משתמש:Ariel1300 /פטריק מור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סר פטריק אלפרד קלדוול-מור (4 במרץ 1923 - 9 בדצמבר 2012) היה אסטרונום חובב אנגלי שהגיע למעמד בולט בתחום זה כסופר, חוקר, פרשן רדיו ומציג טלוויזיה. מור היה נשיא האגודה האסטרונומית הבריטית, מייסד ומנכ"ל האגודה לאסטרונומיה עממית, מחברם של יותר משבעים ספרים על אסטרונומיה, והציג את סדרת הטלוויזיה הארוכה ביותר בעולם עם אותו מציג מקורי, ה- BBC's The Sky at Night . הוא נודע כמומחה בתצפיות הירח וליצירת קטלוג "הקאלדוול". אידיוסינקרטיות כגון הדיקציה המהירה שלו והמונוקל הפכו אותו לדמות פופולרית וידועה מיד בטלוויזיה הבריטית.

פטריק מור

מור היה גם קסילופוניסט עצמאי, נגן גלוקנשפיל ופסנתרן, וכן מלחין מוכשר. הוא היה גם שחקן קריקט חובב, שחקן גולף ושחמט. בנוסף ספרים מדעיים רבים, הוא כתב יצירות רבות של מדע בדיוני. הוא תמך במפלגת העצמאות של בריטניה ושימש כיו"ר המפלגה הקומוניסטית הממושכת נגד ההגירה. הוא שירת בחיל האוויר המלכותי במלחמת העולם השנייה; מור טען כי ארוסתו נהרג במהלך המלחמה, והוא מעולם לא התחתן ולא היה לו ילדים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטריק מור נולד בפינר, מידלסקס ב- 4 במארס 1923 משפחתו עברה בבוגנור רג'יס, ולאחר מכן עברה למזרח גרינשטד, שם בילה את ילדותו. כנער, הוא סבל מבעיות בלב, ולכן הוא היה במצב בריאותי גרוע והוא התחנך בבית על ידי מורים פרטיים. הוא פיתח עניין באסטרונומיה בגיל שש והצטרף לאגודה האסטרונומית הבריטית בגיל אחת עשרה. הוא הוזמן לנהל מצפה כוכבים קטן במזרח גרינסטד בגיל 14, ובגיל 16 הוא החל ללבוש מונוקול.

במהלך מלחמת העולם השנייה, הצטרף מור אל המשמר הביתי במזרח גרינשטד, שם אביו נבחר למפקד מחלקה. על אף שכתב באוטוביוגרפיה שלו גיל מזויף בכדי להצטרף לחיל האוויר המלכותי, ב -1940 בגיל 16, הרישומים מראים כי התגייס לשמורת המתנדבים של חיל האוויר המלכותי בדצמבר 1941, בגיל 18 ולא נקרא עבור שירות עד יולי 1942. לאחר הכשרה בסיסית בבסיסים שונים של חיל האוויר המלכותי באנגליה, הוא נסע לקנדה במסגרת תוכנית האימונים האווירית של בריטניה והושלם באימונים של חיל האוויר המלכותי של ניו-ברונסוויק בניו-ברונסוויק כנווט וטייס. בביוגרפיה שלו הוא טוען שפגש את אלברט איינשטיין ואורוויל רייט בחופשה בניו יורק. בהגיעו לאנגליה ביוני 1944, הוא הוזמן כקצין טייס, שם היה נווט, שעסק במשימות סיור ימי ליבשת אירופה. לאחר תום המלחמה, הפך מור לשליח ולאחר מכן קצין מטאורולוגי של אזור, ולבסוף שוחרר באוקטובר 1945.

קריירה באסטרונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי המלחמה, מור דחה מענק ללמוד באוניברסיטת קיימברידג'. הוא כתב את ספרו הראשון, "מדריך לירח" (שכותרתו מאוחר יותר השתנתה ל- "פטריק מור על הירח") ב -1952 והוא פורסם כעבור שנה. הוא כתב אותו על מכונת כתיבה של וודסטוק משנת 1908, שבה השתמש בכל ספר שפירסם. הוא היה גם מורה. ספרו השני היה תרגום של יצירה של האסטרונום הצרפתי ז'ראר דה ווקולר (מור דיבר צרפתית שוטפת). לאחר כתיבת ספר המדע המקורי השני שלו, "מדריך לכוכבי הלכת", הוא החל לכתוב את הספר "אדון הירח" (The Master of the Moon).

בזמן שלימד ב-"הולמווד" (Holmewood) הוא הקים בביתו טלסקופ בגודל 12 וחצי אינץ' (31.75 סנטימטרים) שאותו שמר בזקנתו. הוא פיתח עניין מסוים בצד הרחוק של הירח, שחלק קטן ממנו נראה מכדור הארץ כתוצאה מהליברציה של הירח. הירח היה הנושא המקצועי שלו לאורך כל חייו. הוא טען כי גילה את השם "Mare Orientale" (הים המזרחי) ב- 1946, יחד עם יו פרסי ווילקינס, אם כי מאוחר יותר הוא הודה שהאסטרונום הגרמני, יוליוס היינריך פרנץ, הוא שגילה את השם. התכונה נצפתה מספר פעמים מאז החלו תצפיות טלסקופיות. מור תיאר את האזורים הזוהרים על פני הירח, ונתן להם את השם "Transient lunar phenomena" בשנת 1968.

פטריק מור
לידה 4 במרץ 1923

באנגליה

פטירה 9 בדצמבר 2009 (בגיל 89)

באנגליה

סדרות טלוויזיה The Sky at NightGamesmaster
פרסים מפקד מסדר האימפריה הבריטית

עמית כבוד של החברה המלכותית

עמית של החברה המלכותית האסטרונומית

מוסדות חיל האויר המלכותי

BBC האיגוד האסטרונומי הבריטי

הושפע ע"י בריאן מיי

כריס לינטוט

רמה קצין טייס
מלחמות מלחמת העולם השנניה