משתמש:רוברטינו/עונש מוות בסין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עונש מוות הוא עונש חוקי ברפובליקה העממית של סין, העונש ניתן בדרך כלל בגין רצח או סחר בסמים, והוא נעשה על ידי זריקה קטלנית או ירי אקדח. השימוש בעונש מוות הוא נפוץ במדינות מזרח אסיה כגון יפן, צפון קוראיה, תאילנד, סינגפור, אינדונזיה, וייטנאם, אך המדינה שעונש מוות נפוץ בה ביותר היא סין. הנתונים של מספר ההוצאות להורג אינם מתפרסמים אך לפי השערות של מומחים המספר נע בסביבות ה2500 לשנה, סכום ניכר מעונשי המוות בכל העולם. העונש בסין ניתן בעיקר על מקרי רצח וסחר בסמים אך לא דווקא, בסין יש 68 סעיפי פשע שיש עליהם עונש מוות ביניהם פשעים כלכליים ולא אלימים.

בסין ניתן גם עונש מוות עם דחייה שעניינו הוא להראות את חומרת הפשע וכן את חסדיו של בית המשפט שחס על הנאשם, עונש זה ניתן בתדירות גבוהה יותר מעונש מוות בפועל.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונש מוות היה אחד מחמשת העונשים הקלאסיים בתקופת שושלת סין, הפילוסופים בתקופה זו תמכו בעונש, אך הקונפוציוסים דגלו בשיקום ורחמים על פני עונש מוות, קונפוציוס לא התנגד לחלוטין לעונש מוות אך סבר שבחברה מסודרת המבוססת על שיכנוע מוסרי עונש מוות יהפוך למיותר. מבחינה היסטורית הנענשים במוות היו סינים עניים וממעמד נמוך, אך בזמן אי סדר פנים או סכסוך גם גורמים רשמיים בדרגה גבוהה נענשו במוות, לדוגמה 39 פקידי צבא הוצאו להורג אחר מרד איכרים בזמן שושלת טאנג, וכן ששת האדונים מרפורמת מאה הימים שדגלו ברפורמה חברתית בשושלת צ'ינג הוצאו להורג.

שיעורי ביצוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי המספרים שאושרו מספר המוצאים להורג בסין גבוה בהרבה משל ארצות הברית, אך מספר ההוצאות להורג צנח משמעותית כשבית הדין העממי העליון קיבל בשנת 2007 את הזכות לדעת על כל עונשי המוות, ההערכות הן כי בשנת 2002 סין הוציאה להורג 12000 איש, וב-2007- 6500 איש, ובשנת 2013 ו-2014 המספר נע סביב 2500 הוצאות להורג.

המספרים המדויקים של האנשים שהוצאו להורג מסווג כסוד מדינה, אך לעיתים העונשים מוצגים בפומבי על יד הרשות השופטת, בדרך כלל כשמדובר במוצאים להורג בעלי פרופיל גבוה, דוגמה כזו הייתה בהוצאת להורג של מנהל המזון והתרופות בסין ז'אנג שיאויו שאושר על ידי הטלוויזיה הממלכתית. בשנת 2015 הוצא להורג המיליארדר ליו האן בגין ניהול כנופיית פשע ובהזמנת שלשה מקרי רצח.