משתמש:תרנגולהודו/אלישע (יישוב)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

היאחזות הנח"ל אלישע הייתה נקודת יישוב ישראלית שמוקמה בדרום בקעת הירדן, בערבות יריחו, כ5 ק"מ מצפון מזרח לעיר יריחו, על גדתו של ואדי נעימה. (מיקום גאוגרפי מדויק: נ.צ. 642292 / 245372 -271 מטר). ההיאחזות הוקמה בשנת 1982 במטרה לחצוץ בין יריחו לעוג'ה א-תחתא וכן למנוע מיריחו להתפשט צפון מזרחה. שם היישוב ניתן לו בשל המסורת על פעילותו של אלישע הנביא באזור, לרבות נס ריפוי שבוצע על ידו במי מעיין ביריחו. כינוי נוסף שניתן למקום: נח"ל פרת.

אירועים ביטחוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך מהומות מנהרת הכותל, בצהרי 27 בספטמבר 1996, עם תום תפילת יום השישי במסגדים, תקף המון של מאות פלסטינים את ההיאחזות. במהלך הקרב נפצעו שני חיילי נח"ל אשר שירתו במקום, ונהרגו ארבעה שוטרים פלסטינים. ארבע שנים מאוחר יותר, במהלך האינתיפאדה השנייה, בתחילת נובמבר שנת 2000 בשעות הערב, נורתה אש על ידי שוטרים פלסטינים לעבר המוצב מכיוון החממות של יריחו. הכוח התפזר בעמדות, ובמהלך הקרב נהרג רב סרן (במילואים) אמיר זוהר ונפצעו כמה חיילים נוספים. בתגובה לאירוע הפציצו מסוקי קרב של חיל-האוויר את מפקדת המודיעין הכללי שביריחו.

נטישת היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת האינתיפאדה השנייה הפכה היאחזות הנח"ל למוצב צבאי (בדומה להאחזויות הסמוכות: מול נבו, רותם). סביב אוקטובר-נובמבר 2000 לאחר תקריות הדמים ביריחו, קבוצת מתנחלים המעוניינת בנוכחות יהודית ביריחו וסביבתה קיבלה אישור ממח"ט הבקעה לאכלס את האתר במבנה בודד בתוך הבסיס. המתנחלים השתמשו במבנה זה לביצוע תפילות ולימודים של קבוצות שונות, ימי עיון, ואירועים מיוחדים. אישור זה הסתיים כעבור כמה חודשים (מאי 2001), והאתר המשיך כמוצב בלבד. בשנת 2003 פורק וניטש המוצב הצבאי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעיין אלישע

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא יישובים בישראל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:היאחזויות נח"ל קטגוריה:יישובים ישראליים שננטשו קטגוריה:בקעת הירדן