משתמש:Bazuza/מרקס אנד ספנסר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מרקס אנד ספנסר(באנגלית Marks and Spencer ידועה גם בכינויים M&S , Marks and Sparks ן Marks) הינה רשת חנויות בריטית המוכרת ביגדי יוקרה ואוכל איכותי.לרשת 703 חנויות באנגליה ועוד 361 חנויות מפוזרות ב-40 מדינות ברחבי העולם. החברה נסחרת בבורסה לניירות ערך בלונדון והיא מרכיבה את ה FTSE 100 אינדקס.

מטה החברה ממוקם בהסיטי של וסטמינסטר שבלונדון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרקס אנד ספנסר הוקמה על ידי שותפות בן מייקל מרקס, יהודי פולני מסלונים (כיום שייך לבלארוס) ותומאס ספנסר, קופאי מיורקשייר. בהיגיעו לאנגליה החל מרקס לעבוד בחברת באראן בליד, אשר נהגה להעסיק פליטים.

בשנת 1884 בחפשו עבודה פגש מרקס באייזק דרוויסט שהלווה לו 5 פאונד לפתיחת באזר "הכל בפני" (Penny Bazar) בקירקגייט-מרקט בליד. בנוסף אייזק לימד את מרקס אנגלית והכיר לו את תומאס ספנסר שהיה הקופאי שלו וגם מנהל חשבונות מצוין. אשתו של ספנסר עזרה למרקס לשפר את האנגלית, ובשנת 1894 כאשר מרקס רכש חדר קבוע בשוק הנחשק של ליד הוא הזמין את ספנסר להיות שותפו.

בשנים שלאחר מכן פתחו מרקס וספנסר עוד מספר חדרים בשווקים ברחבי צפון-מערב אנגליה והעבירו את החנות המקורית מהשוק בליד למנצ'סטר.

מרקס אנד ספנסר בנו את המוניטין שלהם על מכירת מוצרים שהם תוצרת אנגליה בלבד, מדיניות זו נפסקה בשנת 2002. החנות יצרה קשרים ארוכי טווח עם יצרנים בריטים ומכרה בגדים ומזון תחת המותג "סנט מיכאל" שהוצג בשנת 1928. עד 1950 כל המוצרים בחנות שווקו תחת "סנט מיכאל", עד אז הלבשה תחתונה, בגדי נשים ותלבושת אחידה לבנות לבית ספר מותגו תחת "סנט מרגרט" לפני שמותגו תחת "סנט מיכאל". סימון מרקס בנו של מייקל מרקס נפטר בשנת 1964 אחרי 56 שנה של שירות בחברה במקומו מונה לתפקיד היושב ראש ישראל משה זיו שהיה ציוני נלהב.

בשנת 1975 פתחה הרשת סניפים באירופה היבשתית וארבע שנים מאוחר יותר באירלנד.

החנות שמה דגש במיוחד על איכות המוצרים, והיא ידועה בתור רשת איכותית ויוקרתית. בשנת 1953 טבעה את הסלוגן: "הלקוח תמיד צודק בהחלט".

החנות הראשונה במרכז אסיה נפתחה בשנות ה-60 בקאבול, אפגניסטאן אך היא נסגרה לאחר מכן לאור המתיחות עם ברית המועצות.

ב1973 פתחה הרשת סניפים בקנדה ובשלב מסוים היו 47 חנויות ברחבי קנדה. מרקס אנד ספנסר נאבקה בתדמיתה כרשת מיושנת המיועדת לאוכלוסיה מבוגרת וניסתה ללא הצלחה למתג עצמה מחדש. עם השנים נסגרו עוד ועוד חנויות לא ריווחיות בקנדה עד שבשנת 1999 נסגרו ה-38 החנויות האחרונות.

תמיכה בציונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתחילת הקמתה תמכה מרקס אנד ספנסר בציונות. עוד לפני הקמת מדינת ישראל דמויות בכירות בחברה שידלו למען הקמת מדינה יהודית. ישראל זיו למשל תמך בגירוש של הערבים בפלשתינה לעיראק ולשאר מדינות המזרח התיכון במטרה לייצר מדינה יהודית. התמיכה המורלית נמשכה עד שנות ה-80, אך גם לאחר מכן הרשת נהגה לשווק פירות תוצרת הארץ וכן לתמוך בתעשייה הישראלית כמו למשל חברת דלתא ופולגת. עקב תמיכתה בישראל היתה חשופה הרשת לביקורת מצד אירגונים פרו-פלשתיניים שקראו להחרים את הרשת ונהגו לקיים הפגנות מחוץ לרשת.