לדלג לתוכן

משתמש:Danielist054/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם לבזובסקי נולד בקוסובה, רוסיה-פולין, בשנת תרנ"ז (16.12.1896) לאביו חיים (סוחר יערות) ולאמו אהובה בת אליעזר ליפניק . אביו נפטר בילדותו ולכן אמו המשיכה לנהל את העסקים בעזרת קרובי בעלה. אברהם למד ב"חדר", ובתלמוד תורה. כאשר הוא היה בן 13 נמסר ללמוד סנדלרות. אח"כ למד חקלאות בחוה של חברת יק"א ליד מינסק, וכאשר גמר את לימודיו נשאר זמן-מה מדריך בחוה זו ועבר לנהל משק חקלאי ליד סמילנסק, והיו לו סיכויים להתקבל למורה בבית-הספר החקלאי שלמד בו, אך רצנו ואהבתו לציון נתנה כוון אחר לחייו.

עליתו ארצה ושנותיו הראשונות בארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב- 1913 עלה ארצה עם אמו ושתי אחיותיו. בארץ הוא נשא לאשה את שטרנה בת משה וייסבלך. הוא היה חבר בקיבוץ הראשון שהיה בכרכור והיה פועל בחדרה. הוא גם פיתח דברים חדשניים בחקלאות באותה תקופה לדוגמא שתילים ללא עציצים

עיקר עבודתו בארץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי מלחמת-העולם הראשונה החל לעסוק בניהול הנטיעה והעיבוד הפרדסים של האנשים העשירים בחדרה וסביבתה. העסיק רק פועלים עבריים בתנאים טובים, דאג לצורכיהם ושמש להם כדובר ומפרנס . אברהם העניק להם הרבה מידיעותיו בחקלאות ובנטיעה . בסופו של דבר ב-1930 רכש לו קרקע ליד כרכור, ממזרח לחדרה, נטע וניהל פרדסים לאנשים שרכשו קרקע בשכנות לאדמתו. האדמה היתה יבשה וחסרת מים ולכן נטל על עצמו לקדוח באר ולמצוא מים בשפע. ב-15 קידוחים הראשונים, הניסיוניים השקיע הרבה כסף ועמל ולא הצליח. בקידוח ה-16 הגיע עד לעומק 70 מטרים ולא מצא מים, הקבלן, הפועלים וסתם מכירים ונבונים יעצוהו לרדת מהרעיון , אך הוא המשיך בעקשנות כי החליט: למצוא מים במקום הזה. כשהגיע לעומק של 100 מטר שוב הציעו לו אנשים רבים להפסיק, אך הוא המשיך לקדוח בשכבת הסלע ובעומק 140 מטר מצא מים בשפע עצום, שהספיקו להשקעה בכרכור ובפרדס חנה, ובאדמתו הניח רשת צינורות.

פטירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם לובזובסקי נפטר בחדרה ט"ו אייר תשג בשנת 1943 והוא רק בן 48