לדלג לתוכן

משתמש:Bgabizon/הימורי ספורט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הימורי ספורט ברשת

הימורי ספורט ברשת האינטרנט הוא אחד התחומים הצומחים ביותר בעולם, כאשר הצמיחה של תחום זה הינה לינארית ואיננה מושפעת ממצב כלכלי או פוליטי עולמי. בפרוץ עולם האינטרנט בתחילת המאה ועשרים התחיל למעשה עולם ההימורים ברשת לצבור תאוצה, כאשר מתעשייה של כמה עשרות מיליוני דולרים בתחילת שנות ה-2000 אנו עדים היום לתעשייה שמגלגלת מאות מיליארדי דולרים בעולם כולו

מצב הימורי ספורט בישראל

במדינת ישראל בניגוד גמור להרבה מדינות בעולם הן מדינות שבהגדרתם מפותחות ואף מדינות מתפתחות , ההימורים אינם חוקיים. חוק העונשין קובע, שארגון הימורים והשתתפות בהם כמהמר מהווה עבירה פלילית. המדינה החריגה בחוק את מפעל הפיס (המפעיל את משחקי הלוטו, כרטיסי הגירוד, קינו, 777, צ'אנס ועוד משחקי הימור נוספים) והמועצה להסדר ההימורים (המפעילה את משחקי הווינר16, ווינר מחצית ווינר עולמי ווינר ליין והימורי ספורט נוספים). בפועל אין אפשרות מעשית לאסור השתתפות אנשים פרטיים באתרי ההימורים הרבים הקיימים ברחבי הרשת. אותם אתרי הימורים יושבים במדינות בהן ההימורים חוקיים (כמו אנגליה ואוסטרליה לדוגמה), מגלגלים מאות ואף מיליארדי דולרים ונותנים אחוזים לא קטנים למדינה המארחת. אכיפת ההימורים הבלתי חוקיים קשה וכמעט בלתי אפשרית. קשה להגיע לאנשים שמהמרים בביתם דרך המחשב הפרטי, והדבר לא פרקטי. גם הטלת אחריות על בעלי האתרים נתקלת בקשיים כיוון שהם מפעילים את האתר ממקום חוקי. במידה ונדרש מספקי השירות לחסום גישה לתכני הימורים. מעבר לכל אלו, משטרת ישראל איננה מצליחה למנוע הימורים באולמות משחקים ברחבי הארץ אזי על אחת כמה אין כנראה סיכוי שתצליח למונעם בעולם האינטרנט. נכון, לעתים מתפרסמים כי המשטרה הצליחה בדבר סגירה של אתר לא חוקי כזה או אחר ברחבי הרשת, אך על כל אתר אחד שנסגר קמים מיד 10 אתרים חדשים אחרים. תעשיה שמגלגלת מיליארדי דולרים בשנה וצומחת בכל שנה, חזקה יותר מכל רשות אכיפה גדולה ככל שתהיה.

מצב הימורי ספורט בארה"ב

הכישלון של ארה"ב במאבקה נגד ההימורים באינטרנט מוכח. ארה"ב נמצאת במאבק ארוך כנגד הלגיטימציה להימורים באינטרנט וחוקקה באוקטובר 2006 את חוק "Unlawful Internet Gambling Enforcement Act". החוק מצווה על חברות כרטיסי האשראי לזהות ולחסום העברות כספים שהם מזהים שמועברים לחברות אתרי הימורים באינטרנט. ההצלחה כמעט לא קיימת. מומחים כלכלנים ומשפטנים חוזים שהחוק יכנס לדפי ההיסטוריה כניסיון עקר להשתלט על היקף הכספים שמתגלגל בתעשיית ההימורים המקוונים. החוק דומה לחוקים נגד אלכוהול ב"תקופת היובש" שלא הצליחו למנוע את תעשיית האלכוהול. אנליסטים כלכלנים טוענים, שכיוון שהתעשייה מגלגלת עשרות ואף מאות מיליארדי דולר בשנה, ורק ממשיכה במגמת העלייה כמו שאחוז המשתתפים האמריקאים גדל בהתמדה, ברור מאליו שלחברות ההימורים יש מוטיבציה עצומה לעקוף כל חקיקה שכזו. היסטוריה של כל מודל כלכלי מוכיחה, שהרצון לעשות כסף, תמיד גובר על הרצון למנוע כסף. אם יש ביקוש, יש גם היצע. המודל הבריטי הוכיח את עצמו כמודל הנכון והראוי ביותר ללכת בו. בריטניה היא המדינה היחידה שבה גם הממשלה מתערבת בהסדרת תעשיית ההימורים הווירטואליים ממשלת בריטניה החליטה להטיל את האחריות למניעת הסכנות על הגוף המפעיל – אתרי ההימורים עצמם, בעלי האמצעים הכלכליים , שיעשו הכול כדי שיתנו להם להמשיך לפעול – גם אם זה להקשות על משתמשים בכניסה לאתר על ידי דרישת מסמכים מזהים, טכנולוגיה מתקדמת שתוכל לזהות מהמרים כפייתיים, הגבלת סכומי ההימור , גישה להימורי קטינים, וסכנת המהמרים הכפייתיים. החברה הליברלית שאנו חיים בה כיום מתאפיינת בכך שאין אנו מכתיבים לפרט כיצד ואיך ראוי לו לנצל את זמנו וממונו. על פי האידיאל הליברלי בניגוד לאידאל הקומוניסטי, ספק אם לפי טיעון זה ראוי שהחברה תאסור על עיסוק בהימורים על מנת לחייב את הפרט להשקיע משאביו בעיסוקים מועילים יותר. באילו נסיבות ניתן וראוי לחברה להגביל עיסוק הפוגע בתפיסות מוסריות וראויות. בימינו, השאיפה להתעשרות מהירה, לא רק שאיננה מילת גנאי, אלא שהינה אף תמצית התקוות והשאיפות של מיטב הנוער. לטוב ולרע, הטיעון כי דווקא האיסור על הימורים בחוק מיועד לחזק את עקרונות המוסר הללו, תלוש מהמציאות. בנוסף, קשה לקבל ברצינות את הטענה שהגנת מוסר העבודה עומדת לנגד עיני המדינה בהטלת איסור על הימורים שעה שהיא עצמה פוגעת בעקרונות אלה על ידי מפעלי ההימורים החוקיים.

קישורים חיצוניים

מפעל הפיס

מועצת ההימורים