משתמש:עידו/ארגז חול2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של עידו.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של עידו.

מוסדות ספורטיביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת עליית הנאצים לשלטון ב-1933, פעלה בגרמניה נציבות הרייך הגרמני להתעמלות (Deutscher Reichsausschuss für Leibesübungen). הנציבות ראתה את עצמה כגוף המסדיר את כל תחומי הספורט במדינה, אך בפועל התאחדויות ספורט רבות, במיוחד כאלה שהיו קשורות בארגוני פועלים, לא היו מאוגדים במסגרתה, ופעלו בנפרד.

לאחר חקיקתו של חוק ההסמכה, שהעביר למעשה את סמכות החקיקה של הרייכסטאג לממשלת גרמניה, אסרה זו על פעילותם של ארגוני הספורט שהפעילו המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, המפלגה הקומוניסטית והכנסיה. פעולה נוספת שנקטו הנאצים היא הדחתו של יו"ר הנציבות, תאודור לוולד, שסבתו היתה יהודיה. במקומו מונה, בהתערבותו של שר הפנים וילהלם פריק, האנס פון טשאמר אונד אוסטן, פעיל במפלגה הנאצית ובאס אה, נעדר רקע בספורט. במסגרת מדיניות ההאחדה, פירק פון טשאמר את הנציבות ב-5 במאי, וב-19 ביולי שונה תוארו ל"מנהיג הספורט של הרייך" (Reichssportführer).

ב-27 ביולי 1934 נוסד האיגוד הארצי הגרמני להתעמלות (Deutscher Reichsbund für Leibesübungen), שהיה לגוף החדש הממונה על הספורט במדינה. עם הקמתו, איבדו התאחדויות הספורט הגרמניות את עצמאותן, וכולן הוכפפו לו. פון טשאמר, שעמד עתה בראש האיגוד, ראה חשיבות רבה בקידום הספורט במדינה, וסבר שפעילות גופנית תשפר את המוראל וכושר הייצור של הפועלים הגרמנים, וכן שהצלחות ספורטיביות יכולות להיות מקור לגאווה לאומית. בהנחייתו, תוגברו לימודי החינוך הגופני בבית הספר, וכן נקבעו קריטריונים של הישגים בספורט כתנאים לסיום הלימודים בבתי הספר, לקבלה ללימודים באוניברסיטאות, ואף לקבלה לעבודות מסוימות. בנוסף, ערך האיגוד תחרויות ספורט רבות לציבור הרחב, וגם ההיטלר יוגנד עסק רבות בפעילות ספורטיבית.

היחס ליהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזירה הבינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולימפיאדת ברלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברלין נבחרה לארח את האולימפיאדה של 1936 בשנת 1931, עוד בטרם עליית הנאצים לשלטון, לאחר שהועדפה על פני ברצלונה.