משתמש:נור אבו גוש/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פאטמה ח'אנום[עריכת קוד מקור | עריכה]

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של נור אבו גוש.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של נור אבו גוש.

פאטמה ח'אנום (1828-1904) היא אשתו השנייה של מירזא חסין עלי נורי הידוע בתואר בהאא אללה, מייסד הדת הבהאאית.

פאטמה ח'אנום
קובץ:123.jpg
לידה 1828 -מאזנדראן
פטירה 1904 (75-76 שנה)
תואר מהד עלי
השקפה דתית בהאאית
בן זוג חוסיין עלי נורי (בהאא אללה)

רקע על חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פאטמה ח'אנום נולדה בשנת 1828 במחוז מאזנדראן באיראן. התחתנה בפעם הראשונה בגיל ארבע עשרה אולם אחרי שנתיים בעלה נפטר כשהייתה בת שש עשרה בלבד. לאחר מותו של בעלה ותחת השפעת הלחצים החברתיים היא נישאה בשנית לבן דודה בהאא אללה. הנישואים נערכו בטהראן בשנת 1849 כלומר לפני שגולה מאיראן.  לאחר גלותו בשנת 1953 ועד למותו פאטמה ח'אנום חיה איתו בארמון הקיץ ( בהג'ה ) ליד עכו. שם הוא נפטר וגם נקבר, הקבר שלו נמצא בדיוק מאחורי הארמון. האתר כולל הקבר וגנים מיוחדים ביופיים והוא נחשב לאחד המקומות הקדושים ביותר אצל הבהאאים ומקום עלייה לרגל. הנכדים של פאטמה ח'אנום הבהירו שבתקופתו של בעלה זכתה במעמד גבוה ביותר אשר נתן לה תואר (מהד עלי), שהוא תואר כבוד לאם של שאה ארצות פרס.

הילדים שלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא ילדה שישה ילדים ארבעה בנים ושתי בנות, מי שנשארו בחיים מתוכם הם:

מירזא בדיע-אללה , מירזא דיאא אללה, מחמד עלי אפנדי, צמדייה ח'אנום

תפקיד פאטמה ח'אנום בדת הבהאאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מות בעלה היא הצטרפה לכת "הבהאאים המוחדון" בראשות בנה מירזא מחמד עלי אפנדי, אשר כונה על ידי אביו העלה הגדול. באותה תקופה היא הייתה אחת האויבות הקשות ביותר לכת "הבהאאים העבאסים" בראשות עבד אל-בהאא, בן בעלה, אשר תאר אותה כאחת מתוך קבוצת "מפירי הברית".

כת "הבהאאים המוחדון" הופיעה בעיר חיפה לאחר מותו של בהאא אללה במקביל לכת "הבהאאים העבאסים". לכת המוחדון הצטרפו רב בני משפחת בהאא אללה, אבל היא לא נמצאת תחת שלטון בית הצדק העליון של הבהאאים.

מקור המחלוקת בין המוחדון לבין שאר הבהאאים הוא תפקידו ושלטונו של מירזא מוחמד עלי בדת הבהאאית, רק המוחדון הם אלה שרואים שלמירזא מוחמד עלי זכות בשלטון העניין הבהאאי וזה לפי כתב הירושה של אביו בהאא אללה בספר "עהדי", ובו הצהרה של בהאא אללה שמוחמד עלי ימלא את מקום אחיו ויורשו.

פאטמה ח'אנום תמכה בכת בנה ונלחמה באישה הראשונה של בהאא אללה וגם נלחמה בכת "הבהאאים העבאסים" שנוסדה על ידי עבאס עבד אל-בהאא, זאת בניגוד לרצונו של בעלה בהאא אללה ובניגוד לצוואתו אשר קראה לשמור על הכלל מסיכוכים ומהתפלגויות ולכן תאר אותה עבאס עבד אל-בהאא, בנה החורג, שהיא משתייכת לקבוצת "מפירי הברית".

שאלת היותה האישה השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היות ולהקמת משפחה ולשימור עליה הוא נחשב לעניין קדוש בדת הבהאאית והיות ודת זו נחשבת לתומכת בזכויות האישה השאלה נשאלת על חוקי הנישואין הבהאאים והאם מותר לגבר לשת יותר מאישה אחת. לבהאא אללה עצמו היו שלוש נשים, כפאטמה ח'אנום היא השנייה. למרות זאת נקבע ב "אל-כתאב אל-אקדס", שהוא ספר הדת הבהאאית, שלגבר מותר לשת שתי נשים בלבד באותו זמן בתנאי שיעשה בניהן צדק, דבר שנחשב לבלתי אפשרי לפי דבריו של עבד אל-בהאא וכן אי אפשר להתחתן עם יותר מאישה אחת. אז איך מסבירים את הפוליגמיה של בהאא אללה. בית הצדק העליון מצתת את שוקי אפנדי ומסבירים את הפוליגמיה שלו שהיא התקיימה לפני פרסום ספר "אל-כתאב אל-אקדס" וכן לא הייתה תחת החוקים המוזכרים בו אלא היא הייתה לפי חוק האסלאם אשר מותר לגבר לשת ארבע נשים וגם לפי חוק האזור שהוא השתייך אליו.

פטירתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

היא נפטרה ב1904 בגיל 76.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

1.    Smith, Peter. A concise encyclopedia of the Bahá'í Faith.

2.     وصايا عبد البهاء

3.    التاريخ المفقود في الدين البهائي