משתמש:מירית נידם דהר/לולי חופש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לולי חופש

לולים עד שנת 1999 עד שנת 1999 היו בארץ שני סוגים בלבד של לולים לתרנגולות המטילות ביצים: לולים בעלי כלובים הצמודים זה לזה בשורות ארוכות ומכאן שמם הנוסף: לולי סוללות. לולים אורגניים, בהם התרנגולות מוחזקות במבנה – אסם, ללא כלובים ועם אפשרות יציאה לחצר. התרנגולות ניזונות מתערובת אורגנית וחל איסור שימוש בתרופות, במקרה של מחלות.

לידתם של לולי חופש וביצי חופש הלולן שלום אשוש, בעל לול אורגני, החליט בשנת 1998 לעבור לסוג חדש של לול, בו ימשיך להחזיק את תרנגולות בתנאים של אורגני, אך ללא אוכל אורגני, כדי להוזיל את מחיר הביצים. ביצים אורגניות פטורות מפיקוח מחירים בגלל עלויות הכרוכות ביציאת התרנגולות לחצר. לשם כך פנו שלום ונציג העמותה למען חיות משק, חי-משק למשרד החקלאות בבקשה לשחרור מפיקוח מחירים גם את הסוג החדש של הלול. משרד החקלאות הציב שלושה תנאים לשחרור מפיקוח מחירים: תקנון המגדיר את שיטת הגידול, גוף שיפקח על הלולים ושם ללולים ולביצים. שלום ונציג חי-משק הכינו תקנון, חי-משק לקחה על עצמה לפקח על הלולים וקבעה את השמות: "ביצי חופש", "לולי חופש". בפברואר 1999 פורסם צו פיקוח מחירים ובו הופיע לראשונה: "ביצי חופש משוחררות מפיקוח מחירים". השם "ביצי חופש" נקלט מאז היטב, עד שבאריזות של ביצים אורגניות הוסיפו לכתובית "ביצים אורגניות" כתובית נוספת: "ביצי חופש".

הקמה ותפעול של לולי חופש לולי חופש קיימים בארץ מעט שנים ומעטים מאוד לולני החופש בעלי ותק וניסיון בהקמה ותפעול של לולים אלה. לולים חדשים הוקמו ללא הידע הנדרש, מה שפגע הן בלולנים והן בתרנגולות. על מנת לסייע לבעלים של לולי חופש קיימים בתפעול הלול וללולני חופש פוטנציאליים בתכנון הלול, הוכנס המידע שהצטבר באתר:

www.hai-meshek.org.il

תקנון, תקנות ופיקוח בשנת 2004 הכינה עמותת חי-משק, בשיתוף עם מומחית ממשרד החקלאות, תקנון מפורט יותר להחזקת תרנגולות בלולי חופש. בשנת 2022 אישרה הכנסת תקנות להחזקת תרנגולות מטילות, המבוססות ברובן על התקנון של חי-משק משנת 2004. מאז 1999 גדל מספר לולי החופש. נכון לשנת 2024 אין פיקוח ממשלתי על לולי חופש ועל אמינות השיווק של ביצי חופש. עמותת חי-משק מפקחת על תנאי ההחזקה של התרנגולות ועל מכוני המיון של חלק מהמשווקים, אליהם שולחים לולני חופש את הביצים. הפיקוח על מכוני המיון מבטיח שבאריזות שמודפס עליהם "ביצי חופש" בתוספת אישור חי-משק, מוכנסות ביצי חופש בלבד.

קישור לסרטון המציג את שיטת הפיקוח: https://www.youtube.com/watch?v=_8edEItRR2Y רשת שופרסל משווקת ביצים ממשווקים בפיקוח חי-משק ועל אריזות הביצים שלהם מופיע הלוגו של העמותה.

ביוני 2022 אישרה הכנסת תקנות החזקת מטילות. מאותו יום נאסר להקים לולי סוללות חדשים ועד שנת 2032 כל הלולים בארץ חייבים להיות נטולי כלובים: חופש, אסם (כמו חופש, אך ללא חצר) ומעוף (כמו אסם, אך כולל גם מדפים שנחשבים לחלק מרצפת הלול).