משתמש:Ariking777/עיוות הזמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם. עריכה

עיוות הזמן הוא אפקט שחזה איינשטיין בתורת היחסות.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמאות כלליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. אם שני צופים, א וב, נעים במהירות זה ביחס לזה,ייראה לא ששעונו של ב מציג את מהלך הזמן לאט יותר; כלומר אם בשעונו של א נמדד זמן , הזמן בשעונו של ב יהיה .

הסבר: הזמן בשעונו של ב' שווה לזמן בשעונו של א' כפול אחד מינוס המהירות היחסית בריבוע חלקֵי מהירות האור בריבוע, וכל הקטע המודגש בחזקת חצי.

דוגמאות פיזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

1. א' וב' נעים במהירות יחסית של 20 קמ"ש. הזמן בשעונו של א' הוא שלוש דקות מתחילת התנועה. הזמן בשעונו של ב' (כששעונו של א' מראה 3 דקות מתחילת התנועה) יהיה (נקודה מעל לספרה משמעותה שהספרה חוזרת על עצמה את אינסוף (שימושים: בספרות שחוזרות על עצמן עד אינסוף בשברים עשרוניים)(במתמטיקה)) דקות מתחילת התנועה.

הסבר: 3 כפול אחד מינוס 20 (המהירות היחסית בקמ"ש) בריבוע חלקֵי 300,000 (מהירות האור היא 300,000 ק"מ בשנייה) בריבוע, וכל החלק המודגש בחזקת חצי.
מסקנה: משמעות התוצאה היא שההפרש במהירות יחסית של 20 קמ"ש הוא כל כך קטן וזניח, שהוא לא משנה. רק בתרגילים בעלי מספרים גרנדיוזיים ההפרש מתבטא ביותר משעה אפילו.

2. ג' וד' נעים במהירות יחסית של 240,000 קמ"ש (אין דבר כזה לנוע ב-240,000 קמ"ש, זה בשביל הדוגמא). הזמן בשעונו של ג' הוא 100,000 דקות מתחילת התנועה. הזמן בשעונו של ד' (כששעונו של ג' מראה 100,000 דקות מתחילת התנועה)יהיה כ- דקות מתחילת התנועה.

הסבר: מאה אלף כפול אחד מינוס מאתיים ארבעים אלף (המהירות היחסית בקמ"ש) בריבוע חלקֵי שלוש מאות אלף (מהירות האור בק"מ לשנייה) בריבוע, וכל החלק המודגש בחזקת חצי.
מסקנה: ההפרש בין שעונם של ג' ושל ד' כאשר המהירות היחסית היא 240,000 קמ"ש והזמן אצל ג' הוא 100,000 דקות מתחילת התנועה, הוא 40,000 דקות. אם כל המספרים (למעט מהירות האור, שהיא מספר טבעי קבוע לגמרי) היו מצטמצמים, הפרש זה היה קָטֶן בהתאם.

גילוי האפקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפקט עיוות הזמן הובחן באמצעות מדידת תנועה של כמה חלקיקים מהירים ביותר ובעלי אורך חיים יוצא-דופן יחסית לחלקיקים בודדים.

ערך זה הוא קצרמר בנושא פיזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.