לדלג לתוכן

משתמש:Daniel 95/אפקט תרמואלקטרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אפקט תרמו-אלקטרי (תרמו-חשמלי או תרמואלקטרי) הוא המרה ישירה של הבדלי טמפרטורה למתח חשמלי ולהיפך. התקן תרמואלקטרי יוצר מתח חשמלי כשיש פערי טמפרטורה בין צידי ההתקן וכאשר מספקים מתח חשמלי להתקן נוצרים פערי טמפרטורה וצד אחד מתחמם לעומת הצד השני שמתקרר.

ניתן להשתמש באפקט כדי לייצר חשמל, למדוד טמפרטורה או לשנות את הטמפרטורה של חפצים. מכיוון שהחימום והקירור נקבעים על ידי הקוטביות של המתח, התקנים תרמואלקטרים יכולים לשמש בקרי טמפרטורה.

המונח "אפקט תרמו-אלקטרי" כולל שלושה אפקטים נפרדים: אפקט סיבק, אפקט פלטייה, ואפקט תומסון. אפקט פלטייה ואפקט סיבק הם ביטויים שונים לתהליך פיזיקלי יחיד; לעתים מתייחסים לשני האפקטים כאל אפקט יחיד בשם אפקט פלטייה-סיבק (האפקט התגלה בנפרד על ידי הפיזיקאי הצרפתי ז'אן שארל פלטייה והפיזיקאי הגרמני בלטי תומס סיבק ונקרא על שמם). אפקט תומסון הוא הרחבה לאפקט פלטייה-סיבק והוא פותח על ידי ויליאם תומסון שגם נקרא על שמו.

בגוף חימום אוהמי (חימום ג'אול) נוצר חום כשמעבירים זרם חשמלי בחומר בעל התנגדות חשמלית אך עדיין לא מדובר באפקט-תרמואלקטרי. אפקט פלטייה-סיבק ואפקט תומסון הם תהליכים הפיכים לעומת חימום ג'אול שאינו הפיך.

אפקט סיבק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעגל תרמו-אלקטרי מורכב ממוליכים למחצה שונים (n ו-p שונים)

המלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]