משתמש:20лидор01/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגם ניקוז סעיפי

דגם ניקוז הוא מערכת ניקוז המתפתחת תוך כדי יצירת דגמים מסוימים, לא בלתי סדירים ובסביבת נהר כלשהו. דגם ניקוז מציין "אופי" או "תוכנית", שלפיהם סדורה מערכת יובלים בגלילי ניקוזם. צורת הדגם מותווית בהתאם לתנאים הליתולוגיים, הטקטונים-סטריקטורליים ותנאי השיפוע. תנאים אלה לא בהכרח בהתאם לפני הארץ כפי שהם כיום, אלא בתנאים שהיו כשהתפתחו רשתות הניקוז.

כל דגם משקף במידה כלשהי את תולדות הנהר וסביבתו, בזכות כך מאפשר הדגם לשחזר במידה כלשהי את התנאים אשר היו בעת עיצוב הנהר והתפתחותו. דגם הניקוז מורכב מיובלים ישרים ומעוקלים בשטחים שבהם אין וויסות על-ידי רסטרוקטורה של הסלע. לאיזור השטחים יש השפעה רבה על הוויסות, ככל שהאיזור תלול יותר, כך נוטים הנהרות לזרום לאורך קווים ישרים יותר.

סוגי דגמים בטבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים בטבע ארבעה סוגים של דגמי ניקוז.

  • דגם סעיפי-היובלים ערוכים בו בצורה מסתעפת, כצורת ההיערכות של ענפי עץ סביב גדע. בדגם זה היובלים מצטרפים לאפיק הזרימה הראשש בזווית חדה. זהו דגם הניקוז הנפוץ ביותר והוא מתפתח באיזור ששיפועו מתון ונחשפים בו סלעים בהרכב אחיד. לדוגמה, באיזור שנחשפו בו סלעי משקע אופקיים שעמידותם אחידה, או באיזור שבו נחשפים סלעים מגמתיים וסלעים מותמרים מסיביים.
  • דגם סורגי-היובלים מקבילים זה לזה, בצורת סורגים. מתפתח באיזור שבו קיימים עמקים ורכסים הערוכים במקביל. היובלים הראשיים של הנהר מתחתרים בעמקים במקביל זה לזה, כשביניהם מפרידים הרכסים. אפיק הזרימה הראשי של הנהר חוצה את הרכסים ויוצר מפערי מים. דגם זה מתפתח גם באיזור שבו נחשפות שכבות נטויות, רכות וקשות לסירוגין.
  • דגם ראדיאלי-יובלי הנהר ערוכים מהמרכז לכל הכיוונים. דגם זה מתפתח באיזור שבו ישנו רכס חרוטי בודד, כמו חרוט געשי, שהיובלים מתפתחים על דפנותיו ומתמשכים מפסגתו לכל עבריו.
  • דגם מלבני-היובלים מצטרפים לאפיק הזרימה הראשי בזוויות ישרות ונערכים בצורה מלבנית. דגם זה מתפתח באיזור שבו נחשפות מערכות העתקה או סידוק מצטלבות ואנכיות, והיובלים מתפתחים לאורכן. המערכות המצטלבות מכתיבות את כיווני הזרימה של היובלים, משום שהן מישורי חולשה שסחיפה והתחתרות מתרחשים לאורכן.