משתמש:Danaamad/גלנמורג'י (1)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גלנמורנג'י
סוג וויסקי
אחוז אלכוהול 40-46
מוצא סקוטלנד
מועד הכנה ראשוני 1843

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגדה מספרת כי משקאות אלכוהוליים מסוג זה או אחר יוצרו באזור המזקקה מאז ימי הביניים.[1]

על פי חברת גלנמורנג'י , הזמן המוקדם ביותר של ייצור אלכוהול בחוות מורנג'י  הוא בשנת 1703.

בשנות  השלושים של המאה ה18  נבנתה מבשלת שיכר בחווה שהשתמשה במעיין של החווה . ויליאם מת 'יסון  מנהל מזקקה לשעבר, , רכש את החווה בשנת 1843,כדי להמיר את  מבשלת מורנג'י למזקקה. לשם כך הוא קנה שני דודי זיקוק ג'ין מיד שניה. מאוחר יותר הוא שינה את השם למזקקת גלנמורנג'י.

המזקקה נרכשה על ידי הלקוח העיקרי שלה, חברת מקדונלד ומויר, ב-1918.[2]  משפחת מקדונלד שומרת על השליטה בחברה כבר כמעט 90 שנים.

גלנמורנג'י, כמו כל המזקקות והמבשלות בבריטניה, סבלה קשות בין השנים 1920 ל-1950, עם האיסור על שתיית אלכוהול, כמו גם בשנות השפל הגדול , בארצות הברית ,בזמן זה היה פיחות משמעותי במכירות הוויסקי .אם כי המזקקה הייתה ביעילות מכירות בין השנים 1931 ו-1936.

השפל הגדול הסתיים עם מלחמת העולם השנייה, אבל המאמץ המלחמתי השתמש בהרבה דלק, ושעורה , ופגע  בהיצע של השניים. המזקקה היה שוב בפעילות נמוכה בין השנים 1941-1944. יצוא הוויסקי היה מוצלח בזמן המלחמה, אך פעולת האויב שיבשה והשביתה משלוחים לארצות הברית ולקנדה.


לקראת סוף המלחמה ובתקופה המיידית שלאחר המלחמה, המזקקה הגדילה את הייצור ופעלה במלוא תפוקה עד 1948. מספר דודי הזיקוק גדל מ -2 ל -4 ב -1977. אספקת המים הייתה מוטלת בספק בשנות השמונים, כאשר פיתוח הקרקע סביב האיזור של המעיין המרכזי נראה סביר. פיתוח האיזור היה יכול  לצמצם את איכות וכמות המים הזמינים המזקקה, ולכן התקבלה ההחלטה  לרכוש  600 דונם (2.4 קמ"ר) מסביב. המזקקה שוב גדלה בשנת 1990, כאשר הוסיפה עוד 4 דודי זיקוק, ושני מיכלי תסיסה נוספים נוספו במהלך שנת 2002. ב -2009 נוספו עוד 4 סטילס והוסיפו את סך כל הדודים ל -12..

גלנמורנג'י  הוא הסינגל מאלט הנמכר ביותר בסקוטלנד כמעט ברציפות מאז 1983,המותג מייצר כ-10 מיליון בקבוקים בשנה, מתוכם 6 עד - 6.5 מיליון נמכרים בבריטניה.[3] באופן כללי, לגלנמורנג'י יש 6% מהחלק של הסינגל מאלט בשוק הוויסקי.[4]

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

דודי הזיקוק - בגובה של 7.9 מטר

מקור המים של גלנמורנג'י הוא טרלוגי ספרינגס, הממוקם בגבעות טרלוגי מעל המזקקה. גרגרי שעורה מסופקים על ידי  חקלאים סקוטים בלבד,  דודי הזיקוק אשר בשימוש, הם הגבוהים ביותר בסקוטלנד והם בגובה של כמעט 8 מטר , לטענת החברה הגובה גורם לטעם קל מאוד. תהליך הזיקוק נעשה במשך עשרות שנים על ידי צוות של 16 פועלים, המכונה 16 הגברים של טיין, שעובד כל השנה, למעט החגים ותקופות התחזוקה. הרחבת הייצור מאז 2008 הגדיל את הצוות ל 24 אנשים.

גלנמורנג'י משתמשת במספר סוגים שונים של חביות,  כל המוצרים מתבגרים בחביות עץ אלון לבן אשר מיוצרים מעצים הגדלים ביער של גלנמורנג'י עצמה בהרי אוזרק של מיזורי בארצות הברית.

אלה חביות חדשות נשארים באוויר במשך שנתיים לפני שהוא מושכר למזקקים ג 'ק דניאלס ואת גן עדן היל להם לבשל ויסקי במשך ארבע שנים. Glenmorangie מכן משתמש החביות כדי לבשל את רוחם. הטווח המקורי יתבגר כולו בחביות של בורבון לשעבר, ואילו טווח הבקבוקים הנוספים מועבר לחביות ששימשו בעבר לבשלת מוצרים אחרים כגון יין, נמל או שרי בתהליך הנקרא גימור. אלה מהווים חלק בטווח הרגיל של מוצרים Glenmorangie מייצרת. Glenmorangie גם מקבל קבוצות קטנות של חביות אחרות לסיום ולשחרר bottlings מהדורה מוגבלת אלה. בעקבות הרכישה של LVMH, גלנמוראנגי הוציא מהדורה מוגבלת נדירה בגילאים בחביות ששימשו בעבר לבגרות שאטו מרגו; אלה bottlings כעת (2011) קשה מאוד למצוא מתומחרות בהתאם.

המחסנים בהם מאוחסנות חביות גם האמין כדי להשפיע על טעמו של הוויסקי. Glenmorangie פרסמה מהדורה מיוחדת הביקבוק, שכותרתו מרתף 13 אשר מהמחסן הקרוב ביותר לים, כמו וויסקי הוא האמין שיש לו טעם ייחודי.[5]

הביקבוק של Glenmorangie ו - Ardbeg המותגים מתבצעת על Glenmorangie של החברה מטרה בנוי מפעל לייצור משקאות קלים את אלבה בקמפוס ליווינגסטון, מערב לות ' יאן, רק בחוץ אדינבורו, סקוטלנד.[6] Glenmorangie בעבר בקבוק דרמבוי מיזם משותף עם חברת דרמבוי; הסדר זה הסתיים ב-2010.[7]

הגייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Bottlings[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראה גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Daniel Lerner, Single Malt and Scotch Whisky: Select and Savor over 200 Brands and Varieties, Black Dog and Leventhal Publishers, Inc., 1997.
  2. ^ "Glenmorange Distillery". The Distilleries of Scotland. נבדק ב-29 בספטמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Crawford, Alan (29 באוגוסט 2004). "The Great Whisky Myth". Sunday Herald. נבדק ב-29 בספטמבר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Darroch, Valerie (24 באוקטובר 2004). "Glenmorangie sale buys new owners a footing in the global whisky". The Sunday Herald. נבדק ב-29 בספטמבר 2007. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "Glenmorangie: Northern Highlands distillery". Scotland: Whisky and Distilleries. נבדק ב-29 בספטמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "Glen Moray". The Whisky Guide. אורכב מ-המקור ב-14 באוגוסט 2007. נבדק ב-29 בספטמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |deadurl= (הצעה: |url-status=) (עזרה)
  7. ^ Bradley, Jane (28 במרץ 2009). "Morrison Bowmore seals Deal". The Scotsman. UK. נבדק ב-8 באפריל 2009. {{cite news}}: (עזרה)