משתמש:עידן קולא/זעזוע (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


זעזוע (Pokłosie- תוצאה בתרגום חופשי מפולנית) הוא סרט פולני שיצא בשנת 2012. הסרט נכתב ובוים ע"י ולדיסלב פשיקובסקי. סרט המתח והדרמה מדמה השואה מבוסס על אירועי יולי 1941- טבח יהודי ידבוונה, בה רצחו הפולנים את "שכניהם" היהודים בשיתוף עם הכוחות הגרמניים נאציים.

הפוסטר כפי שפורסם בארצות הברית

תבנית:תיבת מידע

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתרחש בעיירה הפולנית הדמיונית גורוקה ( Gurówka). הסיפור מתחיל בחזרתו של פראנקיזק קאלינה (אירנזיוס צ'ופ) חוזר לעיר מולדתו בפולין הכפרית לאחר 20 שנה בהן גר בשיקגו. פראנק מבקר את אחיו יוז'ף (מאצ'יי סטוחר) ומגלה כי העיירה מנדה את אחיו בגלל מעשיו- יוז'ף אוסף ורוכש מאות מצבות ישנות של יהודים בני העיירה ששמשו בידי הגרמנים כחומר בניין ברחבי העיירה ולסלילת כבישים בזמן מלחמת העולם השנייה. למרות ההתנגדות הגוברת של בני העיירה האחים קאלינה נחושים לגלות מה עלה בגורל יהודי המקום. במהלך הסרט המקומיים מציקים ואף תוקפים את האחים אך האחים ממשיכים בחקירתם. מאוחר יותר הם מגלים כי כל יהודי המקום נרצחו ע"י שכניהם הפולנים, הם נקברו קבר אחים וכל רכושם נבזז. האחים מסים להחלטי מה לעשות עם המידע שבידם.


שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירנזיוס צ'ופ בתור פראנקיזק קאלינה, אחיו של יוז'ף שחוזר לעיירה אחרי שגר בשיקגו.

מאצ'יי סטוחר בתור יוז'ף קאלינה, אחיו של פראנק ומנודה העיירה. גר בחווה של הוריו וממשיך בעבודת החקלאות של אביו.

יז'י ראז'ילוב בתור האב רקטור כומר הקהילה.

סוזנה פיאלובה בתור יוסטינה, נכדתו של סודבסקי ורופאה בעירה סמוכה.

אנדז'יי מסטלאז' בתור האב יאנוש פאבלק, כומר הקהילה הצעיר.

זביגניב זמחובסקי בתור מפקד המשטר המקומי סמ"ר ולוז'ימייש נובאק.

דנוטה שפלרסקה בתור המרפאת בצמחים הזקנה מהיער.


השראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מבוסס על אירועים אמיתים שקרו בעיירה ידבוונה במחוז לומז'ה בפולין במהלך מלחמת העולם השנייה. ב-10 ביולי בשנת 1941 פרעו הפולנים המקומיים ביהודי העיירה, התעללו בהם פיזית, והשפילו אותם. לאחר מכן הכניסו הפולנים את כל יהודי העיירה לדורותיה, כ-1500 נפשות, לאסם שהיה בעיירה והציתו את האסם כאשר היהודים בתוכו עודם בחיים. לאחר מכן בזזו הפולנים את רכושם ובתיהם של היהודים.

ההשראה לכתיבת וביום הסרט (במקור היה אמור להיקרא "קדיש"- על שם תפילת האבלות היהודית) הגיעה מהמחלוקת שנוצרה בפולין בשנת 2000 בעקבות יציאתו לאור של הספר "שכנים" של הסוציולוג האמריקאי (פולני במקור) יאן טומאש גרוס. גרוס הוא זה שמביא לראשונה את תרחישי הטבח בידבוונה כפי שקרו באמת. עד לצאת "שכנים" הדעה הרווחת הייתה שהגרמנים הנאצים שכבשו את ידבוונה ב- 1941 הם אלו שביצעו את הרצח ביהודים, אך מחקרו ההיסטורי של גרוס מוכיח כי היו אלו הפולנים המקומיים שטבחו בשכניהם היהודים. גרוס גרם למהפכה גדולה בפולין ושינה את הדרך שבה נתפסו הפולנים המלחמה- "הם היו רגילים לראות עצמם כקרבנות ולא כמקרבנים".

המידע החדש עורר סערה גדולה בפולין על הדרך בה האשים גרוס את הפולנים וגרוס נתפס כבוגד ואנטי-פולני, אך בו בזמן הביא לתנופה של אנשים שהחלו להתעניין בהיסטוריה ולחשוף את הדברים כמו שהם ולא כפי שטויחו מאז המלחמה. ולדיסלב פשיקובסקי אומר כי: "הסרט אינו עיבוד של הספר של גרוס, שהוא דוקומנטרי ועובדתי, אבל הוא כן צמח ממנו, שהרי הוא היה מקור המידע והבושה שלי".

במשך זמן רב נאבק פשיקובסקי להפיק את הסרט. מספר קשיים עיכבו את תחילת העבודה על הסרט: " השגת מימון לתסריט השנוי במחלוקת" אומר פשיקובסקי "ומציאת הדרך הכי נכונה לגשת לנושא הכה טעון הזה בשביל פולנים רבים. לבסוף, זה לקח שבע שנים עד שהמפיק דריוש יבלונסקי הצליח לקבל מימון מטעם הקרן המדינית לקולנוע לסרט 'זעזוע'.


ביקורות לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולין

הסרט זכה בפולין לביקורות חלוקות כמו אביו הספר "שכנים". מצד אחד הסרט הולל ע"י בעלי תפקיד בממשלה ודמויות ציבור בולטות כולל שר התרבות הפולני בוגדן זדרויבסקי, הבמאי אנדז'יי ויידה ויוצר הסרטים ההיסטוריים הפולני מלגורזטה פקייר. לעומת זאת, ישנם לאומנים פולנים שכעסו מהסרט, עד כדי כך שהסרט הוחרם בערים מסוימות והוקע באינטרנט. עיתונים מהצד הימני הפוליטי בפולין גינו בפומבי את הסרט. כך למשל כתב העת "עיתון פולין" (Gazeta Polska) כינה את הסרט "קרני ומזיק לעם הפולני", או איך שאחד השבועונים המצליחים בפולין, Wprost, שם תמונה של השחקן מאצ'יי סטוחר (ששיחק בסרט את יוז'ף קאלינה) בתוך מגן דוד וכתב " מאצ'יי סטוחר- האם הוא ביקש את הלינץ' של עצמו?". גישה זאת הינה המשך ישיר ליחס העוין לו זכה הספר "שכנים" כאשר יצא לאור בשנת 2000.

בעולם

האתר הביקורת Rotten Tomatoes דיווח דירוג של 70% ביקורות חיוביות עם דירוג של 7.2/10 ממוצע המבוסס על 29 בביקורות. נכון ל-2 לאפריל 2014, Metacritic נותן לסרט ציון ממוצע משוקלל של 62/100, המבוסס על 12 ביקורות, המציין "ביקורות חיוביות באופן כללי".


שבחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זעזוע זכה למספר פרסים כולל פרס יושב ראש יד ושם בפסטיבל הסרטים בירושלים, "פרס הנשר על שם קרסקי" על שירות לאנושות בשנת 2013 וזוכה בפסטיבל גדיניה לסרטים 2012. בנוסף זכה הסרט בשני פרסי סרטים פולניים: השחקן הכי טוב- מאצ'יי סטוחר, והעיצוב הפקתי הכי טוב- אלן סטרסקי ב2013.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה:ויקיפדיה: ערכים של משתמשים חדשים|04 2014]] [[קטגוריה:סרטי 2012]] [[קטגוריה:סרטי יהדות]] [[קטגוריה:סרטים על השואה]] [[קטגוריה:סרטים המבוססים על סיפור אמיתי]]