משתמש:Chiron1996/מסחר באובסידאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מסחר באובסידאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובסידיאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אובסידאן הוא השם שניתן לזכוכית געשית אשר נוצרת תוך כדי פעילות וולקנית של הרי געש.

ישנה חשיבות רבה לזיהוי מקורות האובסידיאן כדי להתחקות אחר קשרים בין אנשים בעולם העתיק, בו אין לנו עדויות כתובות למסחר.

לפי דעת החוקרים האובסידיאן הוחלף בתהליך של סחר חליפין מאחר ובתקופות קדומות של הניאולית והכלכולית אין עדויות למטבע

את הטענות הללו ניתן לגבות ע"י עדויות שניתן למצוא בפריטים ונתזים מהאובסידיאן באתרים מרוחקים, עשרות ואף מאות ק"מ ממקורותיו.

אתרים לדוגמא כמו שער הגולן אשר נמצא במרכז בקעת הירדן שבו נמצאו 38 פריטי אובסידיאן[1] או גילת שבנגב[2]

המסחר באוביסדאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור האובסדיאן הקרוב ביותר שנמצא הוא באנטוליה, שם יש מרבצי אובסדיאן ענפים עקב פעילות וולקנית ארוכת שנים. בזכות צורת ההיווצרות הספציפית של אובסדיאן, אשר נובעת מהתפרצות וולקנית והתקררות מהירה של החומר, בכל התפרצות נלכדים חומרים נוספים בתוך המגמה וכך כאשר היא מתקררת נוצרת זכוכית ולקנית בעלת הרכב חומרים יחודי, הרכב חומרים יחודי זה תורו יכול לשמש דרך אנליזות כימיות שונות לזיהוי מקור האובסידיאן, כך ניתן לזהות מקורות שונים של אובסידיאן שכן כל התפרצות הכילה חומרים שונים ויצרה חתימה מאד ספציפית לכל מרבץ אובסדיאן קיים.

באנטוליה, בה האובסדיאן נפוץ, הוא שימש כחומר גלם לכלים טיפוסיים יום יומיים[3], אך ככל שמתרחקים מהמקורות, כמות האובסדיאן קטנה משמעותית והדברים הנעשים ממנו נהפכו יוקרתיים.

לדעת חלק מהחוקרים הסוחרים היו יוצאים מאנטוליה ומתפזרים לכל הסביבה במטרה להחליף את פריטי האובסדיאן הגולמי, או הפריטים המוכנים במוצרים אחרים ולהחזירם לאנטוליה. אחד הפריטים שהוחלף האובסדיאן זה בצור. מאחר ובאנטוליה אין מרבצי צור טבעי זוהי הדרך היחידה בה צור הגיע לשם.

שיטות המחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

XRF[עריכת קוד מקור | עריכה]

X-ray fluorescence היא שיטה לא הרסנית לניתוח ההרכב הכימי של חומרים ע"י שימוש בקרינה, באמצעות הקרנת ניוטרונים לתוך החומר ומדידת הקרינה היוצאת ממנו ניתן לזהות את הרכב החומרים הכימיים שמגיבים. מאחר ובכל מרבץ אובסדיאן יש הרכב שונה ניתן לשייך כל דגימה במרבץ אחר בתנאי שיש מדידות מתאימות מהמרבצים[4].

INAA[עריכת קוד מקור | עריכה]

INNA הינה שיטה הרסנית למדידת הרכבים כימיים רדיואקטיביים של חומרים בתוך האובסדיאן[4].

כדי לבצע את המדידה נלקחים 100MG ברמת דיוק של 0.1MG ומוכנסים בזוגות למתקן שמכניס להם קרינה רדיואקטיבית למשך חמש דקות. לאחר מכן, הדגימות שוכבות 25 דקות במנוחה, כדי שהחומרים בעלי טווח החיים הקצר יספיקו להיעלם וניתן יהיה לקחת מדידות תקינות של החומר. לאחר מכן, מקבלים את הקריאה וניתן להשוות אותה לקריאות אחרות של מרבצים ידועים. באופן תיאורטי, הדגימה אמורה להיות מדויקת יותר, אך חסרונה הוא שהיא הרסנית.

  1. ^ TristanCarter at al, Investigating Pottery Neolithic socio-economic “regression” in the Southern Levant: Characterising obsidian consumption at Sha'ar Hagolan (N. Israel), Journal of Archaeological Science: Reports
  2. ^ Joseph Yellin,Thomas E. Levy &Yorke M. Rowan, New Evidence on Prehistoric Trade Routes: The Obsidian Evidence from Gilat, Israel, Field Reports: Excavation and Survey
  3. ^ CChataigneraJ.LPoidevinbN.OArnaudc, Turkish occurrences of obsidian and use by prehistoric peoples in the Near East from 14,000 to 6000 BP, Journal of Volcanology and Geothermal Research
  4. ^ 1 2 Michael D. Glascock, X-Ray Fluorescence Spectrometry (XRF) in Geoarchaeology, Springer, New York, NY, 2010