לדלג לתוכן

משתמש:CapaxDei/קתדרלת רגנסבורג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קתדרלת רגנסבורג (בגרמנית: Regensburger Dom) המוקדשת לפטרוס הקדוש, היא קתדרלה הבנויה בסגנון גותי בשל וסגנון גותי מאוחר בעיר רגנסבורג, גרמניה. כנסייה זו, מושבה הראשי של דיוקסת רגנסבורג היא מהכנסיות הידועות ביותר בכל הרפבוליקה הפדרלית של גרמניה, אשר ירשה אותה לאחר מאות שנות בנייה תחת האימפריה הרומית הקדושה ברובה המכריעה, אך עם תוספת הצירחים העליונים בשנת 1869 כרבות מהכנסיות המונומנטליות בגרמניה.

ייחודה של הקתדרלה

על נוכחותה הגותית בעיר רומאנסקית מובהקת

קתדרלת רגנסבורג, בתור משכן האל, הינה לא רק הישג עבור העיר החופשית של רגנסבורג עצמה, אך לאימפריה הרומית הקדושה כולה ומאידך לכל התרבות המערבית אותה התקופה, כדוגמת מופת לאדריכלות הגותית בימי הביניים. הייחוד שלה מתחיל כבר בהיותה בנויה בסגנון הגותי, בתוך עיר אדוקה מאוד בסגנון הרומאנסקי והיא רגסנבורג, אשר הייתה למטרפולין עצום בגודלו כבר בשנת 900 לספירה (הזמן בו מתוערכת השלמת המרכז של העיר לפני תחילת הרחבתה ברובע המזרחי והמערבי). ככלל, רוב הכנסיות, המנזרים והמונומנטים הגדולים ביותר של העיר אותה התקופה היו כבר קיימים, לעיתים מאות שנים לפני כן - אם מבזליקת אמראם הקדוש וכן למנזר הנידרמונסטר, ועל כן הופעתם של מונומנטים בסדר גודל שכזה בעיר כל כך מבוססת וארוכת שנים היא לא מחזה מובן מאליו. הבנייה של הקתדרלה הנוכחית החלה להתבצע רק אחרי שריפה אשר התחוללה בכנסייה הקודמת לה, אשר נבנתה בסגנון הרומאנסק ואשר כבר אז הייתה עוצמת מימדים בגודלה.

על מימדיה בהתחשב ביוצרייה

על כל זאת, המבנה עצמו גם כן יוצא דופן איכותו ובעושרו - היותה של רגנסבורג עיר אימפריאלית חופשית כה עשירה אפשרה כבר לאזרחיה בהובלתם של הפטריציאנים (אשר היו הסוחרים המכובדים) בה לבנייה של כנסייה במימדים אלו בשנת 1273, אשר משתווה לקתדרלות אחרות באימפריה, ובייחוד לזו של אולם, אשר גם נבנתה רבות מעושר אזרחיה העצום. עם זאת, אל לשכוח כי קתדרלות נוספות, אם כי בוינה וזוהי קתדרלת סטפנוס הקדוש, ואם בקלן כדוגמת המופת של העיר, נבנו על ידי דוכסים (במקרה של סטפנוס באוסטריה) או במקרה של ארכיבישופים (בזו של קלן) ולא דווקא על ידי ערים.יש לזכור אף כן, כי רגנסבורג הייתה מצומצמת בגודלה הפיזי על כן, ולא הכילה כפרים נוספים באזור כמו רוטנבורג שעל הטאובר למשל שגם הייתה לעיר אימפריאלית חופשית - במקרה של רגנסבורג אף הפרברים של העיר כמו שטייווג ושטאדטאמהוף גם לא היו בשליטת העיר אלא דווקא בידי הבווארים שהקיפו את העיר מכל עבר.