משתמש:200lion/שיווק גרילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של 200lion.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של 200lion.


שיווק גרילה הוא קונספט שיווקי, מקבץ שיטות שיווק לא קונוונציונליות ולא צפויות הפונות לקהל ממוקד.

במקור מאיטלקית
Guerra - מלחמה.
Guerilla - מלחמה קטנה.

המושג "שיווק גרילה" הוטמע לראשונה ע"י ג'יי קונרד לוינסון Jay Conrad Levinson בספרו Guerrilla Marketing בשנת 1984. במקור, שימש שיווק הגרילה כקונספט לא קונוונציונאלי ולא צפוי לקידום מכירות עבור עסקים קטנים בתקציבים נמוכים. בהמשך, בעקבות הפיתוחים הטכנולוגיים ומיצוב האינטרנט כמדיום תקשורתי בעל חשיבות מרבית, קיבל שיווק הגרילה משמעויות רבות. חברות לקידום אתרים, חברות קד"ם, יזמים ורבים אחרים החלו בשנים האחרונות לעשות שימוש במושג הנוצץ "שיווק גרילה". כל אחד משייך לעצמו את שיווק הגרילה ומגדיר אותו אחרת. שיווק גרילה הינו מקבץ רחב של עקרונות,יכולות וטקטיקות. כל אדם העושה שימוש באחת מן הטקטיקות נותן את שם הכותרת שיווק גרילה גם אם מדובר בשימוש בכלי בודד. מכאן נובע בלבול רב מהו באמת שיווק גרילה.


בשלושת העשורים האחרונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יי קונרד לוינסון עומד מאחורי סדרה של למעלה מ30 ספרים בנושא שיווק. ספריו תורגמו ל54 שפות ומהווים באופן רשמי חומר עזר במסגרת לימודים אקדמיים ברחבי העולם. בספריו מדבר לוינסון על מחסן נשק, וכלי נשק טקטיים אשר כל אחד יכול ליישם בשיווק גרילה עבור העסק שלו. הקונספט נישען בין היתר על פעולות אשר משפיעות על התת מודע של הלקוח\שותף. יצירת "עוגנים" פסיכולוגיים, שימוש בפקודות מושתלות וניסוח התכנים השיווקיים מהווים רסיס קטן משיטות הפעולה. בתחילת דרכו, משמש שיווק הגרילה כאמצעי ליעוץ עסקי ואימון אישי. שיווק גרילה הינה אסכולה בעלת ערכים ועקרונות אשר מתייחסים באופן שונה לעולם השיווק ולעולמם של הצרכנים.

בעשור הנוכחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת שיווק הגרילה כפי שנקרא היום הינה לייצר קונספט מגרה וייחודי אשר יגרור אחריו "באז" תקשורתי. אך בנוסף לכך,יגרור תוצאות "ויראליות" אשר מתרחשות ברשת הוירטואלית של האינטרנט. שיווק הגרילה כיום משקף את ההגדרה למושג - לוחמת גרילה: "לחימה קטנה ומדויקת המבוססת על שימוש ביכולות במקום במשאבים". שיווק הגרילה כיום מאגד לתוכו מקבץ של טכניקות שכאשר משולבות יחד הופכות את האקט הקטן והמדויק של יחידת הגרילה למהלך אשר מסוגל לחדור את מסך האדישות של הצרכן רווי המסרים. העיקרון אשר נוצר הוא שבמקומות שבהם נשפכו המון זמן, כסף וחשיבה על מערך השיווק הסדיר (המספרים, הקהלים, המתחרים והמדיה) ייתכן שפעילות קטנה וחריגה תקבל תגובות נלהבות וחזקות יותר. כל מה שצריך זה את היכולות, שיחליפו את המשאבים.

טכנולוגיה, יצירתיות, מודיעין, תחבולה, כשרון אנושי ודמיון מהווים חלק מן היכולות הדרושות על מנת שתתקבל השפעה על שדה הקרב. לעיתים בקרב, דרושה פעולה ממוקדת ומיוחדת אשר מסוגלת לשנות את מהלך הקרב כולו. בעולם השיווק של היום, פעולת גרילה הינה הדרך היחידה להתעלות על סף האדישות שפיתח הצרכן של העידן החדש. הדרך להגיע לצרכן הינה תוך חיבור בין האוף ליין לאון ליין ובכך לאגף אותו גם באפיק הוירטואלי של חייו. בשיווק גרילה המודרני, נעשה שימוש במספר שיטות, יחד או בנפרד על מנת ליצור פעילות אטרקטיבית ולעיתים אינטראקטיבית אשר תגרור אחריה "באז" גדול. הפעולה יכולה להעשות כאקט יחסי ציבור אשר יצור רעש תקשורתי רחב.

בישראל: המכשולים שעומדים בפני חברות הפרסום הקונוונציונליות בעולם השיווק המקובל הינם רבים. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, כך גם הצרכן. ככל שניתוח השוק יעשה באופן חריג, תפותח אסטרטגיה מיוחדת במדיה בלתי צפויה תוך שימוש במסר ברור, עדיין קיים קושי ליצור התלהבות בקרב הצרכנים. כל תעשיית השיווק בישראל צמחה מאותן הפקולטות תוך למידת אותם מודלים, ורכשה את אותם כלים לסקירה, ניתוח והסקת מסכנות. כך גם פני השיווק בארץ. לדוגמת ענף רשתות השיווק של מוצרי החשמל, המזון, הקפה או הסלולר, כולם משתמשים במבצע, בפרזנטור, בתוצאות הסקר, או במדיה שהאחרים משתמשים והלקוח לא יודע להגיד בסוף אם עדיף לקנות מרשת כזו או אחרת. בישראל קיימות חברות רבות העוסקות כל אחת באפיק מסוים של שיווק הגרילה כגון שיווק ברשתות חברתיות, קד"ם וכד'. נכון לתחילת 2011 קיימות שתי חברות המספקות שירותי גרילה וכמו כן סוכנות קריאייטיב אשר מבצעת מהלכים מסוג זה.

שיטות בשיווק גרילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמביאנט Ambient marketing - מדובר בשימוש יצירתי בסביבה כדי ליצור ולהמציא מדיה. מעברי חציה, מדרכות, עמודים, עצים, ספסלים ומטוסים הופכים לפלטפורמה שמעבירה מסרים. ציורי מדרכות, חתיכות משלט ש"נפלו" על הרצפה כדי להעביר מסר, שימוש בפנס רחוב כחלק מהפרסומת, פיזור של מוצרים על סביבה מסוימת. הרעיון הוא ליצור מדיה שעצם השימוש בה כבר מושך תשומת לב או להפוך מדיה שגרתית לחוויה מיוחדת. שיווק אמביאנט מציע לנו אקטים שיווקיים שמייצרים התלהבות, והם באופן ברור פחות נוחים למדידה. כאן דרוש אומץ ומעוף. שיטת האמביאנט אומרת בפירוש ליצור מדיום שמעביר מסר של חדשנות, מקוריות ובולטות.

ויראל / Viral marketing - הנעת אנשים דרך האינטרנט. יצירת מיילים ויראליים, מצגות, סרטונים ותמונות. התחברות לרשתות חברתיות ויצירת התלהבות מהמותג, הפצת סיפורי לקוחות, חוויות חיוביות, ויציקת תוכן אנושי לערכים של מותג. כאן תמצאו בלוגרים, אנשי קריאייטיב ומידענים שחופרים עמוק ומביאים תוצאות שנמדדות בחשיפה למאות אלפים, בהגעה לסניפים ובפניות מלקוחות שראו, ומגיבים. כיום קיימות חברות המתמחות בשיווק ברשתות חברתיות, הפצת תכנים ויראליים, מפעילי אפליקציות ועוד. עידן הניו מדיה מפתח בכל עת פלטפורמות חדשות ודרכים חדשות להפצת תכנים ויראליים.

שיווק מסווה / Undercover marketing מדובר כאן בשימוש בשיטות הבסיסיות עליהן מדבר לוינסון בספריו על שיווק גרילה. שיטה זו עומדת בפני מחלוקת מוסרית מאז החלה לצוץ ברחבי העולם. מדובר בהנעה של חשיבה והתנהגות צרכנית מבלי שקהל היעד יודע שפעל עליו שיווק. שימוש בשחקנים שמסווים את עצמם לתוך ההמון, ומסייעים בסגירת עסקאות בסניף, בהכנסת לקוחות לחנות מן הרחוב, בהתנעת שיחה, ולפעמים מעבר לזה. ראשית, זהו פלח חדש בעוגת השיווק שכל תפקידו הוא לגרום לפלחים האחרים להביא תוצאות טובות יותר. שנית, זוהי הדרך הבטוחה ביותר לשמוע מקהלי היעד (ברגע ההחלטה) על תועלות שבהן הם לא יודו בשום סקר או קבוצת מיקוד: תחושת הבינוניות, הצורך להשתייך, אפקט העדר, ועוד רגשות מודחקים ומחשבות אפלות.

אימפרוב Improv marketing פרסומות חיה בשטח – בנקודת המפגש עם הלקוח. רקדנים, זמרים, שחקנים, ומיצגים של איפור גוף, פנטומימה או כל כשרון אנושי אחר, נרתמים כדי ליצור סצינות חיות לעיני ואוזני עוברי אורח. חבורת רקדנים שמבצעים קטע במקום המוני, מחזמר פתאומי בסופרמרקט, אדם שמאיים להתאבד ולקפוץ מהספסל, מופע במסעדה או ברחוב, כולם משתמשים ביכולות האנושיות, ומושכים תשומת לב והתלהבות מהציבור. כאשר נעשה שימוש בשיטה זו חשוב לזכור כי במידה והפעילות אינה חדשנית, מקורית ומלהיבה, העוברים ושבים עלולים להשתעמם ולהסתכל על המהלך בעין צינית. חשוב לשים דגש על פנייה מדויקת לקהל היעד המבוקש על מנת שלא לצפות במהלך נכשל. שיטה זו לעיתים גוררת אחריה רעש תקשורתי אשר ניתן למדידה באמצעות מדדים של שווי חשיפה וכד'.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Levinson, Jay Conrad. Guerrilla Marketing: Secrets for Making Big Profits from Your Small Business. Boston: Houghton Mifflin Company, 1984.
  2. Levinson, Jay Conrad. Mastering Guerrilla Marketing. Boston : Houghton Mifflin Company, 1999.

כדאי להציץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

[[קטגוריה: שיווק]] [[en:Guerrilla marketing]] [[bg:Герила маркетинг]] [[cs:Guerillový marketing]] [[de:Guerilla-Marketing]] [[es:Marketing de guerrilla]] [[fa:بازاریابی پارتیزانی]] [[fi:Sissimarkkinointi]] [[fr:Guerilla marketing]] [[hu:Gerillamarketing]] [[it:Guerriglia marketing]] [[nl:Guerrillamarketing]] [[no:Geriljamarkedsføring]] [[pl:Marketing partyzancki]] [[pt:Marketing de guerrilha]] [[ru:Партизанский маркетинг]] [[sv:Gerillamarknadsföring]] [[ta:கரந்தடி சந்தைப்படுத்தல்]] [[tr:Gerilla pazarlama]] [[uk:Партизанський маркетинг]] [[vi:Tiếp thị du kích]]