משתמש:AlMuhtaleen/איבן אל-כתאב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סמיר סלאח עבדוללה אל-סוויאלם (ערבית: ثامر صالح عبد الله السويلم‎)(אפריל 14, 1969 - מרץ 20, 2002), ידוע כאמיר כתאב או חביב עבדול רחמן, היה פעיל במוג'הידין הצ'צ'ני במלחמת צ'צניה הראשונה ובמלחמת צ'צ'ניה השנייה. מוצאו של כתאב עמד בגדר תעלומה לכל דבר עד יום מותו, ונחשפה לאחר שאחיו העניק ראיון לעיתונות.

כתאב מת ב-20 במרץ 2002 לאחר שפתח מעטפה שהכילה רעל, לאחר מותו התגלה כי המטעפה התקבלה מידי שליח שגויס על ידי כוחות הפס"ב הרוסיים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתאב נולד כסמיר סלאח עבדוללה אל סוויאלם בערב הסעודית.

מרכז אסיה והבלקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגיל 18, כתאב עזב את ערב הסעודית כדי להשתתף בקרבות כנגד ברית המועצות במהלך הפלישה הסובייטית לאפגניסטן. במהלך הזמן הזה, הוא החל לעסוק בטרור ואף איבד כמה מאצבעותיו בידו הימנית לאחר "תאונת עבודה" עם חומר נפץ .

אל-כתאב (בזמן היותו מנהיג "חטיבת האיסלאם הבינלאומית") הודה בפומבי כי הוא השקיע את זמנו בין 1989 ו1994 באפגניסטן וכי הוא נפגש עם אוסאמה בין לאדן. במרץ 1994, כתאב הגיע לאפגניסטן וביקר במחנה אימונים של אחת מקבוצות הג'יהאד המקומיות במחוז קהוסט.

כתאב חזר לאפגניסטן עם קבוצת מילטנטים צ'צ'ניים במאי 1994. כתאב עבר אימונים באפגניסטן והיו לו קשרים קרובים עם ארגון אל קעידה.מספר מאות לוחמים צ'צ'ניים אומנו במהלך הזמן במחנות האימונים של אל קעידה באפגניסטן.

מקורות צבאיים ארמנים דיווחו כי בשנת 1992 הוא היה אחד מהלוחמים הצ'צ'ניים שעזרו לאזרבייג'ן לבצר את העיר נאגורנו קארבך, שם הוא פגש את שאמיל באסייב, למרות הדיווחים משרד ההגנה האזרבייג'ני הכחיש כל מעורבות של כתאב במלחמה.

משנת 1993 ועד לשנת 1995, כתאב עזב למען לחימה עם האופוזיציה האיסלאמית במלחמת טג'יקסיטן.בראיון שהעניק כתאב אמר כי הוא השתתף במלחמת בוסניה והרצגובינה, החלק בו הוא הכריז על השתתפותו במלחמה מצוי בסרט הדוקומנטרי שהפיקה רשת BBC בשנת 2004 הקרוי "ריח הגן עדן". תפקידו או חלקו של כתאב נמצא במחלוקת ומוטל בספק.

מלחמת צ'צ'ניה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי דברי אחיו, כתאב שמע לראשונה על ההקונפליקט הרוסי-צ'צ'ני בערוץ אפגני בשנת 1995.באותה השנה הוא אף נכנס לצ'צ'ניה בזמן שהוא מתחזה לכתב טלויזיה. כתאב נחשב כחלוץ בתחום תיעוד והפקת סרטים בנוגע ללוחמה של המורדים הצ'צ'נים כנגד השלטון הרוסי בשביל קבלת תמיכה ואף כדי להוריד את המורל של הצבא הרוסי אשר ספג אבדות קשותבשדה הקרב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]