לדלג לתוכן

משתמש:ענבל מצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כותרת הערך: מעורבות אזרחית

אזרחי המדינה שונים במידת המעורבות האזרחית שלהם וקשר עם מוסדות השלטון . חלקם מעורבים במידה מעטה וחלקם במידה רבה  .

האזרחים משתתפים בבחירות וכן שותפים לתהליך הפוליטי  בדרכים נוספות  כגון :

הצבעה בבחירות הכלליות והמקומיות, חברות בארגונים פוליטיים, השתתפות בתהליכי עיצוב מדיניות, השתתפות בפעילויות מחאה שונות, ועוד.

מעורבות  אזרחית זו הינה ביטוי לזכויות וחרויות הפרט וכן לזכיות החברתיות שלו . , ועשויה לתרום לפיתוח תחושת השייכות של אזרחים לקהילותיהם ולמדינתם. 

כמו כן, מעורבות הציבור החיים האזרחיים יוצר אמון בין הציבור לבין השלטון .

1.1 (ההשתתפות פולטית )

1.2. (השתתפות אזרחית ) 2. ביקורת מוסדית לא פורמלית ) 2.1 (הפגנות 2.2. (בחירות ) 2.3. (תקשורת ) 3 דפוסי מעורבות אזרחית של המאה ה21 ) 4. מדדי מעורבות אזרחית במדינות אחרות 5. מדדי ממשל השתתפות פוליטית האזרחים משתתפים בחיים הפוליטיים באמצעות עצרות והפגנות, עצומות במרחב הציבורי הפיזי והוירטואלי. השתתפות בארגונים המנסים להשפיע על תהליכי קבלת החלטות כמו מפלגות, קבוצות אינטרס, עמותות. ארגוני החברה האזרחית.

השתתפות בבחירות לרשויות מקומיות, לפרלמנט, לרשות המבצעת.
השתתפות במשאל עם.( במדינה בה מתקיים משאל עם).

למה צריך להשתתף בחיים הפוליטיים? העם אינו מנהל בעצמו את עניני המדינה אלא בוחר את נציגיו לניהול המדינה. הציבור רוצה להשפיע על השלטון ולממש את עקרון שלטון העם .

ההשתתפות האזרחית 

מידת ההשתתפות האזרחית של האזרחים במדינה שונה וכן מאזרח לאזרח לדוגמא: השתתפות בשכונה כמו ועדי שכונות הדואגים לגינון, ניקיון. השתתפות של האזרחים בערים מתוך דאגה לרמת החינוך של הילדים.

ישנם אזרחים המעורבים בחיים הפוליטים  ברמה הארצית בכל התחומים: פוליטי= השתתפות בדיונים פוליטיים במפלגות פוליטיות, כלכלי, חברתי. השתתפות בפעילות תרבותית, בנושאים של איכות הסביבה.

בקורת מוסדית לא פורמלית זו דרך שבה האזרחים פועלים כדי לבקר את השלטון מתוקף זכותם וחובתם לבקר את השלטון הפגנות האזרחים יכולים להתארגן פוליטית וחברתית כדי להביע מחאה על התנהלות השלטון . בחירות האזרחים מצביעים לפי צו מצפונם .כאשר השלטון נבחר שוב זה מביע אמון בשלטון והתנהלות מצד האזרחים . וזהו ביטוי לשלטון העם וריבונות העם . תקשורת הציבור ניזון מהתקשורת וזה מעצב את דעת הקהל על השלטון דפוסי מעורבות אזרחית של המאה ה21 האזרחים והשלטון יוצרים קשר ישיר יותר באמצעות הרשתות החברתיות ורשת האנטרט וואצאפ , וחלק מדיוני ועדות הכנסת מוקלטים ומועברים לציבור באופן ישיר וזהו ביטוי לדמוקרטיה ישירה ושלטון העם . מדדי מעורבות אזרחית במדינות אחרות מדינות רבות בוחנות את מידת המעורבות האזרחית באמצעות : מדדי איכות חיים ומעורבות פוליטית ודמוקרטית • באנגליה-מודדים את שיעורי ההצבעה בבחירות הכלליות. • בקנדה-מודדים את המעורבות דמוקרטית, נמדדים שיעורי ההצבעה בבחירות הכלליות וכן נבדק שיעור המתעניינים בפוליטיקה. • אוסטרליה- מודדים את שיעור הקולות שאינם כשרים בבחירות הכלליות וכן נמדדת מידת ההשתתפות האזרחית בארגונים ובפעולות שנועדו להשפיע על הדמוקרטיה והממשל. בנוסף נמדדת השתתפות אזרחים בניהול תוכניות התנדבותיות או בוועידות אזרחים שונות. • OECD- במדינות אלו מודדים את שיעור ההשתתפות בפעילויות פוליטיות שונות וכן שיעור ההצבעה בבחירות הכלליות.

מדדי ממשל התחום מעורבות אזרחית וממשל כולל מספר פעילויות שבאמצעותן משתתפים האזרחים בתהליכים הפוליטיים והציבורים, וכן מביעים אמון במוסדות השלטון. ניתן לבחון את מדדי הממשל על ידי שיעור ההשתתפות בבחירות לכנסת ובבחירות לרשויות המקומיות, את רמת המעורבות בחיים פוליטיים וציבוריים, את הייצוגים של הקבוצות השונות בחברה במוסדות השלטון ואת מידת האמון הניתן במוסדות השלטון באמצעות שיעור אחוזי בחירות . שיעור ההצבעה בישראל היה יחסית גבוהה משנת 1955-1999 לאחר מכן חלה ירידה ומשנת 2006 חלה עליה משמעותי ושיעור ההצבעה גבוהה יותר .

ניתן לראות שניתן לבחון את מידת המעורבות הארזחית של אזרחיה המדינה על פי מדדים שונים . השלטון חייב לעודד את מידת המעורבות האזרחית במדינה כביטוי לעקרון שלטאון העם והדמוקרטיה הישירה וכן כדי לחזק את אמון הציבור.


קישורים חיצוניים: • נתונים היסטוריים על כנסות ישראל- אתר הכנסת • מידע ונתונים על הבחירות הכלליות בישראל- אתר ועדת הבחירות המרכזית • מידע ונתונים על הבחירות ברשויות המקומיות- אתר משרד הפנים • מדד הדמוקרטיה הישראלי 2013- המכון הישראלי לדמוקרטיה


הערות שוליים:

http://wellbeingisrael.gov.il/wb/tchumim/Pages/meoravutinfo.aspx

http://wellbeingisrael.gov.il/wb/tchumim/Pages/meoravut.aspx

http://israel-trade.net/int-org/%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%96%D7%A8%D7%97%D7%99%D7%AA/