משתמש:נטע5335/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של נטע5335.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של נטע5335.


ֻ

מחקר- למה ללמוד נוזלים בחלל? בתור התחלה, הבנת אופן הפעולה של נוזלים ללא כוח הכבידה עשויה לסייע למדענים ומהנדסים ליישם בצורה טובה יותר תופעות נוזל על יישומים המשפיעים על כדור הארץ, כגון מנועים, תחנות כוח, מערכות חימום וקירור. נוזלים הם גם חלק בלתי נפרד ממערכות התמיכה בחיים על החללית והבנה טובה יותר של התופעות שלהם חיונית לחקר שטח נוסף. כדוגמה לכך, בואו נסתכל על רותחים.

נוזלים-

נוזל מוגדר כחומר הזורם בתגובה לכוח מיושם. משמעות הדבר היא כי מלבד נוזלים ברור, מים ונוזלים, אוויר וגזים הם גם נוזלים. אפילו הפלזמה שמרכיבה את השמש והכוכבים היא נוזל. ו, באופן מפתיע ביותר, כמה מוצקים מתנהגים כמו נוזלים - הן אדמה וחול לזרום בקלות כאשר כוח מוחל על זה.

סיר של מים רותחים הוא משהו שרובנו יכולים לדמיין לנו בראש. תחשוב על תפקיד הכבידה משחק בתופעה היומיומית הזאת. כמו המים מתחמם, כוח הכבידה גורם אזורים חמים של נוזל לעלות - תהליך המכונה "הסעה" - אשר מפיצה חום לאורך המים. ברגע שהמים מתחממים עד לנקודת הרתיחה, כוח הכוחף המניע את כוח הכבידה שולח את הבועות כלפי מעלה ומייצר "רתיחה מתגלגלת". אבל התמונה המוכרת הזו משתנה באופן דרסטי בסביבה של מיקרו-כבידה. קונווקציה מונעת כוח הכבידה והציפה אינם קיימים, ובלי ההשפעה הדומיננטית שלהם, המדענים מתקרבים יותר להבנת יסודות הרתיחה. בהתחשב בתלות שלנו בנוזלים רותחים בהכנת מזון ומשקאות, קל לדמיין מדוע מדענים מעוניינים ללמוד תופעות רותחות. אבל, מעבר למטבח, רותחים משמש במערכות הנדסיות רבות כאמצעי יעיל של העברת חום. עודף חום ניתן לפזר דרך בועות אדי נע דרך נוזלים רותחים. למרות דמויות רותחים באופן בולט במכניקה של מערכות חימום / קירור, תחנות כוח ומנועים, הבנה טובה יותר של תופעה זו עלולה להוביל ליעילים ויעילים יותר יישומים.

הניסויים- בריכת הניסויים רותחים שנערכו על סיפון מעבורת החלל סיפק למדענים את הצצה הראשונה של רותחים בחלל. ב כוח הכבידה, בועות אדי הטופס על משטח החימום של הנוזל, בשל ציפה, במהירות לעלות לפסגה. במיקרו-כבידה, ללא ציפה, הבועות נשארות מחוברות למשטח החימום וממשיכות לצמוח. כמו אלה בועות לגדול, הנוזל כבר לא במגע עם משטח החימום כדי לקרר אותו ולכן, הנוזל הוא חסר תועלת כמו מכשיר העברת חום. מצב זה עלול להוביל ל"ייבוש "שהוא הגורם החשוד לאסון צ'רנוביל הידוע לשמצה.

.

קישורים

http://www.physicscentral.com/explore/action/fluids.cfm