משתמש:BenMishael/קצין תקשוב קרבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קצין תקשוב קרבי (קשר"ג)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קצין תקשוב(תקשורת,שליטה ובקרה) קרבי או בכינויו הותיק קשר"ג, הוא קצין הפועל בעיקר ברמת הגדוד ותפקידו להיות אחראי על מערכות הקשר והמחשוב, הקשר"ג הינו קצין לוחם כחלק מהכשרתו.בין היתר הוא גם מפקד מחלקת הקשר בגדודים הלוחמים, משתתף בלחימה עם גדודי החי"ר (חיל הרגלים), השריון, התותחנים והיחידות המיוחדות, מפקד מחלקת טכנולוגיות תקשוב, מאפשר למפקדים הבכירים שליטה מלאה על הכוחות הלוחמים באוויר, בים וביבשה, באמצעות מערכות תקשורת, קשר, אבטחת מידע ומחשבים חדישות.מחלקת קשר מונת לפחות 10 חיילים וכוללת גם נגד קשר בנוסף לקשר"ג וסגנו,המחלקה מתמחה בהפעלת מערכות דיגיטאליות המאפשרות למפקדים עליונות בשליטה בשדה הקרב כגון מערכות צי"ד אשר באו לידי ביטוי באופן מלא במבצע צוק איתן.

מסלול הקשר"ג[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לקורס החובלים, וקורס הטייס גם לתפקיד הקשר"ג יש מסלול יעודי לקצונה ,אורכו כ-20 חודשים, אחד מן המסלולים הארוכים בצה"ל. לאור כניסתן של מערכות תקשורת מתוחכמות לצה"ל תחום האחריות של הקשר"ג גדל ולכן הוחלט בשנת 2011 על-ידי קצין הקשר הראשי, תא"ל נחום בסלו שבכל גדוד יהיו שני קשר"גים קשר"ג וסגן קשר"ג. ולכן לאחר סיום ההשלמה החילית ישובץ הצוער כסגן קשר"ג (למעט מקרים חריגים). על מנת להתקבל למסלול יש לעבור גיבוש שאורכו בין יומיים לשלושה , חשיבה ומשימות תחת לחץ, ובנוסף גם נמדד הכושר הפיזי המסלול מתחלק למספר שלבים עיקריים:

  • טירונות 03- הטירונות נועדה להכשיר את החייל ברמה הבסיסית של הסתגלות למערכת הצבאית, הטירונות כוללת שבוע שטח, שבוע קליעה, שבוע צמד חולייה, ותכניי חינוך, ומסעות.עקב בעיות תקציב עובר הקשר"ג טירונות 03 ולא 05.
  • סמל מסלול הקשר"גים
    קורס היסוד- קורס היסוד מתרחש בבה"ד 7 ואורכו כ-4 חודשים, במהלך הקורס נדרשת משמעת ברמה גבוהה כדרוש מקצינים לעתיד בין היתר עמידה במצבי לחץ ופיקודיות,קורס קשה ומחשל גם מבחינה פיזית וגם מנטאלית. במהלך הקורס החייל לומד על מכשירי הקשר בצה"ל גם מבחינה תפעולית וגם את המפרט ושימוש שלהם, תחום הצי"ד, מחשוב בין היתר מכשירים מסווגים שבשבילם נדרש לעבור סיווג ביטחוני טרם הקבלה למסלול,זהו השלב היחידי במסלול למעט ההשלמה החילית,והסיפוח שבו עוסקים בקשר ומחשוב ולכן הוא מאוד משמעותי, ובנוסף משלב גם תכני לוחמה כגון: לוחמה בשטח בנוי, לוחמה בשטח פתוח,ניווטים,שבוע כושר במכון ויינגיט,קרב מגע, תכני חינוך לבה"ד 1, ותרגיל סוף המכונה "עידן הכספית" המהווה כנקודת שיא בקורס, ובין היתר הקורס כולל אימונים גופניים הנועדו להכשרה כקצין כגון בוחן ומסלול ובוחן בר-אור, בדומה ליחידות הקרביות ישנו גם מסע פתיחה, ומסע כומתה שבסופו מקבלים כומתה שחורה ואת סיכת המסלול.
  • סיפוחים- לאחר קורס היסוד מסתפחים החיילים למחלקות הקשר בגדודים הלוחמים:שריון,תותחנים,הנדסה,וחי"ר, זמן הסיפוח נע בין 5 שבועות עד 9, במהלך הסיפוח החייל בעצם עוזב את המסלול לתקופה קצרה על מנת לראות איך מתנהלת מחלקת הקשר בגדוד,לראות מה תפקידו של הקשר"ג,להתמקצע מבחינת קשר ומחשוב, ללמוד מה כל תפקיד במחלקת קשר דורש על מנת שבתור קצין יידע הקשר"ג מה לדרוש מחייליו.בזמן השהות בגדוד מבצעים עם הגדוד את סדר היום שלו לדוגמא עם הגדוד בתרג"ד המסופח יהיה שותף לו ולרוב יהיה בחפ"ק המג"ד, כחלק ממסורת המסלול חוזרים מהסיפוח עם סממנים של גדוד בוא הייתה כגון כומתה ונעליים.
  • אימון מתקדם- האימון מתקדם של הקשר"גים,אורכו 5 שבועות, נועד בעיקר להכנה לבה"ד 1, הכולל בתוכו ניווטים, אימונים גופניים, תכני חינוך לקורס הקצינים, ואימוני ירי מוגברים הכוללים גם תרגולי בוחן מסלול ובוחן לורן. האימון המתקדם מתרחש בבה"ד 7 ומועבר בדר"כ ע"י צוערים במסלול,המשמשים כמפקדי צוותים, אשר סיימו את קורס הקצינים וממתינים להשלמה החיילית, ומפקדי האימון עצמו יהיו קציני חי"ר על מנת להכין את הקשר"ג לקורס הקצינים במגמת להב.
  • קורס מ"כים- קורס המ"כים מתרחש בבית הספר להנדסה צבאית ואורכו כחודשיים, בסופו של דבר הקורס עצמו נועד על מנת לתת הכשרת מ"כ שמהווה תנאי הכרחי לכניסה לבה"ד 1(במגמת להב), הקורס מתבצע גם מגוון רחב של אנשים מתפקידים שונים שאינם בהכרך עוברים הכשרת לוחם, הקורס עצמו מכשיר מבחינה רובאית לרובאי 06. לאחר קורס המ"כים מעטים מהמסלול מבצעים "מסלול כוכב" שמשמעותו לבצע את קורס הקצינים עם המסלול הבא ולפקד על צוות בקורס היסוד.
  • תעסוקה מבצעית- מחלקת המסלול מסתפחת לתקופה קצרה(5 שבועות) לגדוד בפעילות במבצעית, לאחת מן המחלקות הלוחמות, לרוב לגדודים שתופסים קו באיו"ש.
  • הכנה לבה"ד 1- ההכנה לקורס הקצינים מתרחשת בבה"ד 7 ואורכה נע בין חמישה לשישה שבועות, הנהלים בהכנה לקצונה דומים לנהלים בקורס הקצינים עצמו, שלב זה מהווה כסינון מקדים לקראת בה"ד 1 כאשר חייל שנופל, יורד מחזור וממשיך במסלול עם המחלקה של המחזור שאחריו, בהכנה מתבצע תרגול מאסיבי של התכנים הנדרשים בבה"ד 1 כגון אימוני כושר, ניווטים, בוחן מסלול, בוחן לורן, מטלות פיקודיות ומטווחים.
    צוערי המסלול הקרבי של החיל בעת תרגיל בהשלמה החילית
  • קורס קצינים במגמת להב- הקורס עורך כשלושה חודשים ומתבצע גם כלל המערך הלוחם בצה"ל: שריון, תותחנים, נ"מ, חי"ר, הנדסה, מודיעין שדה, קשר, אב"כ ומג"ב והיחידות המיוחדות. במהלך הקורס מתבצע יישור קו בין כלל החילות. במהלך הקורס עוברים תכנים פיקודים, ניווטים, אימונים גופניים, לוחמה בשטח בנוי, לוחמה בשטח פתוח, תכני חינוך, ורוכשים כלים על מנת להיות מפקדים טובים יותר, בסיום הקורס הקשר"ג מוכשר רובאי 08, ומקבל סיכת מ"מ.
  • סיפוח סיכה(שלב רשות)- במידה ותאריך ההשלמה החיילית אינו יוצא עם סיום קורס הקצינים, נשלחים מחלקת המסלול לגדודים השונים (חלקם להיות מפקדי צוות באימון מתקדם), ונמצאים בהם על תקן פיקודי, בשונה מהסיפוח הראשון שבוא אתה חייל במחלקת קשר, בסיפוח זה אתה מפקד עליה.
  • ההשלמה החילית תקשוב קרבית- ההשלמה החיילית עורכת כארבעה חודשים, ההשלמה הארוכה ביותר בצה"ל, שבמהלכה לומדים את כל נושאי הקשר והמחשוב מרמת הבסיס, בין היתר מבצעים תרגילים המלמדים את הצוער מבחינה תקשובית וכל הקשור בתכנון הקמה ותפעול של מערכות התקשוב. לאחר סיום ההשלמה מתבצע טקס הענקת דרגות הקצונה(סג"מ)בבה"ד 7 ושיבוץ הקשר"ג באחת מיחידות השדה של צה"ל – גדודי חי"ר, שריון, הנדסה, תותחנים, מודיעין שדה והיחידות מיוחדות.

המסלול מחייב שירות סדיר של שלוש שנים גם לבנות, וחתימה על 16 חודשי קבע נוספים. כחלק מהמסלול, אחר כשנתיים מיום הגיוס מקבלים תעודת לוחם.