משתמש:Dana22/הבתולה מגואדלופה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

*הבתולה מגואדלופה* - *שם המגדיר במה עוסק הערך, ומכאן מה חשיבותו של נושא הערך הבתולה מגואדלופה (בספרדית Nuestra Señora de Guadalupe) היא הקדושה החשובה והמוכרת ביותר בעולם הלטיני. על פי התיאור הנוצרי, הבתולה התגלתה לחואן דיגו ב-9 לדצבמר בשנת 1531 בראש גבעת טפיאק המצויה בתחומי העיר מקסיקו סיטי של ימינו.


התגלותה של הבתולה דווקא לאיכר פשוט ממוצא ילידי-אינדיאני סימנה את תחילתו של שלב חדש בקשר שבין הנצרות לבין האוכלוסיה הילידית המדוכאת באמריקה הספרדית. למרות שניציגי הכמורה התקשו להאמין שהבתולה התגלתה דווקא לאיכר אינדיאני, לאחר שעלה בידיו (בזכות עזרתה של הבתולה) להוכיך את דבר ההתגלות, היא זכתה להכרה רבתי. עד מהרה נבנה מקדש עבורה בראשה של אותה גבעה; ועד היום הכנסייה החשובה ביותר באמריקה הלטינית היא כנסייתה של גואדלופה השוכנת למרגלות הגבעה.

ניתן לחלק זאת באמצעות כותרות כדלהלן.

גואדלופה והדת האצטקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעניין לציין שגבעה ו היתה מקודשת עוד קודם לכן על פי המונה האצטקית. במקום עמד מקדש לכבוד אלת האדמה טוננטזין ומבחינות רבות בניית מקדשה של גואדלופה באותו המקום תואם כליי יסוד במדעי הדתות על פיו מקום קדוש תמיד נותר קדוש, למרותשהדת יכולה להשתנות. דוגמאות לכך ניתן להביא מרחבי העולם כולו, דרך הותיקן ברומא שיושב על חורבות מקדש פגאני-רומי ועד הר הבית בו מבנה מוסלמי נבנה בכוונת תחילה מעל לשרידי בית המקדש היהודי. במקרה זה הכוונה הברורה של בוני הכנסיה, הספרדים, היתה להעלים את זכר דת העבר ולהותיר רק את הדת הנוצרית, הלא היא דת האמת. מיותר לציין שניסיון זה כשל לחלוטיןף במקום החלפה של דת אחת בחברתה, התפתח סינקרטיזם - עירוב של דתות ותרבויות, בו מילאה גואדלופה תפקיש מכריע

גואדלופה והלאומיות המקסיקנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבתולה גואדלופה מילאה תפקיד מכריע גם בהתהות הלאומיות המקסיקנית, כשדגליה צעדו לפני הלגיונות המקסיקניים בקרבות שונים, ותרמו ליצירת ליכוד פנימי וזהות מקסיקנית נבדלת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]