משתמש:ערן קרן/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זילדג'יאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

זילדג'יאן היא יצרנית המצילות הגדולה בעולם(1). החברה כיום מבוססת בנורוול שבמסצ'וסטס שבארצות הברית. החברה היא גם הראשונה לייצר מצילות כאשר משפחת זילדג'יאן התחילה דרכה בייצור מצילות כבר במאה ה17 באימפריה העותומאנית. בנוסף למצילות, החברה מייצרת ומשווקת עוד אביזרים למתופפים לדוגמה מקלות ותיקים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתחלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המצילות הראשונות של זילדג'יאן נוצרו על ידי האלכימאי ואבי המשפחה, אוודיס זילדג'יאן, במאה ה17 באימפריה העותומאנית. אוודיס חיפש דרך שבה יוכל להפוך מתכות זולות לזהב. הוא יצר תרכובת של כסף, פח ועוד מתכות שנשמרו בסוד עד היום, שיכלה להשמיע צליל מבלי להתנפץ. בשנותיו המאוחרות יותר הוא שירת בחצר הסולטן עותמאן השני. הסולטן נתן לו את השם זילדג'יאן(זיל משמעותו בטורקית מצילה, דג'י משמעותו יוצר(2.)

המאה ה20[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1928, אוודיס השלישי ודודו אראם זילדג'יאן, החלו לייצר מצילות בעיר קווינסי שבמסצ'וסטס. החברה כתאגיד וכעסק רשום הוקמה ב1929, חודש לפני תחילת השפל הכלכלי בארצות הברית. באותה תקופה בטורקיה פעלה חברה בשם זילדג'יאן קיי, החברה המקורית. אוודיס תרם רבות למצילות ואיך שהן נראות כיום. בין השאר הוא נתן להן את שמותיהן כגון היי האט, קראש, רייד וספלאש.

בנו של אוודיס השלישי, ארמנד זילדג'יאן, החל לשווק ולייצר מצילות מיוחדות במיוחד למתופפים גדולים בעלי שם. בשנת 1968 החברה זילדג'יאן קנתה את החברה האירופאית זילדג'יאן קיי וכל הסמלים המסחריים שלה. באותה תקופה, החברה פתחה מפעל נוסף לייצור מצילות בברונסוויק החדשה בקנדה. המפעל בקנדה ייצר קו מצילות בשם "זילקו מצילות"(בנוסף לקו המצילות הרגילות שיוצר ושווק באותה תקופה במפע האמריקאי). במפעל הקנדי גם פותחה המצילה המודרנית כמו שאנו מכירים אותה היום.

ב1975, החברה החלה לייצר במפעל הקנדי את אחד מקוויה הנמכרים ביותר ביחד עם החברה הטורקית "מצילות הקיי". בשנת 1980, ייצור המצילות עבר למפעל במסצ'וסטס בגלל שהיה להן ביקוש נמוך יחסית לאזור בו הם היו. ביחד עם שני אגדות הג'אז, המתופפים טוני וויליאמס ואלווין ג'ונס, ארמנד ייצר מחדש ושיווק את מצילות הקיי.


ב1977, ארמנד החליף את אביו אוודיס השלישי בתור נשיא החברה. לאחר מכן אחיו של ארמנד, רוברט זילדג'יאן, עזב את החברה בעקבות סכסוך עם ארמנד. שנה לאחר מכן, רוברט זילדג'יאן החל לייצר מצילות תחת חברה משלו בשם "סביאן" במפעל הקנדי.



העת החדשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום מנהלות החברה הן קרייגי ודבי זילדג'יאן, בנותיו של ארמנד. הבנות הן דור 14 למשפחת זילדג'יאן ולעסק המשפחתי. כיום המפעל המרכזי ומשרדי החברה נמצאים בנורוול שבמסצ'וסטס.

מלבד מצילות, החברה מייצרת כעת גם מקלות תופים, תיקים למצילות, ועוד אביזרים.


מוצרי החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצילות הZBT- מצילות המורכבות במ92 אחוזים של ארד ו8 אחוזים של פח. מגיעות בעיצוב קלאסי. מצילות - Planet Zהמצילות הזולות ביותר של זילדגי'אן. נועדו בעיקר לאימון ולמתופפים מתחילים.

מצילותFX- מצילות בעלות אפקטים וסאונד מגוון. מצילות כגון ספלאש, טראש, צ'יינה ועוד.

מצילות-Avedis Zildjian הליין המקורי והמסורתי של המצילות של אוודיס זילדגי'אן.

מצילות Armand Zildjian- ליין שפותח בעקבות מצילות האוודיס. הסאונד שלו מזכיר יותר את שנות השישים והשבעים.

מצילות custom A- מצילות שפותחו יחד עם המתופף ויני קוליוטה. מרכזיות בג'אז ובפיוז'ן.

מצילות K zildjian- המצילות שפותחו מהליין האירופאי של הkerope

מצילות K Constantinople - מצילות הדומות בסאונד למצילות הראשונות במאה ה20

מצילות Kerope- המצילות האירופאיות של זילדג'יאן קיי


מצילות K Custom- מצילות מודרניות יותר למתופפים, בעיקר לג'אז

מצילות -K custom hybridמצילות קיי שעוצבו ביחד עם המתופף היפני אקירה ג'ימבו.

מצילות gen16 – נועדו למערכת תופים אלקטרונית.




הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. The marker:" חברת זילדג'יאן (Zildjian), השוכנת במסצ'וסטס, היא יצרנית המצילות הגדולה ביותר בעולם והעסק המשפחתי הוותיק ביותר הפועל בארה"ב.

2. האתר הרשמי של זילדג'יאן: ביטוי השם.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. האתר הרשמי של זילדג'יאן https://zildjian.com. רשימה של נגני מצילות זילדג'יאן https://zildjian.com/artists

ערכים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סביאן מערכת תופים מצילות