לדלג לתוכן

משתמש:ניקו ערב/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כיכר "הבונים החופשיים" בשכונת גבעת רם בכרמיאל

תשע שנים לאחר הקמת לשכה של בונים חופשיים בעיר כרמיאל נחנכה בשנת 2000 כיכר "הבונים החופשיים" בשכונת גבעת רם בכרמיאל. הכיכר הוקמה ע"י בונים חופשיים תושבי העיר כרמיאל בסיוע עיריית כרמיאל.

מסדר הבונים החופשים הוא הארגון האחוותי העתיק בעולם, ובו מיליוני חברים בכל רחבי תבל. המסדר מאורגן בלשכות בחסות לשכות גדולות הקיימת כמעט בכל מדינה בעולם. תורת הבניה החופשית מכוונת למטרות כלל אנושיות ומושם בה הדגש על ערכים רוחניים. לבונים החופשים יש שלושה עיקרים, והם: אחווה, עזרה ואמת. הבונים החופשים לומדים לקיים מעורבות קהילתית ותמיכה לנזקקים ואמורים להתנדב לפעולות כאלה גם כיחידים. הבונים החופשים שואפים להיות אמיתיים בדרכם ונדרשים לרמה מוסרית גבוהה. שלושת העיקרים האלה משותפים לכל הבונים החופשים בעולם, בכך הם מהווים יסוד לתורת מוסר כלל אנושית. מחויבותו של האח כאדם וכאזרח קודמת לכל. אנו מדגישים שחובותיו של האח למסדר אינן פותרות אותו מחובותיו לחברה בה הוא חי. הבניה החופשית הינה ארגון חופשי ופתוח, האידיאלים והמטרות שלנו גלויים בכל חברה חופשית ודמוקרטית. הבניה החופשית פעילה בארץ מאז המחצית השנייה של המאה הקודמת והלשכה העתיקה ביותר שעדיין פעילה, נוסדה בשנת 1906. בישראל קיימים 3 מסדרים של הבונים החופשים הדומים במהותם אך שונים בתפיסתם ובעקרונותיהם והם: # המסדר של הלשכה הגדולה "ירושלים" של בונים חופשיים במדינת ישראל. # המסדר של "המזרח הגדול של צרפת" # המסדר של הלשכה הגדולה למדינת ישראל. כך למשל עיקרון חשוב של הימנעות מהדרת נשים וקבלתם למסדר מתקיים אך ורק בשניים הראשונים בעוד המסדר השלישי נמנע לחלוטין מלקבל נשים לשורותיו ומקבל גברים בלבד. כיכר הבונים החופשיים בכרמיאל נחנכה ב-25 ביוני 2000 במעמד אחים בונים חופשיים מרחבי הארץ, תושבי השכונה והעיר כרמיאל וראש עיריית כרמיאל.

כיכר הבונים החופשים בכרמיאל נפגעה קשות במלחמת לבנון השנייה כשהופגזה על ידי ארגון חיזבאללה ביום ראשון 23 ביולי 2006 מהפגזה זו הכיכר נפגעה בפגיעה ישירה. לאחר מאבקים וויכוחים רבים מול עיריית כרמיאל, שוקמה הכיכר ושבה למצבה הקודם למעט הפסל שנפגע קשות מרסיסי הקטיושה ונשאר כפי שהוא נראה היום עם החורים הרבים שעליו, זכר למלחמת לבנון השנייה ולהפגזות הרבות של החיזבאללה שנפלו על העיר.

כיכר הבונים החופשים בכרמיאל היא הכיכר הראשונה שהוקמה במדינת ישראל ע"י בונים חופשיים וזאת לאחר שהוכרז על כיכר בירושלים הבירה והוצבו בה שלטים בלבד (אשר הוסרו בינתיים) הכיכר (שהוכרזה ולא הוקמה)נמצאת לא רחוק מהיכל הבונים החופשים בירושלים. משהוקמה הכיכר המרשימה בכרמיאל הוקמו כעבור זמן הכיכרות היפיפיות בבאר שבע ובאילת. בשנת 2013 לאחר לחצים של תושבי השכונה ובעיקר לחצים פוליטיים שונים החליטה עיריית כרמיאל להעתיק את הפסל מהכיכר הראשית בכניסה לשכונת גבעת רם בכרמיאל אשר בה נמצאת גם הלשכה של הבונים החופשיים. הפסל הועתק ממקומו הקיים בכיכר "הבונים החופשיים" למקומו החדש בשולי השכונה.