משתמש:Alexfulop/אינטרנציונליזציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אינטרנציונליזציה

הגלובליזציה, על היבטיה הכלכליים, הפוליטיים והחברתיים מחוללת תמורות במערכת החינוך,אשר משתקפות במערכת לאורכה ולרוחבה, ובכל המישורים. אינטרנציונליזציה היא תהליך המשלב את הממד הבין-לאומי, הבין-תרבותי והגלובלי ביעדי החינוך, בתפקודו ובפעילויותיו. מגמה זו נובעת מהקשר שבין הממד הבין-לאומי בחינוך לבין הצורך של מערכת החינוך להיערך כדי להעניק לבוגריה מיומנויות ויכולות הנדרשות במאה העשרים ואחת. מרכזיותו של תהליך האינטרנציונליזציה בחינוך נובעת גם מהרצון להכשיר את הלומדים לאזרחות פעילה בעולם הגלובלי.

אינטרנציונליזציה בהשכלה גבוהה

בעשורים האחרונים נעשה הממד הבין-לאומי במערכות ההשכלה הגבוהה מרכזי ובא לידי ביטוי בתכניות לשיתוף פעולה בינלאומיים, אינטרנציונליזציה של תכניות הלימודים וחילופי סטודנטים וחברי סגל בעולם. זהו תחום עיסוק מרכזי בקרב ראשי המוסדות האקדמיים וקובעי המדיניות הממשלתית בתחום החינוך אשר נעשה מדד לאיכות המוסד האקדמי ולאיכות מערכת ההשכלה הגבוהה במדינה.

אינטרנציונליזציה במערכת החינוך

תהליך האינטרנציונליזציה בחינוך, הופך לתופעה מוכרת בבתי ספר בעולם. הביטוי הכי בולט לבינלאומיות בחינוך היא ההשפעה של המבחנים הבינלאומיים על מדיניות החינוך הלאומית והמקומית במדינות השונות. מבחנים בינלאומיים כגון TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) וPISA (Programme for International Student Assessment), הבודקים את הישגי התלמידים במדינות השונות במסגרת מחקרים השוואתיים, מובילים לנטייה של מדינות רבות להעריך את איכות מערכת החינוך לפי המיקום היחסי של תלמידיהן בדירוג ההישגים הבין- לאומי. הקידום האירופאי של נושא האינטרנציונליזציה במערכת החינוך מתבטא בין השאר בתהליך בולוניה, תהליך כלל אירופי שהחל בשנת 1999 בכינוס שרי החינוך של מדינות אירופה המרכזיות, במטרה להוביל לשיתוף פעולה והאחדה בהשכלה הגבוהה במדינות האיחוד האירופי וליצירת שטח השכלה אירופי רחב עם מטרות, יעדים וסטנדרטים משותפים. נושא האינטרנציונליזציה בבתי ספר, בולט בעיקר בהקשר של תעודת בגרות בין-לאומית (International Baccalaureate)) אשר נוסדה במטרה לפשט את המוביליות הגלובלית של תלמידים הרוצים להתקבל לאוניברסיטאות מסביב לעולם ובהקשר של בתי ספר בין-לאומיים המיועדים לתלמידים זרים. עם הזמן היבטים בינלאומיים הפכו נפוצים גם בבתי ספר מקומיים ברחבי העולם אשר עוסקים בנושאים גלובליים.

אינטרנציונליזציה של תוכנית הלימודים

אינטרנציונליזציה של תכנית הלימודים מתייחסת לשילוב של נקודת מבט גלובלית, בינלאומית ותרבותית לתכנית הלימודים הפורמלית והחוץ קוריקולרית. הדבר בא לידי ביטוי למשך בלימודי שפות זרות, משלחות תלמידים לחו"ל, למידה ברשת ולמידה של נושאים בינלאומיים כגון: 'קיימות' ו'צדק חברתי'. כלומר, אינטרנציונליזציה מדגישה את הצורך להבין מגוון רחב של פרספקטיבות על ידי הכרה בדמיון, כיבוד והגנה על הבדלים בין תרבותיים.

ראה גם

  • תהליך בולוניה

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יוגב, א; ליבנה, ע; פניגר, י. (2009)" סינגפור במקום כרכור? מבחני הישג בין- לאומיים והגלובליזציה של יעדי החינוך". מגמות מ"ו, 3, עמ' . 355-337
  • ימיני, מ; וליקסון,א. (2012). "אינטרנציונליזציה (בינאום) וסביבה טכנולוגית של המאה ה-21 במערכת החינוך. האם מדינת ישראל מוכנה לעולם הגלובאלי?". מור-טק ,7: 8-11, אוניברסיטת תל-אביב, בי"ס לחינוך.
  • Knight, J. (2004). Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, 8(1), 5-31.
  • Yemini, M. (2013). Internationalization of secondary Education—Lessons from israeli palestinian-arab schools in tel aviv-jaffa. Urban Education, Forthcoming.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]