משתמש:Didelphys/זמיגרוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

http://en.wikipedia.org/wiki/Nowy_Zmigrod

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמיגרד קיבלה מעמד של עיר במהלך המאה ה -14. ממוקם על הכבישים המסחרי המוביל באוקראינה במזרח להונגריה בדרום, זמיגרד חב הצמיחה המהירה שלה בשל סחר היין, שהביאה יינות לפולין מכרמי הונגרית. בשנת 1474 זמיגרד נהרס על ידי ההונגרים הפולשים. העיר שרדה שתי שריפות במהלך המאה ה -16 (1522 ו - 1577). מהמאה ה -18 ועד סוף המאה ה -19 החלה ירידה בחשיבות זמיגרד. העיר איבדה את מעמדה כעיר בשנת 1919 בעקבות מלחמת העולם הראשונה והשם Nowy (חדש) נוסף לאחר מלחמת העולם השנייה. העיסוקים העיקריים של האוכלוסייה הנוצרית היו חקלאות, מסחר ידני ואריגה.

אוכלוסיית זמיגרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

 נפש 2,508 בשנת 1880, 2,289 בשנת 1900 ו - 1959 בשנת 1921.

מאמר ראשי: Lendians מאמר ראשי: מורביה הגדולה מאמר ראשי: Ostsiedlung מאמר ראשי: גליציה (מרכז אירופה) מאמר ראשי: Pogórzanie

הקהילה היהודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המידע הראשון על היהודים מתוארך ל 1410. יהודים הורשו להתיישב בכל רחבי העיר. מאה שנים לאחר מכן, כבר הייתה קהילה יהודית משגשגת לעומת קהילות אחרות באזור. עובדה זו נתמכת על ידי בית הכנסת בעל שתי קומות שנבנה במאה ה -16. הקהילה היהודית בזמיגרד היותה גג לקהילות יהודיות רבות כולל Jaslo ו גורליצה . הקהילות האחרונות היו צריכות להביא את מתיהם לקבורה בבית הקברות זמיגרד. בסופו של דבר Gorlice ו Jaslo גדלו וזכו בעצמאות שלהם מזמיגרד. קהילת זמיגרד סבלה מאוד כתוצאה מפלישות קוזאקים ושוודים. הקהילה נאלצה ללוות כסף במהלך המחצית השנייה של המאה ה -17 על מנת לשרוד. בשנת 1694, הקהילה היהודית לוותה 125 טלר מן הבישוף של Krosno אך לא הצליחה להחזיר אותה עד 1785. בשנת 1765, 1,243 יהודים חיו בכפרים הסמוכים לזמיגרד. האוכלוסייה היהודית הכוללת של העיר זמיגרד והאזורים הסמוכים כללה 1,926 אנשים מעל גיל שנה. מסטטיסטיקה עולה כי היו 159 מפרנסים יהודים. היהודים היו בעלי 67 בתים שהיו מאוד צפופים, כולל בתים שאוכלסו על ידי משהו כמו שש משפחות. לאחר החלוקת פולין- ליטא בשנת 1772, הפכה זמיגרד חלק מן הטריטוריה הגליציאנית של האימפריה האוסטרו הונגרית . על פי הדו"ח הכספי של הרשויות באוסטריה ב 1781, רוב היהודים של זמיגרד היו במדרגת המס הנמוכה ביותר. בתקופה שקראו ליישובם מחדש של היהודים, בשנת 1791, הקהילה של זמיגרד התחייבה ליישב על הקרקע 17 משפחות. לכל משפחה ניתנו 250 פלורינים. התוכנית לא היה מוצלחת, ורק ארבע משפחות התיישבו על הקרקע עד 1805. הקהילה היהודית שגשגה מסוף המאה ה -16 עד אמצע המאה ה -18. משרתו של הרב בזמיגרד היתה בעלת ערך ומשקל רבים באזור. הקהילה שמרה על הישיבה בראשות הרב. בשנת 1680, הרב אברהםעמד בראש הישיבה. בין השנים 1692 ו - 1695 רבי מנחם מנדל עמד בראש הישיבה. אחריו הרב בנימין זאב וולף רימנר בשנת 1698. ביום פטירתו בשנת 1721, ניתנה משרת הרב לאברהם שור, ואחריו הרב יהושע השל בלומנפלד בשנת 1770. הקהילה היהודית החלה לרדת כלכלית במאה ה -19. רבים מן התושבים היהודים החלו לעזוב את העיר וחלק עברו אפילו Gorlice ו Jaslo. במהלך שנות השמונים ירידתה של האוכלוסייה היהודית ממשיכה לתוך המאה ה -20. היציאה הגדולה התרחשה בזמן מלחמת העולם הראשונה, כאשר רבים מיהודי זמיגרד עזבו ונותרו בחו"ל. עד המאה ה -19, רוב היהודים בזמיגרד היו חלק מהקהילה החסידית , בעיקר חסידיו האדמו"ר רבי חיים הלברשטאם מצאנז,. הם היו בעלי השפעה להבטיח כי הבא לכהן בתור הרב של זמיגרד היה בנימין זאב, חסיד צאנז. הוא נפטר בשנת 1902 והוחלף על ידי הרב מרדכי דוד אונגר, גיסו של צאנז רוב. יורשו היה גיסו אושר הרב ישעיהו רובין, נכדו צאנז, ולימים האדמו"ר מצאנז. ב. בשנת 1907, נכד אחר של צאנז, הרב סיני הלברשטאם, מונה הרב של זמיגרד ושימש את הקהילה עד 1939 (הוא נפטר בסיביר, רוסיה). לאחרש זמיגרד איבדה את מעמדהעיר שלה בשנת 1919, האוכלוסייה היהודית ירד בהתמדה והגיע בשנת 1939 לכ800 בני אדם. הקהילה הקרינה מראה של מקום עני ונטוש. קרן "גמילת חסד" שהוקמה בעזרתו של הג'וינט האמריקאי ב – 1927 נתנה 30 הלוואות של 3000 זלוטיג כ"א בשנת 1929. הקרן עמדה בפני סגירה בשנת 1938 בשל חוסר כסף. תושבים לשעבר של זמיגרד בארה"ב המשיכו להחיות את הקרן.

אנטישמיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמיגרד עמדה מול עלילת הדם הראשונה שלה בשנת 1905. גוי האשים משפחה יהודית בחטיפת בתו בת ה14 כדי להרוג אותה ושימוש בדמה לצורכי פולחן. חמישה יהודים נעצרו ונכלאו. חפותם הוכחה לאחר חקירה ארוכה, והמשרתת הורשעה בעבירה של שבועת שקר ונידונה לשלושה חודשי מאסר. לקח זמן רב עד שהרוחות רגעו בזמיגרד. החקלאים באזור הקפידו כל הזמן לבקר את "הקדוש המעונה"בכלא. שמועות אנטי יהודית נפוצו בעיר שוב ושוב. התקופה שבין שתי מלחמות העולם התחילה עם פוגרום ביהודי זמיגרד בנובמבר 1918. כמה חקלאים מהאזור הגיעו עם העגלות שלהם אל העיר כדי לקנות בזול בשוק - כלומר לגנוב את הסחורה בבעלות יהודית. ואכן, עד מהרה הם החלו לשדוד בתים יהודיים וחנויות. פריטים ניידים נעלמו במהירות, השאר נרמס או נהרס. יהודים הוכו, ונפגעו, וכמה פצועים היו במצב קשה. אוכלוסיית גויי מקומי כולל משכילי המקום התעלמו מהאירוע כולו. ברם, חלק מן האחרונים אפילו הוביל את ההמון אל בתי היהודים. האיסור על שחיטה כשרה של בשר ב1937 הגיע לנקודה הנמוכה ביותר כלכלית בחיים היהודיים בקהילה בין שתי המלחמות. בשר כשר חייב להיות מיובא מ Jaslo ע"י הקצב היחיד לו ניתן היתר. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, יהודים רבים ברחו מזרחה לעברו השני של נהר הסן אבל רובם חזרו הביתה מיד אחר כך. חלק מהיהודים שנשארו שם נאספו מיד על ידי השלטונות הסובייטיים והועברו ללב המדינה בשנת 1940. מיד ברגע שכבשו הגרמנים את זמיגרד , הוראות שמטרתם היהודים החלו להופיע. יהודים לא הורשו לנסוע, נאלצו לענוד על זרועם סרט ונאלצו לתרום כסף ועבודה בכפייה. בשנת 1940, יהודים רבים מהאזור גורשו לזמיגרד ממקומות רחוקים ואפילו מלודז' . היודנראט וועדת JSS המקומית (עזרה עצמית יהודית) סיפקו מגורים, ביגוד וסיוע רפואי לנזקקים. יהודים מקומיים רבים, כמו גם פליטים יהודים עניים קיבלו ארוחות חמות מהמטבח הציבורי. בתחילת 1942, הוקם גטו זמיגרד ויותר יהודים נאלצו לעבור אל הקהילה מהכפרים הסמוכים. האוכלוסייה היהודית הגיעו ל 2,000 אנשים עם רמת הצפיפות איומה. ב -7 ביולי 1942, כל היהודים הצטוו להתאסף בכיכר בה כותרו ע"י יחידות משטרה גרמנים פולנים ואוקראינים. נשים, ילדים, חולים וקשישים הופרדו מהכשירים המעטים. האחרונים הופנו אל שולחן שבו נציגים של חברות גרמניות שונות –שם הונפקו להם היתרי עבודה. אלה הופנו אז לפינה נפרדת של הכיכר. שמיכה הוצבה בכיכר והיהודים נאלצו להפקיד את כל חפצי הערך שלהם. ביום האיסוף,לעיני כל הוכו מנהיגי הקהילה במשך שעות על ידי שוטרים. ראש היודנראט הרש אייזנברג, נרצח כך על ידי הגרמנים בתואנה שהוא לא שילם את המיכסה המבוקשת. שלושה אנשים נוספים נהרגו איתו כולל שני ילדיו. לאחר שעות של המתנה והתעללות, בזמנה קיימו השוטרים גם מסיבת שיכר, כל 1250 היהודים הממתינים הובלו אל היער של Halbow שם הם נהרגו ונפלו לבורות שהוכנו בקפידה ע"י כלי חםירה ממונעים מבעוד מועד. מאחר והיה שימוש במספר מצומצם של משאיות, נאלצו ההיהודים להמתין עד שתחזור המשאית ריקה מאחיהם ואז עלו אל המשאית. לכוחות היורים נתנה הוראה להשתמש במכונות ירייה שכן יהודי אינו שווה יותר מכדור אחד. רבים נקברו חיים ועוברי אורח פולנים ואילו שהגיעו לנקות את המקום סיפרו כי הקרקע המשיכה לנוע זמן רב לאחר הטבח. שארית בודדי ניצולי נשארו לבדם תחת שמירה בעיירה ללא הסבר ונשלחו ב -15 באוגוסט 1942 למחנה העבודה Zaslaw ליד קרקוב . קבוצה נוספת של ניצולים נשלחו למחנה ההשמדה בפלאשוב . השרידים האחרונים של האוכלוסייה היהודית נשלחו אל מחנה ההשמדה בלז'ץ בסוף הקיץ בשנת 1942.