משתמש:Belin kov/האסכולה הט'אהרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האסכולה הט'אהִרית (المذهب الظاهري, בתעתיק: אל-מד'הב אל-ט'אהרי) היא אסכולה אסלאמית (מד'הב) הלכתית-תיאולוגית הדוגלת במשמעות הגלויה (ט'אהר) של הטקסטים הקדושים, הקוראן והמסורת המוסלמית.

מייסד האסכולה הט'אהרית הוא דאוד אבן ח'לף (מת 270 ה' / 884 לספירה), אך כתביו לא נשתמרו במלואם והם ידועים רק מתוך כתבים של מחברים אחרים. האסכולה הט'אהרית מזוהה במיוחד עם אבן חזם אל-אנדלוסי (מת 456 ה' / 1063 לספירה), איש אשכולות שחי באל-אנדלוס וחיבר כתבים רבים בנושאי הלכה, תיאולוגיה, היסטוריה, לוגיקה ועוד. אבן חזם רכש תחילה הכשרה בכתבים של מאלך בן אנס, אחר כך פנה לרעיונות של אל-שאפעי ולבסוף השתכנע ברעיונות הט'אהרים.

העיקרון החשוב ביותר של האסכולה הט'אהרית הוא החובה לנהוג על פי הקוראן והמסורת המוסלמית כפי שהיא מתבטאת בדבריו ובפועלו של הנביא מוחמד. האסכולה הט'אהרית שוללת שימוש בשיקול דעת (رأي, בתעתיק: רא'י) ובהיקש (قياس, קיאס). תפיסה זו מבוססת על קביעתו של האל בקוראן שהוא העניק לבני האדם קוראן "בלשון ערבית ברורה" (סורה 26, אל-שעראא' / פסוק 195). לפיכך יש להסתפק בטקסט (نص, נץ) הזה, כפי שהובא לבני האדם על ידי הנביא מוחמד. יתר על כן, כל מי שמבקש להביא טענה, הלכתית או אחרת, עליו לספק ראיות לנכונות טענתו, כפי שאלוהים מתרה פעמים רבות בקוראן: "הביאו הוכחה, אם דוברי אמת אתם" (סורה 2, אלבקרה / פסוק 111; סורה 27, אלנמל / פסוק 64).

האנשים שדגלו ברעיונות הט'אהרים הציבו אתגר בפני האסכולה המאלכית, שהייתה האסכולה השלטת באל-אנדלוס, כפי שמשתקף בפולמוסיו ומאבקיו של אבן חזם עם הממסד המאלכי. עם זאת, בניגוד לארבע האסכולות האחרות, לא ברור אם האסכולה הט'אהרית הייתה קיימת במובן של קבוצת אנשים שקראו לעצמם ט'אהרים. לאורך השנים הט'אהרים לא שרדו כאסכולה מבוססת כמו שאר האסכולות, אולי משום שקיים הבדל עקרוני בינם לבין שאר האסכולות: חוסר הנכונות לקבל כמקור סמכות אדם בשר ודם, פרט לנביא מוחמד. יותר מכל, זוהי אסכולה מוחמדית, במובן שהיא דוגלת בסמכות הבלעדית של הנביא מוחמד, שפעל בהנחיית הקוראן.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Turki, Abdel-Magid. "al- Ẓāhiriyya." Encyclopaedia of Islam, Second Edition. Edited by: P. Bearman , Th. Bianquis , C.E. Bosworth , E. van Donzel and W.P. Heinrichs.
  • Ignaz Goldziher (Author), Camilla Adang (Introduction), Wolfgang Behn (Translator). The Zahiris: Their Doctrine and Their History, a Contribution to the History of Islamic Theology.
ערך זה הוא קצרמר בנושא אסלאם. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.