לדלג לתוכן

משתמש:עוזי100/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
 שמות הדינוזאורים                                                        

לרוב נותן השם לדינוזאור הוא החוקר שמצא אותו, לדוגמא ,טירנוזאורוס רקס ע"ש טיראן שהיה רויחדן אכזר ,מכיוון שהטירנוזאורוס היה טורף חזק ואכזרי במיוחדלפניכם כמה שמות דינוזאורים והסיבה לשמותיהם,סביר שאת חלקם אתם לא מכירים כגון

דיינוניכוס –• "היד האיומה" שמו רומז לציפרניים הארוכות הנמצאות ברגליו אשר משמשות אותו לחתוך לגזרים את טרפו ואוייביו

•אלברטוזאורוס – התגלה באלברטה בקנדה.
•ארגנטינוזאורוס-"לטאה ארגנטינאית" נמצא בארגנטינה.
•קנטרוזאורוס-"לטאת הקוצים" על גופו היו קוצים וכן על זנבו ,היה מצליף עם זנבו כנגד אויביו.
•אובירפטור- "גנב הביצים" כפי הנראה היה גונב ביצים מקיני דינואורים אחרים.
•סינוגנתוס- "לסת כלב"  הלסת שלו נראת כמו לסת של כלב.
•גלימימוס- "חקיין הציפורים" נראה כמו בת יענה.
•טריסרטופס-"שלוש קרניים" לדינוזאור זה יש שלוש קרניים.
•סטגוזאורוס –"הלטאה עם הגג" על גבו היו עצמות חזקות שנראו כמו רעפים.
•איגואנודון-מבנה שיניו דומה לאיגואנה ,זהו בין הדינוזאורים הראשונים שנתגלו.
•מיאזאורה-"אמא טובה,הייתה דואגת לצאצאיה.
•בריוניקס-" של שם הטפרים שעל רגליו הקדמיות .
•סלטופוס –"קפצן על רגל" היה מקפץ.
•גיגנטוזאורוס –"לטאת ענק" הטורף הגדול ביותר .
•פכיצפלוזאורוס-"לטאה בעלת ראש חזק" ראשו היה עבה וחזק במיוחד.
•סטירקוזאורוס-"לטאה ממוסמרת" מעוטר בקרניים גדולות וקטנות הנראות כמו מסמרים.
•איופלוספלוס –"שריון הראש החזק" בעל ראש משואיין היטב.
•ספינוזאורוס-"לטאה עם שידרה".
•דיפלודוקוס –"קורה כפולה" על שם שתי עצמות שהיו מתחת זנבו.
•ברכיוזאורוס-"לטאת היד" רגליו הקדמיות היו ארוכות מהאחוריות


                                                       !!!אקרותולוס הוא דינוזאור חדש 

אקרוטולוס –"כיפה גבוהה" זהו שמן של הדינוזאור החדש שהתגלה

אורכו כמטר ושמונים ומשקלו כ-40 ק"ג דינוזאור אוכל עשב זה מייצג את עצם הראש של הדינוזאורים העתיקה בצפון אמריקה וכפי הנראה בעולם כולו.

דינוזאור זה חי בתקופת הקריטקון.

ד"ר מייקל ריאן פליאונטולוגית,אשר עסקה במחקר אומרת כי שמו של הדינוזאור ניתן לו בהתייחסות לגולגולת בצורת כיפה המורכבת מעצם חזקה .

ארקוטולוס הלך על שתי רגליו והייתה לו גולגולת מעובה מאוד,כיפה מעל לעינו,שישה לתצוגה לבני מינו וכפי הנראה גל להלחם באוייביו,חי לפני כ- 85 מליון שנים.

גילוי הדינוזאור החדש מבוסס על שתי גולגולות אחת שנמצאה לפני יותר מחמישים שנים ואחת טובה יותר שנמצאה בשנתת 2008 ע"י סטודנט באוניברסיטה של טורונטו במהלך מסע שדה .

דינוזאור זה מספק שפע של מידע חדש על האבולוציה של דינוזאורים בעלי ראש העצם,וכן מבינים שיש מגוון רב של דינוזאורים קטנים אוכלי עשב שחלקם הגדול עדיין לא נתגלה וחלקם מחכים לפליאונטולוג שיאסוף את העצמות הרבות וינסה .להרכיבן בצורה חלקית ביותר, אם בכלל, מידע על הרקמות הרכות של הגוף. לכן הם נאלצים להסיק את מסקנותיהם מחלקים של דינוזאורים שנשתמרו. למשל, מידע על מזונם מתקבל מאיסוף מאובנים של גלליהם ומהשוואתם עם אלו של בעלי חיים בני זמננו, או השוואה בין השיניים הטוחנות של הדרודאורוס (Hadrosaurs), למשל, לאלו של אוכלי עשב חיים. מידע נוסף מתקבל מקנים ומביצים של דינוזאורים, וכן ממאובניהם של צמחים ובעלי חיים אחרים בני התקופה, המאפשרים לאחות יחדיו תמונה של הסביבה שבה חיו הדינוזאורים. כמעט מעולם לא מצאו הפליאונטולוגים (חוקרי המאובנים) מאובן שלם של דינוזאורוס, ומכל מקום, מאובנים משמרים רק כל הזכויות שמורות © דינודין

דינוזאורים, בזואולוגיה, זוחלים מטילי ביצים שחיו בתור המזוזואיקון - יחידת הזמן הגיאולוגית שתחילתה לפני כ-250 מיליון שנים - ונכחדו לפני כ-65 מיליון שנה, בסוף עידן הקרטיקון. חלק מהדינוזאורים היו זוחלי-ענק, כמו הברכיוזאורוס (Brachiosaurus), אחד הגדולים מבין הדינוזאורים הידועים, שחי בתקופת היורה, והגיע לאורך של יותר מ-30 מ' ולגובה של כ-12 מטר. דינוזאורים אחרים היו קטנים, באורך של פחות מ-80 ס"מ - כמו תרנגולת ממוצעת. את השם "דינוזאורוס" טבע אנטומאי הבריטי סר ריצ'רד אוון (Owen) ב-1842, ופירושו "לטאת אימים" ביוונית למרות שנכחדו מן העולם, מצביע הידע המצוי בידינו עד כמה רחוקה מהאמת הסברה שהדינוזאורים היו כשלון אבולוציוני. שיירי מאובנים של דינוזאורים התגלו בשכבות סלע שונות בכל היבשות של כדור הארץ, עובדה המצביעה על תפוצתם הרחבה, ועל ריבוי הסוגים המותאמים לבתי גידול שונים. כמו כן, הדינוזאורים שלטו בסביבתם במשך 160 מיליון שנים, ולעומתם, קיים מין האדם (Homo Sapiens) רק 100,000 שנים בערך.





דינוזאורים, בזואולוגיה, זוחלים מטילי ביצים שחיו בתור המזוזואיקון - יחידת הזמן הגיאולוגית שתחילתה לפני כ-250 מיליון שנים - ונכחדו לפני כ-65 מיליון שנה, בסוף עידן הקרטיקון. חלק מהדינוזאורים היו זוחלי-ענק, כמו הברכיוזאורוס (Brachiosaurus), אחד הגדולים מבין הדינוזאורים הידועים, שחי בתקופת היורה, והגיע לאורך של יותר מ-30 מ' ולגובה של כ-12 מטר. דינוזאורים אחרים היו קטנים, באורך של פחות מ-80 ס"מ - כמו תרנגולת ממוצעת. את השם "דינוזאורוס" טבע אנטומאי הבריטי סר ריצ'רד אוון (Owen) ב-1842, ופירושו "לטאת אימים" ביוונית.





למרות שנכחדו מן העולם, מצביע הידע המצוי בידינו עד כמה רחוקה מהאמת הסברה שהדינוזאורים היו כשלון אבולוציוני. שיירי מאובנים של דינוזאורים התגלו בשכבות סלע שונות בכל היבשות של כדור הארץ, עובדה המצביעה על תפוצתם הרחבה, ועל ריבוי הסוגים המותאמים לבתי גידול שונים. כמו כן, הדינוזאורים שלטו בסביבתם במשך 160 מיליון שנים, ולעומתם, קיים מין האדם (Homo Sapiens) רק 100,000 שנים בערך.



דינוזאורוס טורף (צילום: גטי אימג' בנק ישראל)



שאלות רבות הנוגעות לדינוזאורים ולאורחות חייהם נותרו עדיין ללא תשובות חד משמעיות. החוקרים חלוקים בדעתם בשאלות כמו האם העופות והדינוזאורים הם בני אותה המחלקה; האם הדינוזאורים היו כולם בעלי דם קר (אקטותרמיים), כמו הזוחלים של ימינו, או שמא היו חלק בעלי דם חם (אנדותרמיים); האם הצאצאים (האפרוחים?) של כולם היו בעלי יכולת תנועה והאכלה עצמית כשבקעו מן הביצה, או שמא היו ביניהם מינים שהגנו על צאצאיהם והאכילו אותם; עד כמה יש ממש בתיאור הגדולים מבין הדינוזאורים אוכלי העשב כיצורים מסורבלים ואטיים; וכמובן, שאלת השאלות - כיצד נכחדו הדינוזאורים?

כמעט מעולם לא מצאו הפליאונטולוגים (חוקרי המאובנים) מאובן שלם של דינוזאורוס, ומכל מקום, מאובנים משמרים רק בצורה חלקית ביותר, אם בכלל, מידע על הרקמות הרכות של הגוף. לכן הם נאלצים להסיק את מסקנותיהם מחלקים של דינוזאורים שנשתמרו. למשל, מידע על מזונם מתקבל מאיסוף מאובנים של גלליהם ומהשוואתם עם אלו של בעלי חיים בני זמננו, או השוואה בין השיניים הטוחנות של הדרודאורוס (Hadrosaurs), למשל, לאלו של אוכלי עשב חיים. מידע נוסף מתקבל מקנים ומביצים של דינוזאורים, וכן ממאובניהם של צמחים ובעלי חיים אחרים בני התקופה, המאפשרים לאחות יחדיו תמונה של הסביבה שבה חיו הדינוזאורים

מיתוך אנציקלופדיה ידע אם אחריות