משתמש:מי-נהר/טיוטה/מתווה ביטן/מתווה סיעות הכנסת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צורות מחאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשתות חברתיות - פירוט , סרטוני מחאה, שביתות רעב ומאהלי מחאה בתל אביב וירושלים, עצומות, פניות רבות בכתב ובטלפון ללשכות אנשי ממשל, הפגנות מול בתי שרים, צעדות אל הנשיא, חסימות כבישים מוסדרות, חסימות כבישים תכופות ללא תיאום. ראיונות מקצועיים של מובילי המאבק בכל אתרי התקשורת, ראיונות עממיים של נכים מיזמתם בשיחות שונות ברדיו. מאמרי דעה. פעילות יזומה בבתי ספר.

מיעוט סיקור תקשורתי והתענניינות ציבורית לפני החסימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתתפי המאבק מבחינה ציבורית שאינם רק ארגוני נכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמיכת בולטת של אנשי תקשורת ואמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תוכניות
  • שדרנים
  • ציטוטים נבחרים

מתווה ביטן/המתווה של הח"כים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שינוי עמדה לאחר ההפגנה בחיפה וארץ נהדרת הקדמה מודיע שלא יעבירו תקציבים עד שבעיית הנכים לא תיפטר - https://youtu.be/qPfA94hbG_w

ב- 22 ביוני 2017 התכנסו נציגי כל סיעות הכנסת הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה בבית סוקולוב ביוזמת יו"ר הקואליציה דוד ביטן. במסיבת עיתונאים חזר וציין ביטן שהקצבאות מאד נמוכות ושהן כמעט ולא עלו כ-15 שנה. בדבריו הציג ביטן מתווה בשמם של כל סיעות הכנסת לפיו יועלו קצבאות הנכים לסכום של 4000 ש"ח במשך שלוש פעימות החל מינואר 2018. כאשר כבר בפעימה הראשונה תעמוד הקצבה על סך של כ-3200 שקלים. בנוסף לכך הנכים בעלי נכות הרפואית של 90 אחוז יקבלו את הסכום המלא של 4000 ש"ח כבר בפעימה הראשונה. עוד הדגיש ביטן על החשיבות שהמתווה נותן להצמדת הקצבה. את נושא שיטת ההצמדה השאירו פתוח בשל מספר הצעות הצמדה שנשקלו בהן הצמדה לשכר הממוצע במשק כפי שהיה בעבר או לשכר המינימום. באשר לחוק לרון, לפי המתווה יעלה גובה השכר שמותר להשתכר בלי שהקצבה תיפגע לסכום של 4200 ש"ח. בנוגע למקור התקציבי אישר ביטן שהוקצע לכך סכום של כ-4 מיליארד ש"ח.

מאוחר יותר הסביר ביטן שהכוונה היא להעביר את המתווה בהצעת חוק ממשלתית אבל אם יהיה שיהוי בדבר, הכנסת תעביר אותו בהצעת חוק פרטית. בהתייחסו לשאלות אודות ועדת שמחון אמר ביטן כי שמחון חרג מהמנדט שניתן לו, ושיש לזכור שבעניין הזה הכנסת היא הריבון. עוד ביקר ביטן את שמחון והאשימו שהוא מתייחס אל הנכים כאל שקופים.

תגובות למתווה ביטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטה המאבק וארגונים נוספים ביקרו את המתווה בכך שהוא נקבע לטענתם מבלי להתייעץ עם הנכים אלא "מעל ראשם". על כך שעושים הפליה בין הנכים. על כך שגובה השכר שמותר להשתכר מעבודה נמוך משכר המינימום דבר הפוגע בסיכוייהם של הנכים להשתלב בעבודה בדומה למי שאינם נכים.

ארגון נכה לא חצי בן אדם בירך על המתווה ואמר: "זהו יום טוב לנכים, עכשיו נכה לא יהיה חצי בן אדם אלא 80% בן אדם, עד שנעלה את הקצבה לגובה שכר המינימום".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס גם הוא למתווה, ואמר: "אני מברך על המתווה ועל ההסכמה הרחבה של סיעות הכנסת, לא רק לגבי הצורך הדחוף לשנות את המציאות, אלא גם לגבי האופן שבו יצומצם העוול הקשה שנעשה לציבור הנכים. המתווה המוצע מביא פתרון ששומר על האיזונים הראויים ונותן חיזוק חיוני לשיפור הביטחון הכלכלי של אוכלוסייה זו, תוך מתן תמריץ ליציאה לעבודה והצמדת הקצבה לשכר הממוצע במשק. לצד הקריאה לראש הממשלה ולשרים לאשר את ההצעה, ההסתדרות מתחייבת לתמוך בכל צעדי המתווה על מנת להביא ליישומו המלא..."

על השאלה

https://news.walla.co.il/item/3075515

https://www.haaretz.co.il/news/education/1.4193482

http://www.maariv.co.il/news/politics/Article-588978

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]