משתמש:קרן למפרט/השפעת הכנסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

השפעת הכנסה- השפעת הכנסה זהו מושג בכלכלה המסביר את ההשפעה שיש לשינוי בהכנסה הריאלית של הצרכן על ביקושיו. בתיאוריה הכלכלית זהו אחד ההסברים להשפעת השינוי במחיר של מצרך או שירות על הכמות המבוקשת. ירידה במחיר מצרך אחד, כשאין שינויים במחירים האחרים, מגדילה את הכנסתו הריאלית של כל צרכן והוא יבקש לקנות יותר מכל מוצר (למעט מוצרים נחותים) ובוודאי יקנה יותר מהמוצר שמחירו ירד, משום שעל ידי כך יפחת הוויתור- במונחים של מוצרים אחרים- הכרוך בקניה נוספת של מוצר זה (השפעת התחלופה). בשני המקרים, המשמעות היא גידול בהכנסה הריאלית של הצרכן. השינוי בכמות המבוקשת של מצרך או שירות כתוצאה משינויים בכוח הקניה של הצרכן. האיור מייצג את השפעת ההכנסה במעבר מנקודה A לנקודה C. בתיאוריה מבחינים בין 'השפעת הכנסה' לבין 'גורם הכנסה' (factor uncome). 'השפעת הכנסה' היא קו הכנסה תצרוכת המציין את השינוי בכמות המוצרים הנצרכת עם שינוי בהכנסה הכספית. ואילו 'גורם הכנסה' הוא אחד ממרכיבי השפעת השינוי במחיר )מבחינת ההשפעה על התנהגות הצרכן שתי ההשפעות זהות. בניתוח מפרידים בין השתיים כדי להדגיש כי מקור כל השפעה שונה).

קובץ:השפעת הכנסה


השפעת ההכנסה על הביקוש למוצר- שינוי בהכנסה של הצרכן צפוי לגרום לשינוי בכמות המבוקשת מהמוצר. ישנם 3 סוגי מוצרים שהשינוי בהכנסה משפיע עליהם באופן שונה: מוצר נורמלי- עליה בהכנסה גורמת להגדלה של הכמות המבוקשת מהמוצר. לדוגמא, בגדים. כאשר ההכנסה שלי עולה כנראה שאצרוך יותר בגדים. מוצר ניטרלי- עליה בהכנסה אינה משנה את הכמות המבוקשת. לדוגמא: תרופות. צריכת התרופות לא משתנה בהתאם לשינוי בהכנסה שלי. לכן עליה בהכנסה לא תגרום לי לצרוך יותר תרופות. מוצר נחות- עליה בהכנסה גורמת להקטנה של הכמות המבוקשת מהמוצר. לדוגמא: נסיעה באוטובוסים. כאשר ההכנסה שלי עולה כנראה שאקנה רכב ולא אמשיך לנסוע בתחבורה ציבורית.

-ייתכן כי מוצר יתנהג בצורה שונה לפי המחיר שלו. לדוגמא, מוצר שהיה נורמלי ברמת מחירים מסויימת וניטרלי באחרת. (למשל סיגריות, נורמלי ברמת הכנסה נמוכה וניטרלי ברמת הכנסה בינונית/ גבוהה)

אפקט ההכנסה- עליית מחירים תשפיע על הכנסת הצרכן (מכיוון שיש לשלם עוד על המוצר) וההכנסה צפויה לרדת ולהשפיע אף היא על רמת הביקוש. (מוצר נורמלי- הביקוש יורד. מוצר נחות- הביקוש עולה)


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תבנית:Http://www.maot.co.il/lex6/glossary/g 1054.asp