטבע. סוגים אחרים של שירת חול בשירת ימי הביניים כוללים שירי קינה או תלונה המבטאים כאב או צער של המשורר וכן שירי שבח המהללים אדם אחר או שירי התפארות המהללים את המשורר עצמו. שירת קודש בשירת ימי הביניים הם מזמורים וכן פיוטים המוקדשים ליחס שבין האדם לבין האל, האמונה הדתית ואורח החיים הדתי וכן הם מצטיינים לעיתים בזיקה דתית או אפילו לאומית אל ארץ ישראל. שירת ספרד, נחשבת בעיני רבים לשיאה של השירה העברית. שירה זו השתמרה אצל גולי ספרד בפיוטיהם ובהעתקותיהם לשירי החול. היא השפיעה על מרכזי שירה אחרים – תימן, איטליה ואפילו אשכנז – וחשיבותה נודעה גם מחוץ לעולם היהודי. החידוש המעניין בכל מה שנוגע אל שירת ספרד בתור שירת ימי הביניים הוא לא רק האמצעים השונים ששימשו את משוררי ספרד לשם הבעה ויצירת משמעות ויופי אלא גם ואולי בעיקר המעבר מתחום עיסוק דתי בלבד במסגרת של שירי קודש אל עניין גם בתחומים אחרים של החיים במסגרת של שירת חול, או במילים אחרות, שירה חילונית. המעבר של משוררי ספרד בעת ימי הביניים לעיסוק בתחומים של שירת חול הושפע במידה רבה מהשירה הערבית שממנה השאילה שירת ימי הביניים מרכיבים רבים.