לדלג לתוכן

משתמש:פרופסור דנקין דונט/סופר ארץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סופר ארץ הוא כוכב לכת מחוץ למערכת השמש, עם מסה גבוהה יותר מאשר כדור הארץ, אך במידה ניכרת מתחת לאלה של ענקי הקרח של מערכת השמש, אורנוס ונפטון, שהם 15 ו -17 פעמים כדור הארץ, בהתאמה. המונח "סופר ארץ" מתייחס רק למסה של כדור הארץ, ולכן אינו מרמז דבר על תנאי השטח או הסתגלות. המונח האלטרנטיבי "ננסי גז" עשוי להיות מדויק יותר עבור אלה בקצה העליון של המסה בקנה מידה, כפי שהוצע על ידי פרופסור MIT  שרה סיגר .

באופן כללי, סופר ארץ מוגדר על ידי המסות שלהם, והמונח אינו מרמז על טמפרטורות, קומפוזיציות, תכונות מסלוליות, כושר חיים או סביבות. בעוד שהמקורות בדרך כלל מסכימים על גבול עליון של 10 מסות כדור הארץ  (69% מסה של אורנוס, שהיא הכוכב הענק של מערכת השמש עם המסה הקטנה ביותר), הגבול התחתון משתנה מ -1 או 1.9, עם הגדרות שונות אחרות המופיעות בתקשורת הפופולרית. המונח "סופר ארץ" משמש גם את האסטרונומים על מנת להתייחס לכוכבי לכת גדולים יותר מכוכבי לכת דמויי כדור הארץ (מ -0.8 ל -1.255 רדיוסים של כדור הארץ), אך קטן יותר ממיני נפטון (מ -2 עד 4 כדור הארץ). הגדרה זו נעשתה על ידי משלחת קפלר. חלק מהמחברים מוסיפים כי המונח "כדור הארץ" עשוי להיות מוגבל לכוכבי לכת סלעיים ללא אווירה משמעותית, או כוכבי לכת שאינם בעלי אטמוספרות בלבד, אלא גם משטחים מוצקים או אוקיינוסים בעלי גבול חד בין נוזל לאוויר, אשר ארבעת כוכבי הלכת הגדולים למערכת השמש אין. כוכבי לכת מעל 10 מסות כדור הארץ נקראים כוכבי לכת מסיביים כבדים מגה-כדור הארץ או כוכבי לכת ענקיים של גז, תלוי אם הם בעיקר סלעים וקרח או בעיקר גז.

כוכב לכת תשע:

[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת השמש אינה מכילה כדור-על ידוע, משום שכדור הארץ הוא הכוכב היבשתי הגדול ביותר במערכת השמש, ולכל כוכבי הלכת הגדולים יש לפחות פי 14 ממסת כדור הארץ ואטמוספרות גזי עבות ללא משטחים סלעיים או מימיים מוגדרים היטב; כלומר, הם ענקים גז או ענקים קרח, לא כוכבי לכת הארץ. בחודש ינואר 2016, קיומו של כוכב הלכת התשיעי העל-כדור הארץ המסתורי במערכת השמש, המכונה תשעה כוכבים, הוצע כהסבר להתנהגות האורביטלית של שישה אובייקטים טרנס-נפטוניים, אך יש להניח כי ענקית קרח כמו אורנוס או נפטון.

התגלית ראשונה:

[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכבי הלכת הראשונים התגלו על ידי אלכסנדר וולשצ'ן ודייל פרייל סביב Pulsar PSR B1257 + 12 בשנת 1992. שני כוכבי הלכת החיצוניים (פולטרגייסט ופובטור) של המערכת מכילים מסה בערך ארבע פעמים כדור הארץ - קטן מכדי להיות ענקי גז.

כדור הארץ הראשון סביב כוכב הראשי התגלה על ידי צוות תחת Eugenio Rivera בשנת 2005. הוא מקיף את Gliese 876 וקיבל את הכינוי Gliese 876 d (שני ענקי גז בגודל יופיטר התגלו בעבר במערכת זו). יש לה מסת משוער של 7.5 כדור הארץ ואת ההמונים תקופה קצרה מאוד של רק 2 ימים. בשל הקרבה של Gliese 876 d הכוכב המארח שלה (ננס אדום), זה יכול להיות טמפרטורת פני השטח של 430-650 קלווין [16] חם מדי כדי לתמוך במים נוזליים.