משתמש:מיכאל יצחק/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של מיכאל יצחק.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של מיכאל יצחק.

הרב יחיאל אפרים יצחק‏[1] (אצ'ויחה, מחוז שרעב תימן, תרפ"ב 1922 - ז' סיון תשס"ג) בן לרב אפרים יצחק שמעון וקמר בת הרב חסן שובילי היה הרב האחרון בעירו כשעלו מתימן והיה לרב התימני הראשון שהוסמך לרבנות מהרבנות הראשית בארץ ישראל ע"י הרב גורן רבה הראשי של ישראל.

בילדותו למד תנ"ך אצל אביו ולאחר מכן למד אצל הרב מרדכי שרעבי ואצל סבו ישראל דוד אלחדה ודודו זכריה שרעבי (כיהן אחר כך כרב שכונת מחנה יהודה בפתח תקוה) ואצל הרב דוד יוסף. בארץ כשהוסמך לרב היה לומד כל יום שלישי בבית המדרש עם שאר הרבנים אצל רפאל כדיר צבאן וכן היה נסמך בלימוד ובפסיקות על ידי הרב פרץ מימון רב המושב גילת.

עוד בהיותו נער הוסמך לשו"ב . בתימן בהיותו בשנות העשרים לחייו הוסמך לדיינות . בהיותו נער ובכור לאביו היה הרב עוסק גם במסחר והיה נע בין שרעב לעדן ולמד השכלה פורמלית ואנגלית דבר שלא היה מן הרגיל ביהדות תימן כמו כן ידע את הקוראן בעל פה. היה נשוי לשתי נשים מהם נולדו לו עשרים ילדים, שניים נפטרו בתימן.

לאחר עלייתו ארצה, נבחר להיות יושב ראש ועד מושב בטחה, ובהמשך הדרך היה ממנהיגי הקהילה החדשה במושב ומייסדיה שימש כמזכיר פנים וכמזכיר חוץ. היה חבר בצוות ההיגוי של הקהילה עוד בתקופת המעברה שעברה מעין שמר למושב גילת.

כשפרש הרב מענייני הפוליטיקה לבקשת אשתו הלך לקבל הרשאת המדינה להיותו שו"ב עוד מתימן - בארץ לא קבלו את היות הרב בקיא בכל הלכות השחיטה העמדת הסכין הוראת הפסיקה וניקור הבהמה שעל פי ההלכה יקרא חכם והעמידו אותו במבחן שבור. הרב שהיה בקי בכל הלכות השחיטה גרם להם להבין כי הוא אכן ראוי להיות שו"ב גם בארץ, ובכ"ה תשרי תשל"א נתנה לו הסמכה מידי החכם חפאדי יחיאל. כמו כן קבל את ההרשאה לשמש כרשם נישואין בבטחה בכ"ה תשרי תשמ"ג. אחרי שאביו פרש מתפקידו כרב המושב, המשיך את מקומו.

‏[2],האחד בבית הכנסת של אביו "נחלת יצחק", והשני בבית הכנסת המרכזית במושב "רינת ביטוחים", הרב היה מעביר שיעורים בענייני תורה והלכה , ועסק הרבה בשלום בית . לאחר פטירת הרב ובעיות כספיות נשאר הכולל בבית הכנסת "נחלת יצחק" המנוהל על ידי בנו רב המושב "ניסים יצחק" ,ואילו בבית הכנסת "רינת ביטוחים" יש כיום שיעורי ערב שמעביר אברך חשוב מאופקים לצעירי המושב .

‏[3]את הספר "איחוד הלבבות" כתב הרב בהיותו בן שישים מלא בדברי תורה מוסר ויראת ה' ובו דרושים וליקוטים מדברי חז"ל בנוסף לפרשנות הרב.

הרב בנה בית כנסת ליד בית הכנסת של אביו לאחר שנפטר ונקרא "נחלת יצחק",ויסד שני כוללים במושב‏.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

1.^ נולד בשם יחיא (בעברית יחיא פירושו זכריה) בארץ קראו לו בשם "יחיאל". 2.^ הרב בנה בית כנסת במושב הנקרא "נחלת יצחק",ויסד שני כוללים במושב 3.^ בן שישים כתב הרב