משתמש:Arthistorian1977/אולנה אפאנוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קובץ:Apanovich.jpg
אולנה אפאנוביץ'

אולנה אפאנוביץ' (באוקראינית: Олена Михайлівна Апанович) (9 בנובמבר 1919 - 21 בפברואר 2000) הייתה היסטוריונית אוקראינית, חוקרת הקוזקום זפורוז'יאן. היא הייתה זוכת פרס אנטונוביץ'.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולנה אפאנוביץ' נולדה במלקס, מחוז סימבירסק (כיום דימיטרובגרד, מחוז אוליאנובסק), רוסיה, למשפחתו של פקיד רכבת. קרוביה מספרים על אמה שילדה את אולנה בקרון רכבת. אביה היה ממוצא איכרים בלארוס (ומכאן שם המשפחה הבלארוסי Apanovich) ואמה הייתה ממוצא אצולה פולנית קטנה. היא בילתה את כל ילדותה במנצ'וריה, צפון מזרח סין, שם עבד אביה. משפחתה גורשה מסין על ידי היפנים. הם התיישבו בחרקוב ב-1933, שם סיימה אולנה את התיכון. אמה של אולנה נפטרה זמן קצר לאחר מכן ואביה דוכא ב-1939 על ידי האשמות שווא.

ב-1937 היא נכנסה ל"מכון כל-איחוד לעיתונאות" במוסקבה, אך בית הספר נסגר עד מהרה ואפאנוביץ' חזרה לחארקוב שם סיימה את לימודיה במכון הפדגוגי (הפקולטה לשפה וספרות רוסית) זמן קצר לפני תחילת ה-2. מלחמת העולם. לאחר תחילת הפלישה הגרמנית היא פונתה לקזחסטן ובשקיריה. ממאי 1944 עבדה אולנה בארכיון המדינה המרכזי של אוקראינה בקייב כחוקרת והכינה מסמכים היסטוריים רבים לפרסום.

ב-1950, אפאנוביץ' הגנה על עבודת הגמר שלה לתואר מועמד למדעים (שווה ערך לדוקטורט) על השתתפותם של הקוזקים זפורוז'יאנים במלחמת רוסיה-טורקיה בשנים 1768-1774. לאחר מכן הצטרפה למכון להיסטוריה של האקדמיה למדעים של אוקראינה כמומחית מובילה לקוזקום. במהלך התקופה של 1950-72, היא הובילה משלחות ארכיאולוגיות למקומות הקשורים להיסטוריה של הקוזקים של זפורוז'יאן, פרסמה עבודות מדעיות רבות, והכינה רישום מלא של אנדרטאות קוזק זפורוז'יאן.

מ-1972, לאחר שפוטר מסיבות פוליטיות מהמכון להיסטוריה, עבד אפאנוביץ' בספרייה המדעית המרכזית של האקדמיה למדע של אוקראינה, ותרם תרומה משמעותית בחקר כתבי היד. בתחילת שנות ה-80 היא הוזמנה לעתים קרובות להיות יועצת היסטורית לסרטים דוקומנטריים ובדיוניים על הקוזקום האוקראיני.

פרסים והצטיינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

1991, הפך אפאנוביץ' לחבר באיגוד הסופרים של אוקראינה

1994, הוענק בפרס על שם T.Shevchenko

1995, פרס אנטונוביץ' (ארה"ב)