משתמש:מור אמתי/טגנגה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


טגנגה הוא כפר דייגים קטן סמוך לעיר סנטה מרתה, השוכן בחבל מגדלנה הנמצא בצפון קולומביה. הכפר שוכן על מפרץ מדהים ששמו זהה לשם הכפר והוא מוקף בהרים, צמחייה וקקטוסים מסוגים רבים. כפר זה ידוע בתור המקום בעל השקיעות היפות ביותר בקולומביה. הכפר מונה היום כ3,000 תושבי קבע.

ההגעה לכפר נעשית אך ורק דרך סנטה מרטה, הנמצאת כ5 קילומטר דרומית מהכפר. ההתניידות היא בעיקר במוניות, אך למעוניינים ישנו אוטובוס היוצא כפעם ביום מסנטה מרתה לטגנגה . בכניסה לכפר מצד שמאל צמוד למשטרה, קיים הכספומט היחיד בטגנגה. כספומט זה בדרך כלל איננו פעיל מה שמצריך למשוך כסף באחד הכספומטים בסנטה מרתה.

אטרקציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טגנגה נחשבת למקום אטרקטיבי לצלול בו באיי הקריביים הקולומביאנים. הבתוליות של האיזור, שוניות האלמוגים הרחבות, מגוון רב של צומח וחי , והחופים מיוחדים הם אלו שעושים את המקום כה מבוקש על ידי אוהבי הצלילות . בנוסף לכל אלו, יש לציין כי יחסית למקומות אחרים ביבשת המחירים המוצעים לקורסי הצלילה באיזור הוא נמוך משמעותית. במקום קיימים קורסי צלילה מסוגים שונים, לפי הדרגות השונות וניתן גם לצאת לספארי צלילה הכולל שינה בפארק טיירונה. בשטח השמורה שרידים ארכיאולוגים שונים המצביעים על התיישבות אנושית מקומית של בני שבט הטיירונה, עוד לפני גילויו של קולומבוס את יבשת אמריקה. אנשי השבט היו ידועים כצורפי תכשיטים ברמה גבוהה.

פארק טיירונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פארק טיירונה היא שמורת טבע בגודל 34 קילומטר מהחשובות ביותר בקולומביה. בפארק מספר בלתי מוגבל של מינים מהצומח ומהחי שמתחלקים על פי שכבות גובה, מפני הים עד ל900 מטר. גודלה של השמורה כ150,000 דונם , וכ30,000 מתפרשים בים. כיום חיים בשמורה 180 סוגים של יונקים בהם קופים, איילים ויותר מ70 סוגי עטלפים. במקום 300 סוגי ציפורים שונות, הכוללות דורסים כמו עיטים לבנים, קונדורים עופות וזוחלים. בפארק ישנן 770 סוגי צמחים שונים.

בשטח השמורה שרידים ארכיאולוגים שונים המצביעים על התיישבות אנושית מקומית של בני שבט הטיירונה, עוד לפני גילויו של קולומבוס. אנשי השבט היו ידועים כצורפי תכשיטים ברמה גבוהה.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכלכה בטגנגה בעיקרה מתבססת על דייג. הדייגים עוגנים את סירותיהם במפרץ הקטן עליו יושב הכפר, רוב הסירות ששימושן דיג הן סירות מעץ. רוב הדייגים קרובים זה לזה בקרבה משפחתית, או מאורגנים בחמולות. יש להם כללי התנהגות ברורים והם מחלקים את שטחי הדייג בינהם. למעוניינים לדוג ניתן לצאת לדיג של מספר שעות בתשלום עם הדיגים המקומיים . לדייגים היותר מקצועיים יש היום סנייפרים (רובי חיצים) המאפשרים לצוד דגים. פרט לדיג טגנגה מצטיינת ביופיה, באופיה הכייפי והרגוע, ונקודה המשמשת כנמל לחוזרים וליוצאים לאטרקציות באיזור. התיירות היא האמצעי השני עליה מתבססת כלכלתה של טגנגנה. בכפר, בעיקר באיזור החוף ישנן מסעדות דגים רבות המציעות את מרכולתן של הדייגים המקומיים. בערבים, יוצאים תושבי האיזור והתיירים המשתכנים באכסניות ובמלונות לשחק סנוקר, לשתות בירה בפאב המקומי ולרקוד במועדונים השונים. במקום פועלים עסקים רבים של זרים, אשר גילו את הפוטנציאל התיירותי האדיר הטמון בטגנגה. במקום פועלים אף כמה עסקים בבעלות ישראלית.