משתמש:ליהי ב א/דנאה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דַנָאֶה (באנגלית: Danaë) היא בתו של המלך אקריסיוס, מלך ארגוס. ביופיה עלתה על כל בנות הארץ, אבל היתה זו נחמה פעוטה למלך שרצה בן דווקא. הוא הלך אל האוֹרָקֶל ושאל אם יוכל אי פעם לקוות לבן. האורקל ענתה לו בשלילה ואף הוסיפה משהו גרוע מזה: לבתו יוולד בן שיהרוג אותו, את אקריזיוס. הדרך היחידה למנוע את זה היא להרוג את דאנאי, ולבצע את המעשה במו-ידיו. אבל מפחד האלים, הוא לא העז להרוג את בתו. במקום זה הוא ציווה לבנות בית מנחושת שקוע עמוק באדמה, חצי מתקרתו פתוח לאור ולאויר, ושם כלא את בתו והפקיד עליה שומרים.

וכך עוללו לה, לדנאה היפהפיה, להחליף אור היום בקירות מנחושת-קלל, להיות אסירה בחדר לקבר דומה. אך פקד אותה זאוס בתוך גשם זהב.

פעם אחת, כישבה דנאה בבית הזה באין מעשה, מטח זהב ניתך מן הפתח שלמעלה, וממטח זה, דנאה נהייתה בהיריון. לאחר תשעה חודשים דנאה ילדה את בנה, פֶרְסֶאוּס. במשך זמן-מה הצלליחה דנאה להסתיר מאביה את לידת בנה, אך כיצד ניתן לעמעם בכי תינוק? אביה גילה את נכדו, פרסאוס והושיב את בתו ואת נכדו בתיבה והפקירם לגלי הים. בסירה מוזרה זו שכבה דנאה עם בנה הקטן.

השחר שעלה לא הביא לה הקלה, כי נבצר ממנה לראותו. אך פתאום היא הרגישה כיצד התיבה עולה על חוף - אדמה. הם הגיעו ליבשת וניצלו מסכנת טביעה בים, אבל עדין היו כלואים בתיבה ללא אפשרות לצאת ממנה.

רצה הגורל - או אולי היה זה מעשהו של זאוס, שעד כה לא הרבה לעשות למען אהובתו ובנו - ודייג, איש טוב לב, דיקטיס שמו, מצא את התיבה, שבר את המכסה ומצא את המטען האנושי המעורר רחמים. הוא לקח אותם לביתו, והוא ואשתו טיפלו בדנאה ובפרסאוס כאילו היו ילדיהם.

אבל מושל האי, פולידקטס שמו, אחי דיקטיס, היה שונה לחלוטין מאחיו הנחמד: הוא היה רע, חמרני ואנוכי.

עברו שנים רבות מאז שנולדה דנאה, אבל עדין היתה במלוא יופיה הצעיר ופולידקטס התאהב בה. הוא רצה בה אך לא בבנה, וזמם דרכים להיפטר ממנו.

קטגוריה:דמויות מהמיתולוגיה היוונית