משתמש:שרה פולי/קרן ג'נראלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קרן ג'נראלי - קרן כספית שנוסדה על מנת לפצות יורשיהם של יהודים, שהיו בעלי פוליסות ביטוח בחברת ג'נראלי בתקופת מלחמת העולם השנייה, וניספו בשואה.

קרן ג'נראלי נוסדה בשנת 1997 ביוזמת ח"כ מיכאל קליינר, ששימש אז כיו"ר ועדת המשנה לביטוח, ח"כ אברהם רביץ ז"ל, ששימש אז כיו"ר ועדת הכספים של הכנסת וח"כ אברהם הירשזון ששימש אז כיו"ר ועדת המשנה להשבת הרכוש היהודי. הקרן הקצתה 12 מיליון דולר לפיצוי יורשים של בעלי פוליסות מתקופת השואה, לתמיכה בניצולי שואה ולפעולות הנצחה, לפי הסדר הזה.


תחילתו של דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

להקמתה של קרן ג'נראלי קדם מאבק פרלמנטרי וציבורי. הרקע למאבק היתה פנייה של רו"ח מרטין שטרן לח"כ מיכאל קליינר, לאחר שניסיונותיו לקבל פיצוי מחברת ג'נראלי על סמך פוליסה שהיתה ברשותו עלו בתוהו. באותה עת, נרקמה עסקת ענק לרכישת חברת הביטוח הישראלית "מגדל" על ידי חברת ג'נראלי. במהלך ישיבתה של ועדת המשנה לביטוח בכנסת הונחו לפני המפקח על הביטוח, דורון שורר, העובדות על מסע התלאות של רו"ח מרטין שטרן, בניסיונו לקבל פיצויים על פי הפוליסה שבידו. לבקשת יו"ר הועדה השעה המפקח על הביטוח את מתן רישיון הביטוח לחברת ג'נראלי.

ג'נראלי והיהודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת ג'נראלי שמשרדיה היו פרוסים ברחבי אירופה עוד בתקופה שלפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, סיפקה שירותי ביטוח נרחבים ליהודים. החברה שפעלה ברחבי מזרח ומערב אירופה היתה כתובת למשפחות יהודיות רבות שבניסיון להבטיח את רכושם, ועל מנת להבטיח את עתיד ילדיהם, רכשו פוליסות. לימים, כשפלשו הנאצים למדינות אירופה השונות וניסו להתחקות אחר כתובותיהם של יהודים, היו משרדי ג'נראלי, יעד אסטרטגי לצורך זיהוי משפחות יהודיות ומציאת כתובתן.

טענות ג'נראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברת ג'נראלי הציגה טענות משפטיות שונות על מנת להמנע מתשלומי פיצויים. בין הטענות המשפטיות שהעלתה לאורך השנים, היו הטענות הבאות: 1. העדר תעודות פטירה של נספים בשואה - עניין זה הוסדר באמנה בינלאומית בשנת 1952 2. הלאמת הרכוש של החברה במדינות מזרח אירופה ע"י ברה"מ לשעבר 3. התיישנות

לאן נעלמו הפוליסות?[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המאבק הציבורי להכרה של ג'נראלי ביורשי בעלי הפוליסות, נדרשה החברה לחשוף את הפוליסות של יהודים שניספו בשואה. החברה סרבה לספק פרטים, אלא שאז נודע על מחסן ענק של חברת ג'נראלי בטריאסטה שבאיטליה ובו מאות אלפי פוליסות מתקופת מלחמת העולם השנייה. גילוי זה הוביל לדרישה שהחברה תפרסם באינטרנט את רשימת בעלי הפוליסות, והיא סרבה.

השלב הבא - רתימת יד ושם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלב הזה, הוכנס יו"ר "יד ושם", אבנר שלו, בסוד העניינים, שכן רשימות בעלי הפוליסות הן חלק מתהליך השימור וההנצחה של אותו שליש מהעם היהודי שנכחד בשואה. תחת לחץ ציבורי כבד, נאלצה ג'נראלי להעביר ל"יד ושם" דיסק ועליו רשימת בעלי הפוליסות. זו היתה נקודת מפנה במאבק, שכן אז נחשפה רשימת ענק של בעלי פוליסות.גילוי זה החריף את הלחץ הציבורי על חברת ג'נראלי לפצות את יורשיהם של בעלי הפוליסות.

הקמת הקרן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]