לדלג לתוכן

משתמש:שלומית רפל/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרוייקט הגדעונים הינו פרוייקט-משלחת של בני נוער לפולין במטרה לשפץ בתי קברות יהודים שננטשו מלפני מלחמת העולם השנייה. במסגרת הפרוייקט שופצו 10 בתי קברות ועשרות אלפי מצבות. נבנה גם מאגר מקוון לאיתור נספים בבתי קברות.

היסטוריה

בשנת 2003 הגיעה המשלחת לפולין של בית הספר רעות שבירושלים לבית הקברות בעיירת חשאנוב, השוכנת בין קרקוב לאושוויץ. חשאנוב היא העיירה בה חיו גניה ונחום מנור, ניצולי שואה מרשימת שינדלר, אנשי העדות המלווים את ביה"ס רעות במשך שנים רבות. בשיתוף פעולה עם תלמידי ביה"ס הוקמה מצבה לאביו של נחום בתוך בית הקברות היהודי בחשאנוב. כאשר ראו תלמידי בית הספר רעות את המצבות המטות ליפול, השברים הרבים והעזובה במקום הם החלו בשיפוץ בית הקברות. התלמידים הרימו מצבות, ניקו את השטח, ניכשו את הצמחייה שכיסתה את הקברים, צבעו את השמות על המצבות ותיעדו את כל המצבות באתר אינטרנט ייחודי שהוקם לצורך העיניין על ידי תלמידי ובוגרי רעות ומשמש ניצולי שואה למציאת קברים של יקיריהם. משנה זו ועד לשנת 2008 החלו לצאת משלחות לשיפוץ בתי קברות יהודיים בכל רחבי פולין בהנהגתו של דר' אריה גיגר ז"ל מייסד ביה"ס רעות.המשלחות אורגנו ע"י תלמידי בית הספר ובוגריו. התלמידים החלו באיסוף כלי עבודה, פנייה לעסקים לתרומת כלים, קניית חרמשים מכנים, מעדרים, מזמרות ומגרפות, והטסתם לפולין. לצורך העניין נשכר מחסן בפולין המשמש את המשלחות המגיעות לשיפוץ בתי הקברות. במשך השנים הגיעו תלמידי ובוגרי רעות לבתי קברות רבים בעיירות: יוספוב, חלם, בלזובה, בנדזין, שברשין, ביזציה, שצ'יקוצ'ין, שנאייבה, קראשניק, אולאנוב, צ'נסטחובה פביאניס ועוד. באין קהילות יהודיות רבות בפולין, נשארו בתי הקברות היהודים מוזנחים, אלפי מצבות נעקרו ממקומן, נשברו או התכסו בצמחייה ושורשים. שמות רבים של יהודי פולין הקבורים בבתי הקברות אבדו לעד. באחת הפעמים מצאו תלמידי בית הספר קבר אחים אשר לא היה ידוע לפני כן.

המתנדבים בשיפוץ בתי הקברות

בוגרי בית הספר, לפני שירות צבאי ולאחריו, לחלקם כבר ניסיון נרחב בשיפוץ בתי קברות לאחר שיצאו לכמה מסעות שיפוץ בתי קברות בפולין. כל המתנדבים תורמים גם סכום מסוים לפרויקט עצמו, על מנת לעמוד בעלויות הפרויקט. מרגע הנחיתה בפולין מקדישים עצמם המתנדבים, מצאת החמה ועד שקיעתה, להרמת קברים שנפלו, לניקוי בתי הקברות ולהנצחת שמות הקבורים על ידי רישום השמות, תיעוד הקברים במצלמה, ובסופו של דבר, בישראל, העלאת השמות לאתר האינטרנט שהוקם במיוחד לפרויקט.

מדברי המתנדבים בקיץ במשלחת 2011: (בתי הקברות צ'נסטחובה ופביאניס)

"אנו מרגישים שפרויקט "גדעונים" מבטא בדיוק את הערכים שספגנו בבית ספר רעות: הוא משלב בתוכו את ערך ההתנדבות ואת הקרבה האמיתית לזהות ולמסורת היהודית. כנושאי לפיד הזיכרון הבאים בתור, חשובה לנו מאוד הנצחת השואה בכלל, אבל גם הנצחת האנשים עצמם, יהודים, עם שם וחיים משלהם, אשר לולא הנצחתם, עלולים להיבלע בינות המספרים הבלתי נתפסים. מעבר לשימור זיכרון וכבוד המת, הפרויקט תורם לשימור זכר ההיסטוריה והתרבות היהודית הענפה בפולין, אשר נכחדה כמעט לגמרי. חשוב לנו לזכור גם את הצד הזה של יהדות פולין, הצ של החיים, שנשכח בצל השואה והזוועה".

שם הפרוייקט הגדעונים הם מומחי הקשר שפעלו במהלך ולפני מלחמת העולם השנייה, במטרה להציל יהודים ולהעלותם לארץ ישראל. אחד מהגדעונים, נחום מנור, אשר ביחד עם אשתו גניה מנור, מעורבים בפרויקט שיפוץ בתי הקברות של בית ספר רעות. בית הספר רעות מקדיש פרויקט זה להכרת תודה לגדעונים, לפועלם ולתרומתם האדירה להעלאת יהודים לישראל.